شماره ۵۹۰ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
القاعده تأیید کرد
مرگ سرکرده القاعده یمن در حملات هوایی آمریکا
سرکرده تازه این گروه مغز متفکر حمله به سفارت آمریکا در صنعاست

گروه جهان | سخنگوی القاعده در روز گذشته با انتشار ویدیویی از مرگ «ابو بصیر ناصر الوحیشی»، سرکرده القاعده یمن به همراه 2 شبه‌نظامی دیگر در جریان حمله هوایی آمریکا خبر داد.
«خالد عمر باطرفی»، سخنگوی این گروه در ویدیویی که در روز گذشته در اینترنت منتشر شد از انتخاب «قاسم الریمی»، فرمانده نظامی این گروه به‌عنوان سرکرده تازه این گروه خبر داد. ریمی پیش از این به‌عنوان فرمانده نظامی ارشد این گروه فعالیت می‌کرد. «باطرفی» در جریان این ویدیو که 3 روز پیش تهیه شده ‌بود درخصوص الوحیشی گفت: «او در افغانستان فردی مشهور بود و از نزدیکان اسامه بن لادن به شمار می‌رفت و به‌عنوان محرم اسرار وی شناخته می‌شد». باطرفی همچنین در ادامه به سابقه زندان وی اشاره کرد و گفت او به تازگی از تروری ناموفق جان به‌دربرده ‌بود.
مقامات امنیتی یمن در هفته گذشته از حمله پهپاد‌های آمریکایی به بندر «المکلا»، در جنوب این کشور که در کنترل القاعده قرار دارد و مرگ 3 شبه‌نظامی خبر داده ‌بودند. به دنبال این حمله همچنین مقامات آمریکایی در تلاش بودند تا از مرگ الوحیشی در جریان این حمله آگاه شوند. شاخه یمنی القاعده به‌عنوان یکی از مرگ‌بار‌ترین گروه‌های تروریستی جهان به شمار می‌رود و با طرح‌های تروریستی که در خاک آمریکا صورت می‌گیرد در ارتباط است. الوحیشی علاوه بر هدایت شاخه القاعده یمن که به القاعده شبه‌جزیره عربستان شناخته می‌شود به‌عنوان معاون «ایمن الظواهری»، مرد شماره یک القاعده که در ‌سال 2011 جانشین اسامه بن لادن شد، فعالیت کرده ‌بود. مرگ الوحیشی برای گروه تروریستی القاعده که در خاورمیانه به‌رقابت با افراطیون داعش مشغول است ضربه‌ای سخت به شمار می‌آید. یک تحلیلگر یمنی درخصوص این جا‌به‌جایی اجباری در ساختار القاعده یمن می‌گوید: سرکرده تازه این گروه «خطرناک‌تر است و گرایش بیشتری به تهاجم دارد».
وی درخصوص رویکرد آتی این گروه گفت: از این پس «شاهد القاعده‌ای تهاجمی‌تر خواهید بود. الریمی مغز متفکر عملیات‌های بزرگی مانند ترور وزیر دفاع در عربستان و حمله به سفارت آمریکا در صنعا در ‌سال 2008 بود و حملات بسیاری را علیه مقامات نظامی یمن صورت داده ‌است».


تعداد بازدید :  131