شماره ۵۹۰ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
برادر جورج بوش رسما اعلام کاندیداتوری کرد
جب بوش در نطق آغازین خود کوشید حمایت لاتین‌تبار‌ها را کسب کند، خود را جمهوری‌خواهی معتدل نشان دهد و از سایه خاندان پدری‌اش خارج شود

گروه جهان| «جب بوش»، فرماندار پیشین ایالت فلوریدای آمریکا در روز گذشته به‌طور رسمی نامزدی خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا را اعلام کرد تا رقابت نامزد‌های جمهوری‌خواه و دموکرات برای راه‌یابی به کاخ‌سفید در فاصله بیش از یک‌سال مانده به برگزاری انتخابات به‌طور جدی آغاز شود.
جب بوش که پیش از این شاهد دوران ریاست‌جمهوری پدر و برادر خود در آمریکا بوده‌ است در نطقی که به بهانه اعلام نامزدی‌اش ایراد کرد خود را موفق‌ترین رهبر میدان رقابت‌های انتخاباتی 2016 خواند و وعده داد تا انقلابی در فرهنگ سیاسی واشنگتن به پا کند. جب بوش که نام خانوادگی‌اش یاد‌آور روسای‌جمهوری پیشین آمریکاست در جریان اظهارات خود تأکید کرد که این نام او را به مدعی انحصاری ریاست بر کاخ‌سفید بدل نخواهد کرد. هرچند که نام وی برای بسیاری از جمهوری‌خواهان یاد‌آور دوران سلطه‌ این حزب بر عرصه سیاست آمریکاست، با این حال جب‌ بوش از حمایت چندانی نزد جمهوری‌خواهان میانه‌رو برخوردار نیست و نخستین چالش وی کنار زدن دیگر رقبا در بین جمهوری‌خواهان است.
فرماندار پیشین فلوریدا در جریان سخنرانی خود در کالج «میامی» خود را جمهوری‌خواهی میانه معرفی کرد و این درحالی بود که پایبندی‌اش به اصول محافظه‌کاری همچنان مشخص بود. او همچنین آمریکایی‌های لاتین‌تبار را که سال‌هاست به حزب جمهوری‌خواه پشت‌ کرده‌اند نیز از قلم نینداخت و از تصویب اصلاحاتی اساسی در قانون مهاجرت در آمریکا خبر داد. وی در جریان سخنرانی‌اش تسلطش به زبان اسپانیایی را به رخ کشید و یاد‌آور شد که همسرش یک مکزیکی است.
بوش 62ساله با این اظهارات در تلاش بود تا خود را از صف 10نامزد دیگر جمهوری‌خواه جدا کند و همزمان از زیر سایه پدر و برادر خود و میراث‌شان در کاخ‌سفید خارج شود. بوش با وجود سابقه طول و دراز خانواده‌اش در عرصه سیاست خود را به‌عنوان فردی مستقل معرفی کرد. وی در لوگوی کمپین انتخاباتی خود نیز از استفاده از نام خانوادگی‌اش اجتناب کرد و تبلیغاتش را با عنوان «جب!» آغاز کرد. وی در جمع حامیانش در میامی گفت: «ما به رئیس‌جمهوری دیگر که صرفا در بالاترین نقطه در میان نخبگان واشنگتن باشد، نیاز نداریم. ما به رئیس‌جمهوری نیاز داریم که آماده چالش باشد و نظم حاکم بر کل فرهنگ پایتخت کشور را برهم بزند».
بوش با حمایت از آمریکایی‌های لاتین‌تبار در تلاش بود تا از «مارکو روبیو» و «تد کروز»، دیگر نمایندگان جمهوری‌خواه که از اعتبار بیشتری نزد لاتین‌تبار‌ها برخوردارند، پیشی بگیرد. وی با خطاب قرار دادن لاتین‌تبار‌ها گفت: «به ما کمک کنید تا کمپینی داشته‌ باشیم که از شما استقبال کند».
لاتین‌تبار‌ها بیش از 10‌درصد رأی‌دهندگان انتخابات 2016 آمریکا را تشکیل می‌دهند و بسیاری از آنها به‌عنوان بازیگران کلیدی عرصه انتخابات یاد می‌کنند. وی با اشاره به استفاده اوباما از اختیارات ریاست‌جمهوری برای تسهیل امور مهاجران گفت: «رئیس‌جمهوری بعدی قانون اصلاحات مهاجرات را تصویب خواهد کرد و پس از آن دیگر به فرمان اجرایی ریاست‌جمهوری نیازی نیست».
با این حال جب بوش در روز گذشته اصلی‌ترین رقیب خود را نیز فراموش نکرد و انتقاداتی را علیه «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه پیشین آمریکا و نامزد اصلی دموکرات‌ها در انتخابات 2016 مطرح کرد. وی در این خصوص گفت: «تیم اوباما-کلینتون- کری با سیاست‌های تلفنی خود میراثی بر جای گذاشتند که حاصل آن بحران کنترل‌نشده، خشونتی که هیچ مقابله‌ای با آن صورت نمی‌گیرد، دشمنانی بی‌نام‌ و نشان، دوستانی بی‌دفاع و اتحادی ازهم پاشیده بود».  وی این سخنان را درحالی مطرح کرد که مداخله نظامی آمریکا در عراق و افغانستان که همچنان منتقدان بسیاری دارد، در دوران ریاست‌جمهوری برادرش، «جورج بوش» صورت گرفت.


تعداد بازدید :  195