شماره ۵۹۰ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
قائم‌مقام وزیر امور خارجه:
برخی جریانات به دنبال متوقف کردن مذاکرات هستند

قائم‌مقام وزیر امور خارجه ضمن اشاره به این‌که برخی جریانات به دنبال متوقف کردن مذاکرات هستند، با بیان این‌که رسیدن به توافق نهایی بستگی به پیشرفت مذاکرات دارد، گفت: تمام تلاش‌ها برای رسیدن به توافق در زمان اعلام شده است. به گزارش فارس، مرتضی سرمدی در حاشیه همایش گرامیداشت سالروز خلق حماسه سیاسی در انتخاب دولت تدبیر و امید، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این مرحله از مذاکرات و پس از مذاکرات لوزان لازم است تفاهمنامه روی کاغذ آمده تا مبنای عمل داشته باشیم.
قائم‌مقام وزیر امور خارجه با تأکید بر این‌که تمام تلاش‌ها این است که در چارچوب خط قرمزها عمل کنیم، بیان کرد: شاید در سطح وزرا مجددا جلساتی برگزار شود و ما باید در نظر بگیریم مذاکرات در این سطح آسان نیست و پیچیدگی خاص خود را دارد. وی تصریح کرد: در میان طرفین مذاکره‌کننده اراده نسبی برای توافق وجود دارد اما قوی‌تر از آن تلاش عظیمی است که توسط برخی جریانات صورت می‌گیرد که این افراد تلاش می‌کنند با صرف هزینه در جهت عدم تحقق این مذاکرات گام بردارند. وی با بیان این‌که امیدواریم خواست طرفین مذاکره نتیجه قابل قبول باشد، متذکر شد: اگر اهداف هسته‌ای ایران را مدنظر قرار دهیم به پشتوانه علمی و غنی‌سازی می‌رسیم. وی یادآور شد: در داخل آمریکا نیز جریاناتی وجود دارد که نمی‌خواهند مذاکرات به نتیجه برسد و تمام تلاش‌شان در جهت متوقف‌کردن مذاکرات است.
سرمدی در ارتباط با زمان نهایی توافق اعلام کرد: تمام تلاش‌ها انجام می‌شود تا 10 تیرماه نتیجه نهایی توافقات اعلام شود اما همه چیز بستگی به پیشرفت مذاکرات دارد. قائم‌مقام وزیر امور خارجه متذکر شد: اصلی‌ترین صحبت‌ها در مذاکرات مربوط به مسائل تحریم، تحقیق و توسعه و همچنین جزییات تعهدات طرفین مقابله است. وی تأکید کرد: تحریم‌ها باید برداشته شود زیرا ظالمانه بوده و هیچ مبنای حقوقی ندارد. سرمدی در پایان در ارتباط با تحقق اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت‌های درون گفت: تکیه باید به درون و نگاه به بیرون باشد زیرا بدون در نظر گرفتن بازارهای جهانی ما نمی‌توانیم اقتصاد موفقی داشته باشیم. مرتضی سرمدی همچنین در سخنرانی‌اش در این همایش مهم‌ترین ویژگی دولت تدبیر و امید را حل مشکلات مردم به صورت واقعی توصیف کرده و گفت: «حل مشکلات نیازمند برنامه‌ریزی، مدیریت و اجتناب از کارهای نمایشی و تصنعی است.»
قائم‌مقام وزیر امور خارجه تصریح کرد: یکی از مولفه‌های قدرت در عصر جدید هنر دیپلماسی بوده پس باید به ملزومات هنر دیپلماسی توجه کرد. سرمدی با بیان این‌که در گذشته اصولا صدای دیپلماسی شنیده نمی‌شد، خاطرنشان کرد: کار اولیه تیم مذاکره‌کننده این بود که بستر لازم را برای حرکت سیاست خارجی فراهم کند. وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران 36‌سال هزینه ناشی از حمایت از حق را پذیرفت و این مسأله دستاورد امروز قدرت منطقه‌ای ایران شد که در چنین شرایطی که دوران تبلور قدرت ایران است نباید شرایط چنان سخت شود که صدای جمهوری اسلامی شنیده نشود. قائم‌مقام وزیر امور خارجه ادامه داد: عدم دقت و رعایت نکات دیپلماسی در گذشته سبب شده بود ما دچار چنین انسدادی شویم اما دیپلماسی جدید این شائبه‌ها و فضای سنگین را زدود و سپس بحث هسته‌ای مطرح شد. وی در ارتباط با بحث هسته‌ای عنوان کرد: دوستان منتقد می‌گویند موضوع هسته‌ای بهانه بوده و اصل قضیه چیز دیگری است که ما نیز این مسأله را تأیید می‌کنیم اما نتیجه‌گیری این مسأله باید این باشد که ما نباید بگذاریم به خاطر یک بهانه دست و پای ‌ما را ببندند و اقتدارمان را از ما بگیرند و باید تلاش کنیم این زنجیر را باز و ظرفیت عظیم استراتژی خود را آزاد کنیم.
وی با بیان این‌که نگرانی‌های درست نباید نادیده گرفته شود، تصریح کرد: تجربه‌های تاریخی باید چراغ راه ما باشد اما امروز در دنیا اصلی‌ترین بحثی که در محافل سیاسی مطرح می‌شود، قدرت و جایگاه ایران بعد از توافق هسته‌ای است که چگونه این قدرت ادامه می‌یابد.
سرمدی خاطرنشان کرد: به واسطه سیاست خارجی صحیح و همچنین سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی و حرکت مبتنی بر اسلام امروز به جایگاه بسیار بالایی رسیده‌ایم که باید تمام تلاش خود را انجام داده تا این جایگاه را حفظ کنیم. وی متذکر شد: برخی دوستان این جایگاه را در نظر نمی‌گیرند که درواقع نادیده گرفتن جایگاه هسته‌ای و قدرت ایران نادیده گرفتن افق روشن انقلاب است. قائم مقام وزیر امور خارجه با تأکید بر این‌که تمام خط قرمزها و فرمایشات مقام معظم رهبری باید در نظر گرفته شود، بیان کرد: محال است که تیم مذاکره‌کننده کوچکترین اجازه تحقیر به ملت ایران را دهند و ما شاهد چنین تحقیری باشیم. وی ادامه داد: ما همچنین اجازه نمی‌دهیم اسرار ملی کشور در دسترس و معرض دید نیروهای خارجی قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: این اقدامات اساسی دولت ایران است تا اوج قدرت کشورش را به دنیا نشان دهد. قائم‌مقام وزیر امور خارجه با بیان این‌که ما سیاستی مبتنی بر تعامل داریم، تأکید کرد: امروز ایران به درجه‌ای از قدرت رسیده که تمام جریانات و قدرت‌ها و دوستداران ایران خواهان تثبیت این قدرت در جهان هستند.
سرمدی تأکید کرد: قدرت ایران در جهت تخریب و فتنه و آتش‌افروزی نبوده بلکه این قدرت در جهت مبارزه با تروریست است. وی با اشاره به این‌که مهم‌ترین هدف ایران مبارزه با تروریست است، افزود: ایران برای رفع مشکلات منطقه به جای جنگ روش مذاکرات سیاسی و گفت‌وگو را پیش گرفته است. قائم‌مقام وزیر امور خارجه با اشاره به این‌که قطعنامه‌های شورای امنیت می‌گوید ایران باید برنامه غنی‌سازی خود را کنار بگذارد، گفت: این‌که ما آنها را مجبور کنیم، غنی‌سازی خود را ادامه دهیم بزرگترین دستاورد برای جمهوری اسلامی ایران است. وی تأکید کرد: ما به بحث مذاکرات هسته‌ای نگاه تاکتیکی و ابزاری نداریم بلکه نگاه ما یک استراتژیک نسبت به وضع منطقه است که امیدواریم این سیاست به نفع کشور تمام شود.


تعداد بازدید :  165