شماره ۵۹۰ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

تایید حکم اعدام محمد مرسی
دادگاهی در مصر حکم اعدام محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر را به اتهام «جاسوسی برای کشورهای خارجی و فراری‌دادن زندانیان» تایید کرد. به گزارش پرس‌تی‌وی، جرم مرسی از سوی دادگاه «به خطر انداختن امنیت ملی از طریق افشای اسرار دولتی به قطر» و همچنین «فراری دادن محکومان از زندان وادی نطرون» در‌ سال 2011 اعلام شده است. حکم اعدام مرسی و بیش از صد تن دیگر از اعضای اخوان‌المسلمین به علت فراری دادن زندانیان در قیام ‌سال 2011 علیه حکومت دیکتاتور سابق مصر حسنی مبارک، ماه گذشته صادر شده بود و دادگاه کیفری قاهره روز گذشته این حکم را تایید کرد. به گزارش رسانه‌های مصر، دادگاه این احکام را برای گرفتن موافقت شرعی به شورای مفتیان مصر ارجاع داده و نظر مثبت آنان را جلب کرده بود. گفته شده شوقی علام، مفتی مصر در نامه‌ای «کاملا محرمانه» به دادگاه کیفری مصر موافقت خود را با اجرای حکم اعدام محمد مرسی اعلام کرده است. مرسی ساعاتی قبل از تایید حکم اعدامش به اتهام «جاسوسی برای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و حزب‌الله لبنان» به حبس ابد محکوم شده بود. دادگاه کیفری مصر ادعا کرده بود که گروه اخوان‌المسلمین با جنبش حماس بر سر اجرای اقدامات تروریستی در مصر توافق کرده بودند.

کاخ‌سفید دعوت اوباما از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن را رد کرد
مقام‌های کاخ‌سفید برخی گزارش‌ها مبنی بر دعوت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به واشنگتن را رد کردند. به گزارش ایلنا، مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برخی گزارش‌ها مبنی بر این‌که اوباما از نتانیاهو دعوت کرده است به واشنگتن سفر کند را رد کردند. پیش از این روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گزارش داده بود که اوباما از نتانیاهو برای شرکت در جلسه‌ای در اواسط ماه جولای دعوت کرده است. یکی از مقام‌های آمریکایی دراین‌باره گفت: «چنین دعوتی صورت نگرفته است. با این وجود دو طرف فرصت خواهند داشت که در آینده نزدیک در واشنگتن دراین‌باره صحبت کنند.» یک منبع اسراییلی نیز تأکید کرد که دفتر نتانیاهو چنین دعوتنامه‌ای دریافت نکرده است.

در دیدار با نماینده سازمان ملل
بشار اسد خواستار اقدام جدی جامعه‌ جهانی در برابر تروریست‌ها شد
رئیس‌جمهوری سوریه در دیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و هیأت همراهش با وی ضمن تأکید بر ضرورت اقدام قوی جامعه جهانی در قبال تروریست‌ها، سکوت دراین‌باره را مشوق تروریست‌ها دانست. به گزارش مهر، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در دیدار «استفان دی مستورا» نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گفت «سکوت در قبال جنایاتی که تروریست‌ها مرتکب می‌شوند، آنها را تشویق می‌کند که به جنایات تروریستی خود ادامه دهند». وی افزود: «دنیا باید متوجه خطری که امنیت و ثبات جهانی را از سوی تروریست‌ها تهدید می‌کند، باشد و موضع روشن و جسورانه در قبال حامیان مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها اتخاذ کند و در قبال کسانی که شرایط را برای تروریست‌ها و رفت آمد آنها هموار می‌کنند و نیز علیه کسانی که از قطعنامه‌های شورای امنیت در مبارزه با تروریسم در منطقه ما سرباز می‌زنند، موضع قوی اتخاذ کند».

توافق چین و آمریکا برای توسعه همکاری نظامی
چین و آمریکا طی توافقی نادر درصدد تقویت روابط و توسعه روابط نظامی سازنده خود برآمدند. با این حال با وجود بی‌اعتمادی‌ها پکن می‌گوید تنها در صورت احترام واشنگتن به اقدامات چین در دریای جنوب چین پیشرفتی در روابط بین 2 کشور حاصل خواهد شد. به گزارش ایسنا، این توافق در پی دیدار اخیر «فان چانگانگ»، معاون رئیس کمیسیون نظامی مرکزی چین و «اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا حاصل شد و بر تعمیق روابط میان دو طرف تمرکز دارد.  به گفته مدیر امور خارجی وزارت دفاع چین، ارتش دو کشور ممکن است‌ سال آینده رزمایش مشترکی برگزار کنند.

از سوی دادگاهی در بحرین شیخ سلمان به 4‌سال زندان محکوم شد
دادگاهی در بحرین شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت معارض الوفاق اسلامی بحرین را به ۴‌سال زندان محکوم کرد. به گزارش ایسنا، محکومیت شیخ سلمان از سوی دادگاه رژیم آل‌خلیفه درحالی صورت گرفت که پیش از این محاکمه تظاهرات گسترده‌ای در مناطق مختلف بحرین صورت گرفت و معترضان خواستار آزادی علی‌سلمان شدند. جمعیت الوفاق در واکنش به این حکم اعلام کرد «نظام بحرین به سمت بحرانی کردن اوضاع پیش می‌رود». جمعیت الوفاق در ادامه مخالفت خود را با حکم صادره اعلام و تأکید کرد که این حکم باطل است و به دلیل درخواست‌های او برای دموکراسی و مخالفت با استبداد صادر شده است و محاکمه وی را اقدامی سیاسی خواند.


تعداد بازدید :  150