شماره ۵۸۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ خرداد
صفحه را ببند
معاون ستاد مبارزه با موادمخدر از دو برابر شدن تعداد زنان معتاد خبر داد
10‌درصد معتادان ایرانی زن هستند
58‌درصد معتادان ایرانی 15 تا 34ساله‌اند

شهروند| تعداد زنان معتاد از 5‌درصد به 10‌درصد افزایش یافته است. معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر دیروز به یک نشست خبری آمد تا آخرین اخبار حوزه موادمخدر را آن هم در آستانه 5 تیر، روز جهانی مبارزه با موادمخدر اعلام کند. نجیب حسینی که رئیس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر هم است، در این نشست از زنانه شدن اعتیاد در ایران گفت و تأثیر اعتیاد در ارتکاب جرم در کشور.
معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر درباره زنانه شدن اعتیاد گفت: «متاسفانه وقتی آمارها را رصد می‌کنیم حدود 58‌درصد معتادان در سن 15 تا 34سالگی هستند. در این میان آمار زنان معتاد از 5‌  به 10‌درصد افزایش یافته است و این نگران‌کننده است.»
حسینی با بیان این‌که برای پیشگیری از این موضوع کمیته زنان برای اولین‌بار در ستاد مبارزه با موادمخدر تشکیل شده است، گفت: «همچنین سعی کردیم عواملی که در این زمینه موثر هستند مثل آرایشگاه‌های زنانه و مراکز توزیع موادمخدر را شناسایی کنیم.» او آخرین آمار معتادان در ایران را هم اعلام کرد: «از 58‌درصد معتادان یعنی یک‌میلیون و 350‌هزار نفر در میانگین سنی 15 تا 34‌سال هستند، 13.6‌درصد در سن 15 تا 19سال، 16.83 درصد معتادان در سن 19 تا 24سال، 13.56‌درصد در سن 24 تا 30 سال، 16.94 در سن 35 تا 39 سال، 7.39‌درصد در سنین 40 تا 44‌سال و 4.75‌درصد در سن 45 تا 49‌سال هستند.»  معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه از امحای 100 تن از انواع موادمخدر در 23 استان کشور در سالروز جهانی مبارزه با موامخدر (5 تیرماه) خبر داد. او در ادامه به برگزاری همایش کارآفرینان معتادان بهبودیافته اشاره کرد: «از‌ سال گذشته حدود 500 تا 600 نفر از معتادان بهبودیافته توسط کارآفرینان مشغول به کار شدند و در نظر داریم امسال برای سه‌هزار نفر از معتادان بهبودیافته شغل پایدار ایجاد کنیم.» معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان این‌که درحال حاضر صندوق مهر امام رضا(ع) به کارآفرینان تسهیلاتی با سود 4‌درصد اهدا می‌کند، گفت: «بخش اعظمی از کسانی که می‌شد آنها را شب‌ها در کنار جدول‌های خیابان‌ها پیدا کرد، در کارگاه‌هایی مشغول به کار شده‌اند. البته 57‌درصد معتادان ما مشاغل تخصصی داشتند که اکنون نیاز به آموزش ندارند و می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده جذب مراکز تولید شوند.»
حسینی در ادامه گفت که امروز بخش اعظمی از جرایم ما منشأ اعتیاد دارند: «حدود 65‌درصد همسرآزاری‌ها، 55‌درصد طلاق‌ها، 30‌درصد کودک‌آزاری‌ها، 25‌درصد جرایم قتل و... منشأ اعتیاد دارد.»  او با بیان این‌که پیام دبیرکل سازمان ملل متحد امسال به مناسبت سالروز جهانی قرائت خواهد شد، گفت که «بیایید با هم زندگی، جامعه و هویت‌مان را عاری از موادمخدر سازیم» شعار امسال سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر است. رئیس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر با بیان این‌که سرودی تحت عنوان «بگو نه» برای حوزه دانش‌آموزی آماده شده است، گفت: «برای اولین‌بار این سرود در سالن همایش‌های صداوسیما که مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر در آنجا برگزار می‌شود، به اجرا درخواهد آمد. همچنین با آموزش و پرورش هماهنگ کردیم تا این سرود در‌ سال تحصیلی جدید در تمام مدارس کشور توسط دانش‌آموزان اجرا شود.»  رئیس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر در ادامه با بیان این‌که با رشد صددرصدی اعتبارات برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی، توانمندسازی، صیانت اجتماعی، مسکن بهبودیافتگان و... روبه‌رو هستیم، گفت: «تلاش می‌کنیم افرادی که در‌ سال‌جاری از اعتیاد نجات پیدا می‌کنند را بتوانیم در قالب برنامه‌های توانمندسازی حفظ کنیم و به دامان خانواده بازگردانیم.»  حسینی ادامه داد: «ما در بخش اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر دو خلأ داریم که یکی از آنها عدم شناخت دقیق و اطلاع نداشتن بسیاری از مسئولان و مدیران در حوزه اجتماعی مبارزه با موادمخدر است.»


تعداد بازدید :  278