شماره ۵۸۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد
صفحه را ببند
در پاسخ به اظهارات معاون کری
عراقچی: توافق نهایی احتمالی دوره زمانی مشخص دارد

سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در پاسخ به اظهارات آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: توافق نهایی در صورتی که حاصل شود دارای دوره زمانی مشخصی خواهد بود و هیچ یک از تمهیدات پیش‌بینی شده در آن دایمی نخواهد بود.
معاون وزیر امور خارجه در این خصوص گفت: «توافق نهایی در صورتی که حاصل شود دارای دوره زمانی مشخصی خواهد بود و هیچ یک از تمهیدات پیش‌بینی شده در آن دایمی نخواهد بود.» سیدعباس عراقچی تأکید کرد: البته تعهداتی که ایران براساس معاهدات بین‌المللی همچون ان‌پی‌تی پذیرفته است تا زمانی که الحاق ایران به این معاهدات ادامه دارد، تداوم خواهد داشت. وی ادامه داد: تمسک طرف آمریکایی به این قبیل تعهدات که برای مصارف داخلی یا راضی کردن متحدین صورت می‌گیرد، صرفا یک مغالطه بی‌ارزش است.
آنتونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در نشست سالانه کمیته یهودیان آمریکا با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 گفته بود: «توافقی که ما درحال مذاکره برای دستیابی به آن هستیم، تاریخ انقضا ندارد. می‌توان گفت که غروبی در کار نیست بلکه الزامات مختلف این توافق مدت زمان‌های متفاوتی دارند. اما بعضی از بخش‌های آن شامل پایبندی ایران به تمام تعهداتش تحت معاهده‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ازجمله تعهد برای عدم ساخت سلاح هسته‌ای است به‌علاوه دسترسی‌ها و نظارت‌های شدید پروتکل الحاقی به‌طور دایم ادامه خواهند داشت.»
بلینکن همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مقاومت ایران در برابر خواسته‌های طرف مقابل گفت: «این یک توهم است که فکر کنیم با افزایش فشارها بر ایران این کشور تسلیم خواهد شد. وی در این نشست که حضار آن را یهودیان تشکیل می‌دادند، تأکید کرد: همزمان که ما بر سر میز مذاکره با ایران می‌نشینیم باید بگویم که آمریکا و اسراییل یک موضع مشترک مبنی بر این‌که ایران تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داشته باشد، دارند. زمانی که صحبت از این هدف استراتژیک اصلی به میان می‌آید، آمریکا و اسراییل با هم اتفاق نظر دارند. معاون وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد‌: ما همچنان بر این باوریم که بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای توافقی است که از طریق مذاکره به دست می‌آید و قابل راستی‌آزمایی است که می‌تواند تمام نگرانی‌های مشروع جامعه بین‌الملل را رفع کند و به‌طور عملی به ایران اجازه ندهد تا به مواد شکاف‌پذیر برای یک سلاح دست پیدا کند.
وی در ادامه به ضرب‌الاجل 30 ژوئن برای حصول یک توافق جامع اشاره کرد و گفت که این تاریخ به سرعت درحال نزدیک شدن است و ما هنوز به این توافق دست نیافته‌ایم. این احتمال هنوز وجود دارد که این توافق حاصل نشود. اگر ما به خواسته‌هایمان درخصوص چند مسأله کلیدی دست نیابیم به توافق نمی‌رسیم. معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سخنانش گفت: اجازه دهید از فرصت امروز برای توضیح برخی از نگرانی‌های موجود درباره‌ توافقی که ما در حال کار روی آن هستیم، استفاده کنم و باید به شما بگویم که بسیاری از این نگرانی‌ها به معنای واقعی نابجا هستند و بیش از آن‌که حقیقت داشته باشند، افسانه‌اند.
بلینکن گفت که اگر توافقی انجام نشود، تعهدات ایران براساس توافق اولیه ژنو موسوم به برنامه‌ اقدام مشترک به‌طور فوری پایان خواهند یافت و سپس ایران به سرعت به سوی یک برنامه هسته‌ای در سطح صنعتی با دهها‌هزار سانتریفیوژ خواهد رفت. معاون وزیر امورخارجه آمریکا افزود: دوم این‌که این توافق سطحی از شفافیت را در اختیار ما قرار می‌دهد که در صورت عدم‌پایبندی ایران به تعهداتش در قبال جامعه بین‌الملل ما فورا از آن مطلع خواهیم شد و زمان کافی برای پاسخ به آن به صورت دیپلماتیک و در صورت نیاز از طرق دیگر خواهیم داشت. اکثر تحریم‌ها برای مدت زمان زیادی تعلیق می‌شوند اما پایان نمی‌یابند. همچنین اقداماتی برای بازگشت فوری آنها در صورت عدم پایبندی ایران به تعهداتش وجود خواهد داشت. سوم ما بدون امکان دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به هر سایت مورد درخواست برای راستی‌آزمایی ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه‌ هسته‌ای ایران، توافقی انجام نخواهیم داد.
وی چهارمین موضوعی که در یک توافق جامع به آن رسیدگی خواهد شد را جلوگیری از دستیابی ایران به مواد هسته‌ای لازم برای تولید سلاح دانست و گفت که هیچ راهکار بهتری غیر از یک توافق جامع مبتنی بر مولفه‌های تعیین و اعلام شده در تفاهم لوزان وجود ندارد. من باید به شما بگویم که متاسفانه این‌توهم است که فکر کنیم ایران تحت فشار بیشتر با افزایش تحریم‌ها تسلیم تمام خواسته‌های ما خواهد شد. ایران در جریان محرومیت‌های ناشی از جنگ با عراق حتی متحمل خساراتی بیشتر از اینها شد و به‌رغم فشارهای تشدیدشونده در طول یک دهه گذشته این کشور تعداد سانتریفیوژهایش را از 150 دستگاه در ‌سال 2002 به 19‌هزار سانتریفیوژ قبل از توافق اولیه رساند.
بلینکن خاطرنشان کرد: ‌ باید به آنهایی که به ما گفتند با امضای برنامه اقدام مشترک یک اشتباه تاریخی مرتکب شده‌ایم و این‌که ایران به تعهداتش عمل نخواهد کرد بگویم که اکنون ایران به این تعهداتش پایبند بوده است.


تعداد بازدید :  53