شماره ۵۸۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد
صفحه را ببند
صدور فرمان بازگشت بانک‌های تخصصی به نقش اصلی‌شان
آخوندی: مداخله دولت قبل در بانک‌ها خیانت در امانت بود

شهروند| یک روز پس از ابلاغ دستورالعمل وام 80‌میلیون تومان خرید مسکن، ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی و عباس آخوندی وزیر راه‌و‌شهرسازی از «صندوق پس‌انداز یکم» بانک مسکن رونمایی کردند؛ صندوقی که قرار است پایه‌های طرح جدید دولت برای افزایش وام خرید خانه   برای رونق دادن به بازار مسکن و درنهایت رونق دادن به کل اقتصاد باشد. در مراسم رونمایی از این صندوق، ولی‌الله سیف با اشاره به شرایط خاص و سخت اقتصاد ایران در سال 94، درباره اهمیت جایگاه بخش مسکن در اقتصاد صحبت و آن را زمینه‌ساز رشد اقتصادی دانست تا بگوید که با پیگیری‌های بانک مرکزی و وزارت راه مسیر مشخص تحرک در بخش مسکن تدوین شده است.
بازنگری صندوق، 5‌سال یک‌بار
سیف با اشاره به این‌که کل اقتصاد ایران در سال‌های گذشته تحت‌تأثیر مسکن مهر قرار داشت، گفت: مسکن مهر تصمیمی بود که کل اقتصاد ایران را به چالش کشید. به گفته او، افتخار نیست بانک‌ها همه کاری را انجام دهند؛ هر بانکی وظیفه خاص خود را دارد مانند بانک مسکن که باید به وظیفه و ماهیتی که از ابتدا برای آن پیش‌بینی شده بود، برگردد. خسارت‌های بانک‌ مسکن از ندانم‌کاری‌ها و استفاده از این بانک در مسائلی غیر از ماهیت آن ناشی می‌شود. سیف با اشاره به افتتاح حساب پس‌انداز صندوق یکم مسکن گفت: فعالیت این قبیل صندوق‌ها باید به‌صورت خودکفا تداوم یابد و بانک مرکزی در دوره‌های 5ساله این برنامه‌ها را مورد بازنگری قرار می‌دهد. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین از ابلاغ پرداخت تسهیلات ۶۰ میلیونی مسکن برای عموم مردم توسط بانک‌های تجاری و خصوصی خبر داد و گفت: رشد اقتصادی باید استمرار داشته باشد که این هم از طریق انضباط پولی و مالی امکان‌پذیر است.
پرونده لیزینگ مسکن روی میز
 بانک مرکزی
او با بیان این‌که افزایش سطح تسهیلات مسکن به عوامل مختلف ازجمله امکان بازپرداخت و منابع بانکی بستگی دارد، گفت: پرونده لیزینگ مسکن روی میز بانک مرکزی قرار دارد. سیف با تأکید بر این‌که نباید بانک‌ها برای افزایش سطح وام به سمت بانک مرکزی دست دراز کنند، تأکید کرد: برخی از بانک‌ها به دلیل این‌که حساب آنها نزد بانک مرکزی قرمز شده بود، نتوانستند وارد پروسه پرداخت وام شوند البته تعدادی از بانک‌ها با برطرف شدن این مشکل اقدام به پرداخت تسهیلات کرده‌اند. او ادامه داد: بانک مرکزی از هر گونه محصول جدیدی که موجب رونق مسکن شود حمایت می‌کند بنابراین بررسی افزایش سقف مسکن در ‌سال آینده نیز می‌تواند در همین راستا باشد.
مداخله دولت قبل، خیانت در امانت بود
وزیر راه و شهرسازی هم در این مراسم با بیان این‌که با وضع بغرنج اقتصادی مواجه هستیم، گفت: مداخله دولت پیشین در بانک‌ها خیانت در امانت بود. آخوندی تأکید کرد: پول بانک‌ها بودجه دولت و حیاط خلوت دولت نیست، تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها خیانت در امانت است، ظاهر دلنشینی دارد اما واقعیت آن است که این یک نوع مداخله است. او با بیان این‌که در حساب صندوق پس‌انداز یکم مردم با پس‌انداز پس از 6 ماه تا سقف 7برابر تسهیلات دریافت می‌کنند، افزود: مدل پرداخت این تسهیلات ساده است و فکر می‌کنم این مدل می‌تواند به اقتصاد خانوار برای خانه‌دار‌شدن و اقتصاد کلان در تجهیز منابع کمک کند. آخوندی با بیان این‌که حساب امانی پیش‌فروش مسکن هم تا پایان خرداد از سوی بانک مسکن به شعب ابلاغ می‌شود، گفت: باید نام بانک مسکن را بانک توسعه‌ای بگذارند و از این بانک می‌خواهم راهکارهای جدیدی برای تأمین منابع مالی برای توسعه طرح‌های جدید احیای بافت‌های فرسوده ارایه کند. وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که مردم باید به سیستم بانکی اعتماد داشته باشند، تصریح کرد: همه برنامه‌های بخش مسکن را نمی‌توان در یک دوره فشرده وارد بازار کرد لذا فاصله معقولی برای اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های این بخش موردنیاز است. وی به رونمایی از حساب صندوق پس‌انداز یکم در مراسم دیروز بانک مسکن اشاره کرد و گفت: امروز توانستیم اعلام کنیم که برای اقشار متوسط و خانه اولی‌ها راه‌حل ساده‌ای برای خانه‌دار شدن ایجاد کرده‌ایم و هر فرد با مقداری پس‌انداز و مقداری وام می‌تواند خانه‌دار شود. این مدل را باید برای گروه‌های درآمدی مختلف ایجاد کرد زیرا تقویت بانک مسکن توسعه اشتغال و خروج از رکود را در پی دارد.

 


تعداد بازدید :  134