شماره ۵۸۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد
صفحه را ببند
سوال نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری از جنتی به دلیل محدودیت در آزادی بیان
وزیر ارشاد دومین کارت زرد را از مجلس نهم گرفت

فرشید غضنفرپور| هفت نماینده عمدتا نزدیک به جبهه پایداری روز گذشته علی جنتی وزیر ارشاد را به صحن علنی مجلس کشاندند. می‌گویند در دوران وزارت علی جنتی وضع آزادی بیان و رسانه‌های منتقد بدتر شده است. سیدعلی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی پیش از این گفته بود خلاصه سوال از وزیر ارشاد درخصوص علت ایجاد محدودیت در آزادی
 بیان است.
مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران و نماینده نزدیک به جبهه پایداری که در دولت احمدی‌نژاد وزارت نفت را بر عهده داشته است در توضیح سوال خود گفت: متاسفانه شاهد هستیم که فضای رسانه‌ای به گونه‌ای هدایت می‌شود که نوعی محدود کردن آزادی بیان را به همراه دارد. با توجه به اصل 84 و 86 قانون اساسی هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید و نیز قانون بر آزادی بر اظهارنظر در مقام ایفای نمایندگی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید دارد. به گفته این نماینده مجلس اخیرا شاهد هستیم محدودیت‌هایی برای موضوعاتی ازجمله پرونده کرسنت و نقد مذاکرات ژنو اعمال می‌شود و به شکلی توسط روزنامه‌های خاص شبهه خفقان رسانه‌ای را در اذهان متبادر نموده و ادامه این روند نگرانی جدی ایجاد می‌کند و به جایی خواهد رسید که دیگر نماینده‌ای جرات اظهارنظر نخواهد داشت، ضمنا روند صدور مجوز مطبوعات نیز در جهت افزایش این‌گونه مطبوعات است و این موضوع حاصل بی‌توجهی وزیر بوده که اجازه شکل‌گیری این فضا
 را داده‌اند.
یک‌بار می‌گویید چرا روزنامه‌ها را رها کرده‌اید؟ حالا می‌گویید چرا آزادی بیان نیست!
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اما هنگامی که برای دفاع از خود در برابر اظهارات منتقدانش پشت تریبون مجلس قرار گرفت، ضمن انتقاد از نمایندگان سوال‌کننده گفت: درخصوص روزنامه‌ها متاسفانه از یک طرف می‌گویند که در رسانه‌ها آزادی بیان وجود ندارد و از سوی دیگر تأکید دارند که چرا مطبوعات را رها کرده‌اید اما ما طبق قانون عمل می‌کنیم هر چند که همه مطبوعات از اصلاح‌طلب و اصولگرا هر چه که می‌خواهند می‌نویسند و حتی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای و ژنو نیز هیچ محدودیتی دراین‌باره وجود ندارد، بنابراین در مورد آزادی مطبوعات قانون کاملا رعایت می‌شود و هیچ برخورد دوگانه‌ای هم وجود ندارد البته در مورد پرونده کرسنت به دلیل مصوبه شورایعالی امنیت ملی محدودیت قایل شدیم.
به گفته وزیر ارشاد، بسیاری بر این عقیده هستند که مطبوعات در این دوره زیادی آزاد بوده و به حد ولنگاری رسیدند که البته قانون اساسی میزان آزادی بیان برای مطبوعات را تعیین کرده و قانون مطبوعات نیز دراین‌باره برای ما ملاک است.
جنتی با تأکید بر این‌که مطبوعات آزادی بیان داشته و روزنامه‌های موافق و مخالف دولت هر چه می‌خواهند منعکس می‌کنند، تصریح کرد: البته روزنامه‌ها گرایش خاص خود را دارند و صحبت‌های مقامات کشور را طبق سلیقه خود در رسانه‌های مورد نظر
مطرح می‌کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اظهارات میرکاظمی پیرامون قرارداد کرسنت گفت: طبق مصوبه شورایعالی امنیت ملی از دو‌سال پیش تاکنون هیچ‌کدام از مقامات، وزرا و مسئولان و حتی مطبوعات حق اظهارنظر درخصوص قرارداد کرسنت را ندارند و نباید به این مقوله بپردازند از این‌رو مصوبات شورایعالی امنیت ملی برای همه الزام‌آور است و قانون مطبوعات هر کشور برای تأمین امنیت ملی مدنظر قرار دارد.
او گفت: مصوبه 298 شورایعالی امنیت ملی به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و ابلاغ شده است و شورای سیاست‌گذاری و تبلیغات شورای امنیت ملی تصمیمات را براساس شرایط می‌گیرد و نه‌تنها برای مطبوعات بلکه برای همه شخصیت‌ها نیز پیروی از مصوبات آنها الزام‌آور است.
نمایندگان سوال‌کننده درنهایت از پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قانع نشدند تا پس از رأی‌گیری مشخص شود که 84 رأی موافق در برابر 116 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در جلسه باعث نمی‌شود تا علی جنتی دومین کارت زردش را از مجلس نهم نگیرد. سیدمسعود میرکاظمی، حسین طلا، مهرداد بذرپاش، محمد سلیمانی، مرتضی آقاتهرانی، سیدعلی طاهری و بیژن نوباوه نمایندگانی بودند که طرح سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در مجلس به جریان انداختند.


تعداد بازدید :  101