شماره ۵۸۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد
صفحه را ببند
سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی:
مستندات تخلفات در دولت گذشته را به قوه قضائیه داده‌ایم

نشست خبری محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز گذشته پس از 2 ساعت تأخیر با سوالات متعددی درباره بازداشت حمید بقایی، معاون اجرایی احمدی‌نژاد آغاز شد. به گزارش خبرنگار شهروند، نوبخت که 2 ساعتی تأخیر کرده بود، با عذرخواهی از خبرنگاران از توضیح درباره مصوبات جدید دولت خودداری کرد و در ابتدای سخنانش، یک‌جا به سوالات متعدد خبرنگاران درباره بازداشت حمید بقایی پاسخ داد. نوبخت از پیگیری تخلفات دولت گذشته در این دولت خبر داد و تأیید کرد دولت تمامی مستندات را به دستگاه قضایی داده و این دستگاه درباره اجرای قانون اقدام می‌کند. او در ادامه همین بحث اظهار کرد: پیگیری تخلفات یا اقدامات غیرقانونی که در دولت گذشته اتفاق افتاده، از سوی این دولت پیگیری شد، همان‌طور که قبلا بیان شد، دولت با شروع به کارش و در اختیار داشتن اسناد، برخی از تخلفات قانونی را مشاهده کرد. مرجعی که نهایتا می‌تواند تأیید کند، آنچه از نظر این دولت درباره دولت سابق، خلاف قانون است یا نه، مرجع قضایی است. ما بدون رسانه‌ای کردن موضوع – چون آنها نیز نیستند تا از خود دفاع کنند - همه اینها را در مسیر قانونی، معاونت محترم حقوقی ریاست‌جمهوری طرح دعوا در مرجع قضایی کرده است. ما نیز منتظریم مرجع قضایی، درباره پرونده‌هایی که دولت یازدهم ارسال کرده و همچنین پرونده‌هایی که از پیش قوه محترم قضائیه درباره دولت قبل داشت، اقدام کند.
او همچنین درباره علت دستگیری بقایی هم پاسخی نداد و خبرنگاران را به حرف‌های دیروز اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ارجاع داد اما در عین حال تصریح کرد: این‌که به کدام سبب چنین قراری صادر شد، هر وقت قوه محترم قضائیه تشخیص بدهد باید گفته شود، اعلام خواهد شد. دولت نسبت به تخلفات گذشته، بدون رسانه‌ای کردن و تشکیل فضای مطبوعاتی، قانون را از مجرای خود دنبال کرد و خیلی اطلاع‌رسانی در این‌ باره نکرد. حق و انصاف این است درباره مواردی که درباره آقای بقایی مطرح است، اجازه دهیم قوه محترم قضائیه مواردی را که صلاح می‌داند، اطلاع‌رسانی کند و دولت در جایگاه قانونی خود، برای ارسال اسناد لازم به قوه قضائیه اقدام کرد.
سخنگوی دولت با بیان این‌که دولت نسبت به تخلفات صورت گرفته بدون رسانه‌ای کردن این موارد آنها را از طریق مجاری خود دنبال کرد گفت: در مواردی که هم‌اکنون برای آقای بقایی مطرح است انصاف این است که قوه قضائیه خودش موارد اتهامی را اطلاع‌رسانی کند. با این حال دولت در جایگاه قانونی خود برای ارجاع این اسناد به قوه قضائیه از قبل اقدام کرده است.
توضیح صحبت‌های رئیس‌جمهوری
در مورد تحریم‌ها
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که صحبت‌های رئیس‌جمهوری در همایش محیط‌زیست چه ارتباطی به تحریم‌ها داشت، گفت: همان‌طور که می‌دانید این تحریم‌ها ظالمانه و غیراخلاقی است و حتی ضد حقوق انسان‌هاست. ما باید قبول کنیم که به خاطر این تحریم‌ها، بخشی از منابع ما به‌رغم فروش نفت وارد کشور نمی‌شود، البته آثار سوء تحریم‌ها متوجه همه قسمت‌ها خواهد شد و در این زمینه همه کشورهایی که در تحریم‌ها نقش دارند، مقصر هستند و روزی تاریخ همه آنها را محاکمه می‌کند. تأکید رئیس‌جمهوری هم این بود که این کشورها که حتی ایران را از برخی منابع ما در حوزه آب و محیط‌زیست محروم کرده‌اند، نمی‌توانند خود را مدافع حقوق بشر نشان دهند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأکید کرد: یکی از من پرسید چرا این‌قدر به تحریم‌ها توجه دارید؟ من گفتم اگر به تحریم‌ها بی‌توجهی کنیم به مردم ظلم کرده‌ایم. ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم خدمت‌رسانی بهتری به مردم داشته باشیم. در برخی موارد در شرایطی قرار می‌گیریم که انتخاب‌های ما بین خوب و خوب‌تر نیست.
نوبخت همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره پرونده تجاوز دو مامور عربستان به دو زائر نوجوان ایرانی نیز گفت: درباره شکایت از دو مامور خاطی عربستان نیز این مسأله درحال پیگیری است و هنوز نتیجه رسمی به وزارت خارجه نرسیده است.
املاک بابک زنجانی برای ما پول نمی‌شود
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش به بحث پرونده بابک زنجانی هم پرداخت و گفت: درباره پرونده آقای بابک زنجانی که در حال رسیدگی است، باید گفت بخشی از دارایی ایشان در اختیار وزارت نفت قرار گرفت. البته اینها پولی برای ما نمی‌شود. من تا این‌جا عدد دقیقی از برگشت بدهی 9‌هزار میلیاردی او به دولت ندارم و می‌توانم تحقیق کنم و دراین‌باره خبر بدهم. این را مطلعم که بخشی از اینها به صورت تملیک در اختیار دولت قرار گرفته است. امیدوارم این پرونده
 هر چه سریعتر در مسیر قرار گیرد. ما نمایندگانی داریم که در کمیته مربوطه، این مسائل را پیگیری می‌کنند.
تایید بدهی 90‌هزار میلیاردی دولت
 به تأمین‌اجتماعی
سخنگوی دولت، در پاسخ به سوالی درباره چگونگی پرداخت بدهی 90‌هزار میلیاردی دولت به تأمین‌اجتماعی گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی درباره طلب خود از دولت درست می‌گوید و مطالبات فراوانی از دولت در سال‌های گذشته داشت. ما با توجه به محدودیت منابع، بخشی از این بدهی‌ها را تادیه کردیم اما این مبلغ قابل توجهی نیست. برای نوشتن برنامه ششم یکی از موضوعات مهم این است که دولت بدهی‌های خود را که از سال‌ها پیش باقی مانده، تادیه کند. به‌ویژه درخصوص صندوق‌های بازنشستگی که مشکل زیادی دارند. ما هر ماه از خزانه، حقوق شاغلان را پرداخت می‌کنیم و همچنین مجبوریم به صندوق‌های بازنشستگی هم پول بدهیم تا حقوق بازنشستگان را بدهد. اینها محصول تصمیمات دولت فعلی نیست. برای ما باقی‌مانده و ما با صعوبت‌های زیادی مواجهیم. در برنامه ششم حل مشکل دو صندوق تأمین‌اجتماعی و بازنشستگی لشکری و کشوری مورد توجه قرار خواهد گرفت. محمدباقر نوبخت در بخش دیگری از سخنانش به حواشی مراسم ارتحال حضرت امام(ره) پرداخت و گفت: شما خود ناظر و شاهد این حوادث بودید. تا این لحظه هیچ اطلاع رسمی ندارم از سوی دولت شکایتی تهیه شده باشد. اگر این کار شود، حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
دولت اجازه راهپیمایی کسی برای موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها را نمی‌دهد
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به «شهروند» درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها یادآور شد: این خبر از سوی معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده اطلاع‌رسانی شد و باید مسیری را طی کند و در صورتی که لازم به توضیحات بیشتر باشد، از خانم مولاوردی می‌خواهم که این هفته طی مصاحبه تکمیلی در این زمینه خبررسانی کند. او در ادامه سوال «شهروند» مبنی بر این‌که با توجه به فراخوان عده‌ای به نام «راهپیمایی خونین» در واکنش به حضور زنان در ورزشگاه‌ها، آیا دولت اجازه این کار را می‌دهد، گفت: خیر، دولت چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد و اگر آنها برخلاف اجازه دولت اقدامی انجام دهند، این انتظار هست که قوه قضائیه با قانون‌شکنان برخورد جدی کند.
توضیحاتی از یارانه نان
 تا بودجه بیماری‌های خاص
نوبخت همچنین از اختصاص هزار میلیارد تومان برای یارانه درمان بیماران خاص خبر داد و گفت: ما هزار میلیارد تومان برای بیماران صعب‌العلاج کمک نقدی اختصاص داده‌ایم وتصمیم داریم امسال نیز همچنان هزینه درمان که از جیب مردم پرداخت می‌شد در شهرها در حد 6‌درصد و در روستاها در حد 3‌درصد کاهش یابد. ما اعتبارات سهم دولت در درمان و اعتبارات کمک به بیماران صعب‌العلاج را تأمین خواهیم کرد.
او همچنین درباره تداوم پرداخت یارانه نان نیز توضیح داد و گفت: ما همچنان مانند گذشته یارانه نان را پرداخت خواهیم کرد. توضیحا عرض کنم مصوبه‌ سال گذشته، تنها اجازه اصلاح قیمت برای نانواها می‌داد و 20‌درصد نیز آزادپزی را اجازه داده بود و این مصوبه مانع از پرداخت یارانه نیست. همچنان این سیاست را طی می‌کنیم و دولت هیچ تصمیم جدیدی دراین‌باره ندارد.

 


تعداد بازدید :  130