شماره ۵۸۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد
صفحه را ببند
دبیرکل جامعه اصناف و بازار:
وزارت کشور با پیشنهاد ما موافقت نکند در خانه احزاب شرکت نمی‌کنیم

گروه سیاسی| پس از سال‌ها مخالفت احزاب اصولگرا سرانجام مجمع عمومی خانه احزاب با شرکت احزاب و تشکل‌های سیاسی کشور تشکیل جلسه داد. حالا احزاب اصولگرا چنانکه احمد کریمی‌اصفهانی به «شهروند» می‌گوید خواستار تغییر در اساسنامه خانه احزاب شده‌اند. تغییراتی که به گفته کریمی‌اصفهانی دبیرکل جمعیت‌های اصناف و بازار اگر اعمال نشود احزاب اصولگرا در خانه احزاب شرکت نخواهند کرد.
ظاهراً برخی از احزاب اصولگرا ازجمله شما خواستار تغییر اساسنامه خانه احزاب شده‌اید، چرا اساسنامه قبلی را ناکارآمد می‌دانید؟
راستش به اساسنامه اعتراض داریم و این موضوع را بارها گفته‌ایم البته اصلاح‌طلبان تمام تلاششان را انجام می‌دهند تا تنها بخش مربوط به شورای مرکزی را اصلاح کنند و اساسنامه را به طرفی ببرند که فقط شورای مرکزی انتخاب شود. این نقض غرض بود ما چندین ‌سال است می‌خواهیم خانه احزابی داشته باشیم که تنها خانه یک جناح نباشد. می‌خواهیم همه احزاب به صورتی در آن‌جا نمایندگی داشته باشند.
از کجا معلوم که شما به دنبال احاطه اصولگرایان بر خانه احزاب نباشید؟
ما در این زمینه تجربیاتی داریم. خانه احزاب یکی دوبار دست اصولگرایان بوده و یکی دوبار هم دست اصلاح‌طلبان بود. تضارب افکاری در آن‌جا شکل نمی‌گرفت و هرکسی هم کار خودش را انجام می‌داد بنابراین ما در مجموع به این رسیدیم که اساسنامه تغییر کند تا این اتفاقات نیفتد. الان هم می‌بینیم که مجدداً به جز آقای غفوری‌فرد بقیه اصلاح‌طلب هستند.
پیشنهادهای شما برای تغییر اساسنامه مشخصاً چه بوده است؟
اول از همه این‌که باید تقسیم صحیحی میان اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل داشته باشیم. یعنی اگر حزبی ادعا می‌کند که اصلاح‌طلب است باید حداقل 10 حزب اصلاح‌طلب بودن او را تأیید کنند. مورد دوم این است که انتخابات باید حتماً در مجمع و از طریق خود گروه‌ها انجام شود یعنی وقتی می‌گوییم 21 نفر که  3 تا  7 نفر است. هر 3گرایش سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل  7 نفر خود را تعیین کنند و مجموع اینها بشود شورای مرکزی. شورای مرکزی هم باید در رابطه با ریاست دوره‌ای باشد. یعنی اگر عمر خانه احزاب  3سال است این دوره‌ای یک‌سال اصلاح‌طلب، یک‌سال اصولگرا و یک‌سال مستقلین باشند حتی به نظر ما معاونین هم باید چرخشی باشند.
برای رأی‌گیری‌ها هم پیشنهاد ویژه‌ای داشته‌اید؟
بله اتفاقاً در این زمینه هم پیشنهاد داریم که سه‌چهارم از مجموع برای هر مصوبه‌ای رای بدهند. در این صورت مثلاً از میان 31 نفر با 16 نفر یک پیشنهاد مصوب می‌شود که در این صورت آرای همه گروه‌ها پای هر مصوبه‌ای هست و نمی‌توانند به صورت یکطرفه همه چیز را تصویب کنند.
اگر با پیشنهاد شما مخالفت شد چه می‌کنید؟
اگر مخالفت کردند خانه احزاب مبارک همان کسانی باشد که فکر می‌کنند با لشکرکشی باید خانه احزاب را اداره کنند.
یعنی می‌گویید اگر با این  5 پیشنهاد موافقت نکنند در خانه احزاب شرکت نمی‌کنید؟
این منطق ما است، این منطق را آنها هم قبول دارند اما در عمل می‌خواهند کار دیگری انجام بدهند. ضمناً ما این پیشنهادها را هم منوط به آیین‌نامه نمی‌کنیم چون مجدداً مشکلات جدیدی ایجاد می‌شود. بنابراین همه این پیشنهادها باید در اساسنامه جدید قید شود.

 


تعداد بازدید :  109