شماره ۵۸۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد
صفحه را ببند
در بزرگترین تحلیل از روند سلامت مردم جهان از‌ سال 1990 تا 2013 مشخص شد
فقط 4‌درصد مردم جهان سالم هستند

شهروند| تنها حدود 4‌درصد از مردم جهان در ‌سال 2013 هیچ مشکلی در زمینه سلامت نداشتند، درحالی‌که یک‌سوم جمعیت جهان، در حدود 3/2‌میلیارد نفر، بیش از پنج مشکل سلامت داشته‌اند. اینها بخشی از مطالعه‌ای است که با عنوان «هزینه بار جهانی بیماری» انجام شده. براساس نتایج این مطالعه که روی سایت بین‌المللی «ساینس دیلی» قرار گرفته، فقط یک نفر از هر ۲۰ نفر در‌ سال ۲۰۱۳ هیچ مشکلی در زمینه سلامت نداشته است. این بررسی نشان می‌دهد که اوضاع نه‌تنها بهتر نشده که رو به وخامت هم است، به‌طوری‌که مشخص شده، در سطح جهان میزان نسبت سال‌های عمری که فرد به خاطر بیماری زندگی سالمش را از دست می‌دهد از ۲۱‌درصد در‌ سال ۱۹۹۰ به ۳۱‌درصد در‌ سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است.
محققان هشدار داده‌اند افزایش تعداد افراد مسن هم به این معناست که تعداد افرادی که در آینده با مشکل سلامت زندگی خواهند کرد به سرعت در طول دهه‌های آینده افزایش می‌یابد. این مطالعه که بزرگترین تحلیل روند سلامت مردم جهان از‌ سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ است، شامل اطلاعات مربوط به ۱۸۸ کشور و بررسی بیش از ۳۰۰ بیماری و آسیب است.
براساس این مطالعه، عمده‌ترین علل بیماری در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۳ عبارت بودند از: کمردرد، افسردگی، کم‌خونی ناشی از فقر آهن، گردن‌درد و کاهش شنوایی ناشی از افزایش سن. در سال ۲۰۱۳، دو وضع یعنی مشکلات مربوط به مفاصل و استخوان‌ها و اختلالات روحی و روانی سلامت بیش از نیمی از افراد را تحت‌تأثیر قرار داده بودند. طبق این مطالعه افزایش تکان‌دهنده بیماری بین ‌سال ۱۹۹۰ و ۲۰۱۳ مربوط به گسترش شیوع دیابت، آلزایمر و آرتروز بوده است.


تعداد بازدید :  104