شماره ۵۸۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد
صفحه را ببند
واژگونی قایق معصومه ابتکار و هیأت اعزامی دولت در هورالعظیم

شهروند| یکی از قایق‌های حامل هیأت اعزامی دولت به خوزستان برای پیگیری اقدامات مقابله با گردوغبار به ریاست معصومه ابتکار، در تالاب هورالعظیم واژگون شد. در این حادثه به کسی آسیبی نرسید.  
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، حال معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم خوب است.
به دنبال مصوبه بهمن‌ماه دولت یازدهم برای مقابله با گردوغبار، موانع ورود آب به هورالعظیم حذف شد تا این تالاب بار دیگر آبگیری شود. هیأت اعزامی دولت به خوزستان، صبح دیروز پس از ورود به اهواز بلافاصله برای بازدید از کانون‌های شناسایی شده گردوغبار طی ماه‌های اخیر، عازم منطقه غرب استان و سپس بازدید از هورالعظیم شد اما یکی از قایق‌هایی که حامل 9 نفر از اعضای هیأت اعزامی بود، کمی پس از حرکت به داخل آب واژگون شد که خوشبختانه کسی آسیب ندید و همه سرنشینان ازجمله معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست سالم به ساحل برگشتند.
معاونان وزرای نفت، کشور، نیرو، بهداشت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و رئیس سازمان هواشناسی در این سفر همراه هیأت هستند.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این سفر، پیش از آغاز نشست اعضای کارگروه ریزگردها و احیای تالاب‌های خوزستان از مصوبات خوب دولت در شناسایی کانون‌های گردوغبار و مقابله با این پدیده در کشور خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: دولت براساس مطالعات تدوین شده در بهمن پارسال برنامه‌های بسیار خوبی برای مهار و شناسایی کانون‌های گردوغبار و مقابله صحیح با این پدیده در شهرهای مختلف آسیب‌دیده از این پدیده پیش‌بینی و مصوب کرد که دارای بخش‌های مختلفی است.
او یادآوری کرد که بخشی از این مصوبات نیز درخصوص مقابله با کانون‌های گردوغبار است که این کانون‌ها باید شناسایی شوند و به شکل صحیح با آن مقابله کنیم و با کاشت گونه‌های مقاوم جلوی افزایش و گسترش آنها را بگیریم.
ابتکار یکی دیگر از مصوبات مهم دولت را مسأله تامین حقآبه تالاب هورالعظیم عنوان کرد و گفت: این تالاب در صورت عدم آبگیری می‌تواند تبعات زیادی به دنبال داشته باشد. او درباره بازدید خود از تالاب هورالعظیم توضیح داد: این بازدید بر روند آبگیری بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم متمرکز بود که در گذشته به دلایل مختلف از ورود آب به آن ممانعت شده بود اما خوشبختانه ‌سال گذشته آبگیری اتفاق افتاد و اکنون ادامه ورود آب به تالاب و سرسبز شدن بخش‌هایی از آن را شاهدیم و آبزیان و پرندگان خوبی به تالاب بازگشتند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: این تالاب ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد و طبق مطالعاتی که سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام داده هر هکتار آن حدود 14هزار دلار ارزش دارد. به این معنا که اگر این تالاب مدیریت شود بیشتر از بخش‌های کشاورزی، شیلات، آبزی‌پروری و در مسائلی مانند صید پرندگان و ازهمه مهم‌تر بحث گردشگری می‌تواند موثر باشد.


تعداد بازدید :  84