شماره ۵۸۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد
صفحه را ببند
جهان

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: 10هزار نفر بر اثر سیل و آتش‌سوزی در غنا صدمه دیده‌اند
صلیب سرخ اعلام کرد در پی بارش باران‌های سیل‌آسا و آتش‌سوزی که هفته گذشته بیش از 150 کشته در آکرا پایتخت غنا بر جای گذاشت، نزدیک به 10‌هزار نفر آسیب دیده‌اند. فرانسیس اوبنگ هماهنگ‌کننده صلیب‌سرخ گفت: «در مجموع 9250 نفر بر اثر جاری شدن سیل و آتش‌سوزی آسیب دیده‌اند، 1125 خانه تخریب شده است و 67 نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند.» او گفت:  «گزارش کامل درباره شمار قربانیان و میزان تلفات قرار است تا یک ماه دیگر آماده شود.» مقامات غنا از آغاز توزیع کمک به قربانیان خبر داده‌اند. نهادهای سازمان ملل متحد به همکاری با سازمان‌های محلی دعوت شده‌اند. جان درامانی ماهاما رئیس‌جمهوری غنا با اعلام سه روز عزای عمومی در این کشور، حوادث اخیر را فاجعه‌بار و بی‌سابقه دانست.

درخواست رئیس صلیب‌سرخ از اتحادیه اروپا برای افزایش تلاش‌های بشردوستانه در مناطق بحرانی
آقای پیتر مائورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از اتحادیه اروپا خواست تا برای کمک به برقراری ثبات در مناطقی از خاورمیانه و آفریقا که دچار بحران شده‌اند، تلاش‌های بشردوستانه خود را افزایش دهد. او همچنین از دولت‌ها خواست تا ضرورت‌های بشردوستانه را در پاسخ‌دهی خود به بحران مهاجرت مدیترانه‌ای که خود نتیجه درگیری و ناپایداری در کشورهای مبدأ است، لحاظ کنند. آقای مائورر این سخنان را در حین بازدید از بروکسل بیان کرد که در آنجا با رئیس پارلمان اروپایی، مارتین شولز، رئیس کمیسیون اروپا، دونالد تاسک و همچنین معاون کمیسیون اروپا برای بودجه و منابع انسانی، کریستالینا جیورجی‌وا، کمیساریای مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه، کریستوس استیلیانیدز و کمیساریای توسعه و همکاری‌های بین‌الملل، نون میمیکا ملاقات داشت. در جریان این سفر، آقای مائورر مراتب قدردانی خود را به اتحادیه اروپا برای کمک‌های بی‌شائبه مالی آن به کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ ابراز کرد. به گفته ایشان در بعضی از مناطق به‌شدت آسیب‌دیده ازجمله یمن، سوریه، شمال نیجریه و شرق اوکراین، تیم‌های امدادی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ عمدتا به تنهایی فعالیت می‌کنند که این امر ضرورت حمایت‌های اتحادیه اروپا را نسبت به قربانیان بی‌شمار این درگیری‌ها بیشتر نشان می‌دهد.
آقای مائورر اظهار داشت: «ما بر حمایت‌های پیوسته، ماندگار و حیاتی اتحادیه اروپا از کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ حساب می‌کنیم که ما را به همراه دیگر ارکان نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در کل قادر می‌سازد تا در زمان نیاز تغییری ایجاد کنیم.» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ گفت که امیدوار است بتواند توجه رهبران اتحادیه اروپا را به پیامدهای بشردوستانه منفی مخاصمات به‌عنوان دلیل ریشه‌ای مهاجرت‌ها جلب کند. «اگر کمک‌ها برای پاسخ‌دهی به نیازهای فزاینده بیشتر نشوند، دورنمای ثبات در جوامع جنگ‌زده تاریک خواهد بود.»
او به این نکته اشاره داشت که مهاجران در کشورهای مدیترانه‌ای، فارغ از این‌که به دلیل درگیری و جنگ، خشونت یا دیگر دلایل مجبور به عبور از این گذرگاه خطرناک شده باشند، تنها بخش کوچکی از کل مهاجران در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. هنگامی که درگیری مردم را از خانه‌های‌شان فراری می‌دهد، به دلایل ساده جغرافیایی فشارهای ناشی از این امر متوجه جوامع و کشورهای همسایه است.


تعداد بازدید :  126