شهروند| پس از توقف عملیات عمرانی در پارک حفاظتشده سرخهحصار به دلیل شکایت سازمان محیطزیست، حالا مدیر دفتر ارزیابیهای زیست محیطی این سازمان میگوید: «نظر سازمان محیطزیست این است که بهطورکلی کشیدن جاده از میان منطقه حفاظت شده موجب تخریب زیستگاه میشود.»
شهرداری تهران ساخت یک بزرگراه جدید را در تهران از چندی پیش آغاز کرده است. بزرگراه شهید شوشتری که به اعتقاد مدیران شهری احداث آن حلقه ترافیکی و زیستمحیطی شرق تهران را تکمیل میکند. ساخت این بزرگراه که پشت حصارهای بلند چوبی و فلزی در پارک سرخهحصار از چندی پیش بدون سروصدا و اعلام عمومی آغاز شده بود، حالا با شکایت سازمان محیطزیست چند وقتی است که متوقف شده است. مسئولان سازمان محیطزیست میگویند برای احداث چنین بزرگراهی و عبور آن از یک زیستگاه طبیعی مجوزی از آنها دریافت نشده و آنها از اجرای چنین طرحی بیخبر بودهاند. سازمان محیطزیست درنهایت از طریق نامه سازمان بازرسی در جریان اجرای این پروژه قرار گرفت و با طرح شکایتی ادامه عملیات را متوقف کرد.
دیروز حمید جلالوندی، مدیرکل دفتر ارزیابیهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: نظر سازمان محیطزیست پس از بررسیهای کافی اعلام خواهد شد اما بهطورکلی کشیدن جاده از میان منطقه حفاظتشده موجب تخریب زیستگاه میشود. ارزیابی زیستمحیطی پروژه احداث اتوبان شهید شوشتری از میان منطقه حفاظتشده پارک ملی سرخهحصار اکنون در اداره کل حفاظت محیطزیست استان تهران در حال بررسی است و هنوز پرونده آن به سازمان حفاظت محیطزیست نرسیده است اما بهزودی گزارش تفصیلی از این طرح توسط استان تهران منتشر میشود.
سازمان بازرسی از سازمان حفاظت محیطزیست خواسته درباره عبور این بزرگراه از پارک حفاظت شده سرخهحصار اعلام نظر کند. آنطور که جلالوندی به ایلنا، گفته بهطورکلی کشیدن جاده از میان مناطق حفاظت شده سبب تخریب زیستگاه میشود و تخریب زیستگاه یکی از اصلیترین فاکتورها و پارامترهایی است که بیش از 70درصد در کاهش تنوع زیستی موثر است، درحالیکه مثلا شکار و صید غیرمجاز 5درصد به تنوع زیستی آسیب میزند، یعنی تخریب زیستگاه 14 برابر بیش از شکار غیرمجاز در کاهش تنوع زیستی نقش دارد.
اقدام یک طرفه شهرداری تهران
تصمیمگیری برای اجرای پروژه بزرگراه شهید شوشتری آنطور که شهرداری تهران اعلام کرده بخشی از پیشبینیهای طرح جامع حملونقل و ترافیک تهران است اما اینکه شهرداری تهران چطور در تمام مدتی که برنامه احداث این بزرگراه در مراحل مطالعاتی، بررسی و تصویب بوده در صدد دریافت نظرات و دیدگاههای سازمان محیطزیست برای عبور یک بزرگراه از منطقه حفاظتشده برنیامده و درنهایت هم بدون هیچ هماهنگی و مجوزی اجرای پروژه را کلید زده است، عملکرد سوالبرانگیزی است که نشان میدهد شهرداری تهران بهرغم تاکیدهای مکرر محمدباقر قالیباف بر ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری در عمل خودش هم تا چه اندازه گرفتار تصمیمگیریها و اقدامات مدیریتی یکطرفانه و بخشینگری است. بهویژه آنکه تجربه کماثر ساخت طبقه دوم بزرگراه صدر و ناکارآمدی تونل امیرکبیر در سالهای اخیر اعتماد به حرفهای مدیران ترافیکی شهر تهران در محاسبه میزان کارآمدی احداث بزرگراهها و تونلهای جدید را دشوار کرده است. هرچه هست آنطور که «محمد حقانی»، رئیس کمیته محیطزیست شهرداری تهران به «شهروند»، میگوید: «تصمیم نهایی درباره اینکه آیا این بزرگراه میتواند از میان پارک سرخهحصار عبور کند را سازمان محیطزیست باید بگیرد. اگر جمعبندی این باشد که عبور این بزرگراه موجب تخریب این زیستگاه میشود حتی اگر این پروژه در طرح جامع حملونقل و ترافیک تهران تصویب شده باشد، باید در آن مصوبه بازنگری کرد. ما منتظر هستیم ببینیم نظر تخصصی سازمان محیطزیست چیست.» به گفته «حقانی» اصولا ورود ماشین به زیستگاههای طبیعی و مناطق حفاظتشده ممنوع است. او ادامه داد: «در تلاقی بزرگراهها و جادهها با زیستگاهها برای کاهش میزان آسیبپذیری زیستمحیطی سه راهکار وجود دارد، نخست تغییر مسیر و به حداقل رساندن خسارت زیستمحیطی، احداث روگذر یا احداث زیرگذر که البته احداث تونل و زیرگذر هم به دلیل خطری که برای ریشه درختان این مسیر ایجاد میکند در جای خود نیازمند بررسیهای دقیقی است که روشن کند آیا این کار شدنی است یا باید از آن صرفنظر کرد. در صورتی که نظر سازمان محیطزیست این باشد که عبور بزرگراه شوشتری موجب تخریب این زیستگاه میشود شهرداری تهران باید در نحوه اجرای این پروژه و پیدا کردن راهکارهای جایگزین کار کند.»
تاکنون 20 اصله درخت در جریان اجرای این پروژه تا پیش از شکایت سازمان محیطزیست منتقل شدهاند. شهرداری تهران اعلام کرده که در کل باید 600 اصله درخت دیگر منتقل و جابهجا شود تا راه برای عبور بزرگراه شوشتری از پارک سرخهحصار باز شود البته حقانی میگوید به نظرش تعداد درختانی که برای ساخت این بزرگراه باید منتقل شود، بیش از اینهاست.