ماموریت اصلی بنیاد توسعه فرهنگ کارآفرینی و ترويج تفکر خلاق و فعاليت مولد در ميان زنان و جوانان و زمينهسازی برای کشف، پرورش و باروری استعدادهای خلاق کارآفرینانه در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.
این بنیاد چه فعالیتهایی را دنبال میکند؟
نخست به ترویج و توسعه فرهنگ خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در سطح کشور کمک کند.
دوم به ساماندهی و تدوین ایدههای کارآفرینان و فراهم ساختن خدمات پشتیبانیکننده در زمینههای علمی، آموزشی، مشاورهای، تسهیلات مالی و... منجر شود.
سوم به توسعه ظرفیت مدیریت کارآفرینانه از طریق کمک به فراهمساختن زمینه مناسبات حرفهای میان کارآفرینان و جذب، هدایت و بهرهمندی بهینه از منابع بخش خصوصی و ارتباط موثر با دولت و سایر نهادهای رسمی برای اصلاح محیط قانونی بازار کسب و کار منجر شود.
چهارم به ایجاد و تقویت تشکلهای حرفهای و موسسات خصوصی توسط زنان و جوانان کمک کند.
مخاطبان بنیاد چه کسانی هستند؟ آیا مردان و پیشکسوتان مخاطب بنیاد نیستند؟
مخاطبان اصلی بنیاد زنان و جوانان هستند، خاصه آنان که علاقهمند به طی مسیر در فرآیند کارآفرینی و کسبو کار هستند. البته توجه به جوانان به دلیل اهمیت جمعیت جوان کشور بهعنوان سرمایه امروز و فردای کشور است و در این تعریف جوانان اعم از زن و مرد هستند. تأکید ویژه بر زنان به دلیل قرار گرفتن ایشان در متن موضوع - نه حاشیه - است که سبب ایفای نقش هرچه موثرتر ایشان در کارآفرینی است. پیشکسوتان سرمایههایی هستند که در تحقق اهداف بنیاد، الگو و راهنما خواهند بود.
بنیاد چگونه به سوی اهداف خود گام برمیدارد؟
بنیاد دو نقش اساسی برای خود تعریف کرده است. نخست، ظرفیتسازی و دوم، شبکهسازی که طیفی از نوکارآفرینان، نوجوانان، کارآفرینان و کارآفریناناجتماعی را در خود جای میدهد.
بر این اساس و در راستای هدف اصلی خود یعنی ترویج و توسعه کارآفرینی مفهومسازی، مدلسازی و نهادسازی بهعنوان سه رکن اصلی در اهداف بنیاد منظور شده است. این اهداف در مسیر پنج بخش به سوی گامهای اجرایی تحقق مییابد:
فرصتهای کارآفرینی
نوکارآفرینی
اتاق کارآفرینی
کارآفرینان
کارآفریناناجتماعی
فعالیتهای بنیاد از طریق تعریف طرحهای پژوهشی، ترویجی، آموزشی و مشاورهای برنامهریزی و مورد اجرا قرار میگیرد.