شماره ۵۷۷ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ خرداد
صفحه را ببند
در هفتمین جشنواره جوان‌سرباز مطرح شد
سربازان مخترع تخفیف می‌گیرند
فرمانده ناجا: سربازان، جوانان این مرز و بوم هستند که باید از توان و ظرفیت و فکر آنها برای پیشرفت نیروهای مسلح استفاده کنیم

شهروند| بررسی وضع سربازان ایرانی در یک همایش با حضور مسئولان نظامی و امورجوانان. هفتمین جشنواره حضرت‌علی‌اکبر(ع) یا همان جوان سرباز که دیروز در مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد، محلی شد تا سخنرانان از دغدغه‌هایشان درباره وضع سربازی و جوانانی که باید این دوره را از سر بگذرانند، سخن بگویند. حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی یکی از این افراد بود. او ابتدا خبر خوشی برای سربازان خلاق داشت: «جوانان سربازی که در دوران سربازی اختراعی داشته‌اند، شامل تخفیف سربازی خواهند شد. براساس آنچه قانون مشخص کرده، جوانانی که اختراعات ثبت شده در سطح ملی داشته باشند و اختراعات آنها در سطح کشور تاثیرگذار باشد از خدمت سربازی معاف می‌شوند. البته آن دسته از جوانانی که سطح اختراع آنها پایین‌تر باشد و از سویی مشغول خدمت بوده و ابتکارات خوبی داشته باشند در سطح نیروهای مسلح تشویق و بخشی از خدمت آنها بخشیده می‌شود.» فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با بیان این‌که سرباز نقش بسیار تاثیرگذاری در امنیت کشور دارد، گفت:  «سربازان نقش بسزایی در اموراتی که مرتبط به نظم و امنیت است داشته و بر این اساس رهبر معظم انقلاب از چند ‌سال گذشته به نیروهای مسلح، سپاه، ارتش و ناجا تأکید کرده‌اند که باید شأن و منزلت سربازها در نظر گرفته شود و روز به‌روز ارتقا یابد.»
اشتری با اشاره به این‌که سرباز یعنی دفاع، امنیت و اقتدار ملی، گفت: «سربازان با حضور شاداب و جوان خود، ماموریت‌های نیروهای مسلح را به‌خوبی انجام داده و در طول 21 ماه که در سطح نیروهای مسلح حضور دارند، باید ابتکار، خلاقیت و توانایی خود را به منصه‌ظهور گذاشته و این مسأله ساماندهی شود تا منشأ خیر و برکت و پیشرفت در کشور باشد. سربازان ضمن کسب آموزش‌های لازم و آمادگی، استعدادهای خود را در دوران سربازی شکوفا کرده و توانایی آنها اثرات مثبت در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی آنها داشته و در آینده در سازمان‌های مختلف که مشغول خدمت می‌شوند، تاثیرگذار خواهند بود.» او ادامه داد: «شاید در یک مقطعی از زمان به سرباز به چشم دیگری نگاه می‌کردند اما امروز سربازان، جوانان این مرز و بوم هستند که باید از توان و ظرفیت و فکر آنها برای پیشرفت نیروهای مسلح استفاده کنیم. سربازان در صف اول نیازهای کشور قرار دارند و مسأله سربازی در ایران همانند سایر کشورها نیست چراکه در کشور سربازی همچون قرآن خواندن و جهاد فی‌سبیل‌الله است.» اشتری، بهترین خدمت به کشور را ایجاد نظم، امنیت و آرامش دانست: «سربازان باید سعی کنند از ظرفیت و توان داخلی برای ارتقای بنیه نظامی سازمان‌ها استفاده کنند.»
مسعود جزایری، معاون امور فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستادکل نیروهای مسلح یکی دیگر از سخنرانان این جشنواره بود. او در اختتامیه جشنواره سرباز جوان گفت که دستگاه‌ها شأن سربازان را نگه‌نمی‌دارند: «باید اذعان داشت دستگاه‌های کشوری و لشکری آن‌طور که باید شأن و منزلت سرباز را پاس نمی‌دارند که این نقصی بزرگ و غیرقابل چشم‌پوشی است که باید برطرف شود.»
جزایری در ادامه با اشاره به بیانات متعدد
مقام معظم رهبری در سنوات گذشته و به‌ویژه در ماه‌های اخیر گفت: «مقام معظم رهبری در ماه‌های اخیر چندین مرتبه درخصوص ارتقای شأن سرباز و سربازی خطاب به نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها هشدار دادند. خوشبختانه اکنون در ستادکل کمیته‌ای به این منظور تشکیل شده و فعالیت‌هایی را نیز انجام می‌دهد که قبل از این نیز انجام می‌داد اما درحال‌حاضر این فعالیت‌ها چشمگیرتر و پررنگ‌تر شده است. در سال‌های آینده شاهد ارتقای وضع سربازی و سرباز در جمهوری اسلامی هستیم و امیدواریم منزلت سرباز و دوره مقدس سربازی حفظ شود.»
محمود گلزاری، معاون وزیر ورزش و جوانان هم که یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود، گفت که جوانان از زیر سربازی شانه خالی می‌کنند: «در بسیاری از موارد که جوانان به علت نحوه تربیتی نامناسب در خانواده‌ها و مدارس نازپرورده شده‌اند در سربازی مشکلاتشان حل می‌شود و جوانان به هر طریقی از زیر سربازی شانه خالی می‌کنند. کشورهای دیگر برای سربازان و فعالیت آنان در جبهه‌های جنگ از فعالیت‌های تفریحی مضر استفاده می‌کنند با این حال به خواسته خود نمی‌رسند. نیروهای نظامی آمریکایی که در عراق جنگیدند، پس از بازگشت به آمریکا نزدیک به
 20 درصدشان خودکشی کردند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، درحالی‌که همه امکانات را همراه خود داشتند و مشکلات و خاطرات خود را در همه‌جا منتشر کرده‌اند.»
گلزاری ادامه داد: «رهبری همواره بر شأن و منزلت سربازی تأکید کرده‌اند ولی متاسفانه امروزه جوانان به هر طریقی از زیر سربازی شانه خالی می‌کنند و به سربازی نمی‌روند یا تلاش می‌کنند از آن معاف شوند درحالی‌که دوره سربازی یک دوره سازندگی و معنوی است. من به‌عنوان کارشناس تجربه کردم که در بسیاری از موارد که جوانان به علت نحوه تربیتی نامناسب در خانواده‌ها و مدارس نازپرورده شده‌اند در سربازی مشکلاتشان حل می‌شود و قطعا اگر نیروهای مسلح در این حوزه فعالیت کند سربازی می‌تواند جبران‌کننده کم‌کاری خانواده و مدارس باشد. اکنون سربازی از چشم جوانان افتاده است و جوانان همچون شهید باکری و صیاد شیرازی زیبایی‌های سربازی را نمی‌بینند.»


تعداد بازدید :  353