شماره ۵۷۷ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ خرداد
صفحه را ببند
وزیر دفاع آمریکا خبر داد:
افزایش گشت‌های آمریکا برای مقابله با پیشروی چین در آب‌های مورد مناقشه

گروه جهان | دولت واشنگتن روز گذشته خواستار توقف فوری پیشروی‌ و عملیات‌های عمرانی دولت پکن در آب‌های دریای جنوبی چین شد و از ادامه ارسال کشتی‌ها و هواپیما‌های نظامی آمریکایی به این منطقه پرتنش خبر داد.
«اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا در جریان یک کنفرانس خبری که در سنگاپور با حضور مقامات امنیتی بلندپایه 2 کشور برگزار شد اقدامات اخیر پکن درخصوص ساخت‌و‌ساز در منطقه آب‌های مورد مناقشه آب‌های دریای جنوب چین را «گامی فراتر» از هنجار‌های بین‌المللی خواند. این درحالی است که مقامات چین همچنان مدعی‌ حاکمیت نزدیک به نیمی از دریای جنوب چین هستند که گفته می‌شود علاوه بر آن‌که یکی از مسیر‌های اصلی حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی را در خود جای داده ‌است، بستر ذخایر عظیمی از گاز و نفت نیز هست. اشتون کارتر در جریان اظهارات خود در نشست امنیتی سالانه «شانگری لا»، که در حضور هیأتی از مقامات نظامی ارشد چین صورت گرفت عنوان کرد: « ما پیش از هر چیز خواستار حل‌وفصل مسالمت‌آمیز تمامی این اختلافات هستیم و پایان این اختلافات نیازمند توقف فوری و پایدار ادعای حاکمیت این مناطق از سوی تمامی مدعیان است». وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت: «ما همچنین مخالف هرگونه افزایش نظامی‌گری در مناطق مورد مناقشه هستیم».
وی با اشاره به احداث پایگاه‌هایی در این منطقه از سوی دیگر کشور‌ها نظیر ویتنام، فیلیپین، مالزی و تایوان گفت: «با این حال یک کشور از همه فراتر رفته‌ است و این کار را نیز با سرعتی بیش از باقی کشور‌ها انجام می‌دهد». اشتون کارتر در ادامه عنوان کرد که چین تنها در
 18 ماه گذشته «مدعی بیش از 2‌هزار هکتار از منطقه بوده که این منطقه بیش از تمامی مناطقی است که دیگر مدعیان به دنبال آن هستند و حتی بیش از تمامی موارد مشابه در تاریخ این منطقه ‌است».
وزیر دفاع آمریکا در جریان سخنرانی خود در این نشست از چین و 10 کشور دیگر عضو پیمان جنوب شرقی آسیا، موسوم به «آسه‌آن» خواست تا در‌ سال‌جاری یک «دستور‌العمل اجرایی» را برای آب‌های مورد مناقشه اتخاذ کنند. مقامات واشنگتن روز جمعه نیز دولت چین را به‌خاطر استقرار 2 توپخانه در جزایر مصنوعی آب‌های مورد مناقشه دریای جنوبی چین سرزنش کردند. به گفته مقامات آمریکایی، مناطقی که دولت ویتنام ادعای حاکمیت آن را در سر دارد در تیر‌رس این تسلیحات سنگین قرار دارند و حضور این تسلیحات تاییدی بر نگرانی‌های واشنگتن از طرح چین برای اجرای پروژه‌های نظامی در جزایر مصنوعی این منطقه است.


تعداد بازدید :  194