شماره ۵۷۷ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ خرداد
صفحه را ببند
طلا، پول نقد، کارت اعتباری و سوخت را فراموش کنید، این روز‌ها در ینگه دنیا آب کیمیاست
ظهور ژانر «سرقت آب» در کالیفرنیای آمریکا
شدت خشکسالی در کالیفرنیا به‌حدی است که سارقین به دزدی آب روی آورده‌اند

گروه جهان | خبر نا‌پدید شدن تانکری حامل 2‌هزار لیتر آب در خروجی یکی از اتوبان‌های کالیفرنیا، پلیس آمریکا را با هشدار تازه‌ای مواجه کرده که به دنبال خشکسالی بی‌سابقه در ایالت کالیفرنیا سر بر‌آورده است و آن هشدار چیزی نیست جز «سرقت آب». بنابر گزارش پلیس کالیفرنیا، تانکر آبی که متعلق به شرکت عمرانی «مارینا» بود آخرین بار در کانالی در شهر «اوکلند» مشاهده شده ‌‌است. پس از آن این تانکر به همراه محتویات باارزشش توسط سارقی زیرک مورد سرقت قرار می‌گیرد.
این تنها یکی از موارد جرائم مرتبط با آب است که شمارش در ایالت کالیفرنیا هر روز افزایش می‌یابد. این درحالی است که «جری براون»، فرماندار کالیفرنیا در ماه گذشته و به دنبال خشکسالی بی‌سابقه‌ای که بر این ایالت سایه افکنده ‌است فرمانی را در جهت کاهش 25‌درصدی مصرف آب صادر کرد. فرمانی که به موجب آن شهروندان کالیفرنیا به ناچار آبیاری محوطه‌های سرسبز خانه‌هایشان، شست‌و‌شوی اتومبیل‌ها و استفاده پیاپی از سیفون سرویس‌های بهداشتی را ترک کردند. به موجب این فرمان، در آب‌وهوای خشک این ‌روز‌های کالیفرنیا، باز رها کردن شلنگ آبی توسط یکی از ساکنان این ایالت در رده جرائمی همانند اقدام برای ایجاد حریق قرار می‌گیرد. همزمان با خشکسالی اخیر کالیفرنیا که در طول تاریخ این ایالت بی‌سابقه ‌است، جرائم مرتبط با خشکسالی نیز در دستور کار پلیس این ایالت قرار گرفته ‌است. پیش‌بینی می‌شود خشکسالی اخیر آمریکا تا چندین دهه به طول انجامد و به همین خاطر بسیاری از آن تحت عنوان «اَبَر خشکسالی» یاد می‌کنند.
به گزارش دیلی بیست، «جان کلمن»، از اعضای هیات‌مدیره شهرداری منطقه‌ای که این تانکر 2‌هزار لیتری در آن به سرقت رفته‌ است درخصوص این اقدام تبهکارانه گفت: «من اطمینان دارم که این خسارت در نتیجه خشکسالی حاصل شده ‌است». کلمن در ادامه افزود: «خشکسالی موجب افزایش قیمت آب شده‌ است و ما به تدریج با افرادی مواجه می‌شویم که برای دستیابی به آب حاضرند دست به هرکاری بزنند». این مقام شهرداری کالیفرنیا ضمن اشاره به گزارش‌هایی درخصوص استفاده غیرقانونی برخی از افراد از منابع محلی آب گفت «ما در گذشته نیز با موارد سرقت آب از خانه‌های همسایه و حفر زمین و دزدی از انشعابات اصلی آب توسط افرادی که حاضر به پرداخت هزینه آب نیستند برخورد کرده‌ بودیم».
هرچند یکی ساکنان خانه‌های اطراف محل این سرقت درخصوص سرقت این تانکر ابراز تعجب کرد، اما به نظر نمی‌رسد که ساکنان این منطقه دل‌خوشی از شهرداری و پیمانکاران عمرانی‌اش داشته‌ باشند. بنابر اظهارات ساکنان، کارگران عمرانی که درحال تکمیل بخشی از یک پروژه تونل شهری بودند ابزار و ماشین‌آلات خود را ماه‌ها در این منطقه رها کرده ‌بودند که علاوه بر بالا بردن احتمال سرقت این لوازم، مشکلات محلی نظیر کمبود جای پارک وسایل نقلیه ساکنان را پدید آورده ‌بود. هرچند که به گفته مجریان این طرح، این تانکر برای شست‌وشوی خاک و مصالح ناشی از این عملیات در این منطقه قرار گرفته ‌بود و بنا بوده تا پایان طرح در این نقطه مستقر باشد.
اما سوالی که به ذهن خوانندگان و شنوندگان این خبر خطور می‌کند این است، سارقی که تانکری به همراه 2‌هزار لیتر آب را سرقت کرده ‌است چه نقشه‌ای در سر می‌پروراند؟ چراکه هر فردی با کمی صبر و حوصله می‌تواند چنین حجمی از آب را از منبعی طبیعی نظیر چشمه‌ای یا جوی آبی به دست آورد.
در پاسخ به این سوال باید گفت گزینه‌های بسیاری پیش پای این سارق قرار دارد. به گفته جان کلمن «هر فردی می‌تواند با استفاده از چنین مخزنی سرویس منطقه‌ای خدمات آب را دور بزند و از ذخیره آن در مستغلات خود استفاده کند». این عضو هیات‌مدیره شهرداری اوکلند در ادامه گفت: «آنها می‌‌توانند با استفاده از این مخزن به پرورش گیاه یا حیواناتی برای استفاده شخصی ‌خود بپردازند، چراکه عدم بارش کافی باران به افزایش قیمت بسیاری از این اقلام منجر
خواهد شد».
اما فرضیه دیگری مبنی بر ذخیره این منابع آب برای ایجاد بازار سیاه نیز وجود دارد، احتمالی که توسط برخی محققین مطرح شده‌ است، اما هنوز شواهدی برای اثبات آن در دست نیست. «بیل مک‌کلنهن»، یکی از محققان دانشگاه «اسکس» بریتانیا در این خصوص می‌گوید: «خشکسالی به‌طور بالقوه بازاری برای منابع آب ارزانقیمت ایجاد می‌کند و این امر انگیزه‌های مالی هر سارق فرصت‌طلبی را بیدار می‌کند». مک‌کلنهن تاکنون تحقیقات گسترده‌ای را درخصوص تهاجم انسان به محیط‌زیست و «جرائم سبز» صورت داده ‌است که به بررسی نقش تغییرات اقلیمی در جرائم می‌پردازد. این کارشناس بر این باور است که شرایط عرضه و تقاضاست که اهداف آینده سارقان را شکل می‌دهد و حالا که در کالیفرنیا همه جا صحبت از خشکسالی و کمبود آب است، سارقان نیز به تدریج تغییراتی را در اهداف و اقدامات خود اعمال خواهند کرد.
مک‌کلنهن در تشریح این موضوع گفت: «باتوجه به اثرات اقتصادی شدید خشکسالی در این منطقه، چندان جای شگفتی نیست که مردم در برخی از موارد برای رفع نیازهایشان به هر کاری روی بیاورند». این در شرایطی است که میزان بارندگی کالیفرنیا در‌ سال‌جاری، تا امروز در وضع «خشکسالی‌ استثنایی» قرار دارد و تنها یک ماه دیگر به پایان فصل بارندگی در این منطقه باقی مانده ‌است. البته سرقت تانکرها توسط راهزنان تنها شکلی از چنین جرائمی نیست و راه‌های ساده‌تری نیز برای دستیابی به منابع آب وجود دارد و در این‌خصوص می‌توان به کارگری ساختمانی در «سکرامنتو» اشاره کرد که در هفته گذشته به جرم ذخیره غیرمجاز هزاران لیتر آب در تانکر کامیون خود دستگیر شد.


تعداد بازدید :  276