شماره ۵۷۷ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ خرداد
صفحه را ببند
جواد ظریف و جان کری دیدار کردند
گفت‌وگویی برای خروج مذاکرات از رکود

گروه سیاسی| روز گذشته باز هم پشت درهای بسته رودرروی هم نشستند تا بلکه راهی برای
باز کردن گره‌های موجود در روند توافق هسته‌ای بیابند. گره‌هایی که عباس عراقچی نیز از آنها صحبت کرده و صراحتا اعلام کرده که روی نحوه اجرای پروتکل الحاقی، اختلافاتی وجود دارد. پس از اعلام نظر صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر ممنوعیت بازرسی از سایت‌های نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای، تیم هسته‌ای ایران این دستورالعمل را عینا به طرف مقابل منتقل کرده است و حالا طبق نظر رهبر معظم انقلاب تیم هسته‌ای باید بر نظر و موضع خود در مذاکرات پافشاری کند.
به هر حال روز گذشته وزرای خارجه ایران و آمریکا برای دومین بار پس از بیانیه لوزان و در راستای رفع اختلافات بر سر راه نگارش پیش‌نویس (برجام) در شهر ژنو به گفت‌وگو نشستند. این دیدار در هتل کانتیننتال ژنو انجام شد. خبرگزاری فارس به نقل از یکی از کارشناسان تیم مذاکره‌کننده کشورمان نوشت: « بررسی دلایل کندی تدوین متن توافق نهایی، هدف اصلی نشست دو‌جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو است.». این کارشناس با بیان این‌که کندی تدوین متن توافق، نیاز به این نشست داشت، افزود: شاید با حضور مذاکره‌کنندگان و وزرا بتوان برخی موانع را برطرف کرد و به تدوین متن سرعت داد. در این نشست سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان ظریف، وندی شرمن معاون جان کری و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا نیز حضور دارند. این کارشناس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به این سوال که چرا بالاترین مقام فنی آمریکا ارنست مونیز در مذاکرات حضور یافته است، گفت: ما پیش از این به طرف آمریکایی اعلام کرده بودیم که علی‌اکبر صالحی به دلیل کسالت نمی‌تواند در مذاکرات دو‌جانبه ژنو حضور یابد. این کارشناس افزود: با توضیحاتی که داده‌ایم وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات حضور یافته است و ما آماده‌ایم اگر ارنست مونیز مطلبی برای ارایه دارد، بشنویم.
به‌رغم وجود برخی گر‌ه‌ها در روند مذاکرات هسته‌ای، یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای خبر داده است. این مقام آمریکایی گفته است که مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی داشته است و ما کاملا اعتقاد داریم که تا 30 ژوئن می‌توانیم کار را به سرانجام برسانیم». این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران همراه کری در سفر به ژنو که در رویترز منتشر شد، افزود: «ما واقعا اعتقاد داریم که می‌توانیم این امر را تا 30 ژوئن (9 تیر) به سرانجام برسانیم و تمدید را در نظر نداریم.» وی با اشاره به این‌که برنامه کاری کری در ماه ژوئن به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران اختصاص خواهد یافت، افزود: «ما اکنون در مسیر خوبی برای پیشرفت قرار داریم و کاملا اعتقاد داریم که تا 30 ژوئن می‌توانیم کار را به سرانجام برسانیم.» مقامات ارشد آمریکایی همچنین اعلام کردند که مذاکرات نهایی احتمالا در وین انجام خواهد شد. وی گفت: «تصمیمات بسیاری موکول به سطح سیاسی شده ، به همین دلیل مشاهده می‌کنید که درگیری کری بیشتر شده است».
عراقچی: بحث مصاحبه با دانشمندان و بازرسی از مراکز نظامی به‌طور کامل منتفی است
عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران نیز قبل از نشست دو‌جانبه ظریف و کری در ژنو گفت: «نشست دو‌جانبه در ژنو، گفت‌وگویی است درباره موضوعات محتوایی و مسائلی که هنوز برای آن راه‌حلی پیدا نشده است. به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی قبل از ورود به محل نشست ژنو بین وزیران خارجه ایران و آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما در ژنو با بیان این‌که موضوعات و مسائلی است که همچنان به‌دنبال راهکار هستیم، گفت: امیدواریم نشست امروز به پیدا کردن راهکارها کمک کند. وی افزود: نشست امروز در سطح وزیران خارجه ایران و آمریکا و دو‌جانبه است اما هلگا اشمیت هم به نمایندگی از 1+5 حضور خواهد یافت. عراقچی گفت: امیدوار هستیم که برخی از موضوعات که هنوز درباره آنها نتوانستیم به راه‌حلی برسیم، در گفت‌وگوهای یک روزه امروز سرانجامی پیدا کند. این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این سوال که روز جمعه اعلام کردید که ایران قاطعانه موضوع دانشمندان و بازرسی از مراکز نظامی را رد کرده است اما برخی منابع غربی امروز گفته‌اند که یکی از دشوارترین موضوعات مورد اختلاف همین موضوع است، گفت: بحث مصاحبه با دانشمندان و بازرسی از مراکز نظامی به‌طور کامل منتفی است ولی در چارچوب رویه‌هایی که پروتکل الحاقی پیش‌بینی کرده گفت‌وگوهای ما ادامه دارد. عراقچی گفت: ‌هنوز هیچ توافقی نه قبلا به دست آمده بود و نه الان به دست آمده، گفت‌وگوها و بحث‌ها ادامه دارد. این عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان افزود: نحوه اجرای پروتکل الحاقی از موارد مورد اختلاف است که درحال صحبت درباره آن هستیم.


تعداد بازدید :  206