شماره ۵۷۷ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ خرداد
صفحه را ببند
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با جوانان جمعیت هلال‌احمر:
جوان باید آرمانگرا باشد
یادگار امام (ره)، عضو افتخاری جمعیت هلال‌احمر شد

شهروند| جوانان جمعیت هلال‌احمر صبح روز گذشته با حضور در حسینیه جماران ضمن دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی با آرمان‌های امام‌خمینی(ره) تجدیدمیثاق کردند. در این گردهمایی که با حضور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر و رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر و 500 عضو جوان این مجموعه برگزار شد، از کارت عضویت یادگار امام هم رونمایی شد.
خرد پیران؛ آرمانگرایی جوانان
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی سخنان خود را در این گردهمایی با اشاره به سالروز میلاد حضرت علی اکبر(ع) آغاز کرد. یادگار حضرت امام به حدیثی درخصوص شباهت حضرت علی اکبر(ع) به پیامبر اسلام(ص) اشاره داشت و گفت: «شباهت خلق یک جوان به پیامبر نشان می‌دهد، ایشان تا چه‌اندازه بزرگوارانه و خردمندانه رفتار می‌کرده‌اند و از سوی دیگر حاکی از آن است که پیامبر اسلام نیز خلق وخوی جوانانه داشته‌اند.»
یادگار حضرت امام، خردمندی ‌و تجربه پیران و آرمان‌خواهی و نشاط جوانان را دو مولفه جامعه پویا دانست و ادامه داد: «اگر پیامبر(ص) خلق‌وخوی جوانانه نداشتند، آن تحول عظیم ممکن نبود.» سیدحسن خمینی در ادامه گفت: «اگر حضرت امام نیز خلق‌وخوی جوانانه و دل جوان نداشت، تحول نیز پیش نمی‌آمد.» به گفته نوه بنیان‌گذار انقلاب، آنچه در شخصیت امام مشهود بود، نگاه خردمندانه توأم با نشاط و آرمان‌خواهی جوانانه بود و رمز توفیق امام همین عامل بوده است.
آرمان‌خواهی، نقطه قوت جوانان
یادگار حضرت امام در ادامه سخنان خود خطاب به جوانان حاضر در گردهمایی گفت: «جوان باید آرمانگرا باشد؛ آرمان‌خواهی نقطه‌قوت جوانان است.» او با اشاره به این موضوع که گاه می‌شنویم بعضی‌ها می‌گویند ضعف جوانان آرمان‌خواهی آنهاست، اضافه کرد: «این غلط است، نفس آرمان‌خواهی نه‌تنها نقطه ضعف جوانی نیست، بلکه آرمان‌خواهی نقطه‌قوت جوانان است.»
تولیت آستان حرم مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در ادامه با ذکر مصرع شعر «تند می‌روی جانا ترسمت فرو مانی» ادامه داد: «آنچه بعضا با آرمان‌خواهی اشتباه گرفته می‌شود، احساسات کنترل نشده است. زیرا گاهی‌اوقات در راه رسیدن به آرمان‌ها، به‌دلیل احساسات بالا و عدم برخورداری از تجربه پیران ممکن است باعث شتاب یا یأس شود.» سید حسن خمینی افزود:  «اما آنچه که حتی پیران عارف با آن سخن می‌گفتند، این بود که «می با جوانان خوردنم باری تمنا می‌کند/ تا کودکان در پی فتند این پیر دردآشام را»؛ پیر می‌گوید من می‌خواهم با جوانان حرف بزنم و جوانی کنم اما به معنای آرمان‌خواهی نه احساسات.»
یادگار امام توان، نشاط و آرمان‌خواهی جوانی و تجربه و باریک‌بینی پیران را دو عاملی دانست که اگر توأم نباشند جامعه دچار مشکل می‌شود. او در همین زمینه افزود: «آنچه پیران در خشت‌خام می‌بینند، جوانان در آینه هم نمی‌بینند و وجه‌تشابه حضرت علی اکبر(ع) به پیامبر(ص) شاید اشاره به همین نکته باشد که ایشان جوانی را توأم با نگاه خردمندانه داشت؛ کما این‌که شخص گرامی پیامبر نیز در اوج کمال سرشار از نشاط جوانی بود.»
خردمندی امام از نوع محافظه‌کارانه نبود
یادگار امام با اشاره به این‌که توفیق محشور شدن با امام را در دوران نوجوانی داشتم، گفت: «آنچه در شخصیت امام مشهود بود، نگاه خردمندانه و تجربه‌دار توأم با نشاط و آرمان‌خواهی جوانانه بود و رمز توفیق امام همین عامل بود؛ در شخصیت امام، آرمان‌خواهی، ایشان را از خردورزی و اندیشمندی غافل نمی‌کرد و از سوی دیگر، خردمندی ایشان نیز از نوع محافظه‌کارانه نبود.»
خدمت در هلال‌احمر نعمت است
حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی با توصیه به جاری‌کردن این روحیه در مجموعه هلال‌احمر، خدمت در این مجموعه را یک نعمت دانست. سیدحسن خمینی با تشکر از زحمات جمعیت هلال‌احمر در جنگ یمن اضافه کرد: «در مسیر انجام این خدمت دنائت‌هایی رخ داد اما این رفتارها مسئولیت را از شما سلب‌نمی‌کند و امیدوارم در هرجایی به همنوع خود کمک کنید.»
او در ادامه سخنان خود با بیان این‌که اگر پیامبران، حکما و دانشمندان را از تاریخ خارج کنیم، تاریخ انسانیت، تاریخ خوبی نیست، افزود: «در تاریخ چند هزار ساله انسان همیشه جنایت و خشونت وجود داشته است؛ اما آنچه انسانیت را افتخارآمیز کرده و باعث می‌شود او سر خود را بلند کند، نقاطی است که از انس، الفت، محبت و کمال‌خواهی انسان‌ها سرچشمه گرفته است و ان‌شاءالله این روحیه در هلال‌احمر تقویت شود.»
استفاده از ظرفیت هلال‌احمر در بحران‌ها
مهندس علی‌اصغر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر نیز در این گردهمایی گفت: «هلال‌احمر بر پایه نسل جوان بنا شده و همین موضوع باعث شده است تا با برنامه‌ریزی دقیق، سیستم جذب جوانان را در مقاطع مختلف تحصیلی گسترش دهد.» او ادامه داد:  «جذب بیشتر جوانان در جمعیت هلال‌احمر باعث‌ می‌شود تا در مقاطع بحرانی استفاده مناسبی از این ظرفیت گسترده داشته باشیم.»
علاقه جوانان به امام راحل
او با اشاره به علاقه‌مندی جوانان به امام راحل، تصریح کرد: «این علاقه تاحدی بود که در ماجرای تصرف دوم مهران، هنگامی که جوانان متوجه شدند امام به آزادی دوباره مهران از دست دشمن می‌اندیشد، خیلی زود دست به کار شدند و در شب اول عملیات تا پایان خط پیش رفتند تا این‌که مهران را برای دومین‌بار آزاد کردند.»
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: «امام فرزانه با سرانگشت تدبیر کشور را اداره می‌کرد و با همین موضوع جهان را در تحیر
فرو برده بود.» او تصریح کرد: «اگر هنوز هم خط‌مشی امام خمینی‌(ره) در جامعه انقلاب اسلامی زنده است به‌دلیل ایمان و عمل صالحی است که آن سید بزرگوار داشت و خداوند مهرش را در دل‌ها برای همیشه ماندگار ساخت.»
شرایط امدادرسانی در یمن
احمدی در پایان به شرایط امدادرسانی در یمن اشاره کرد و گفت:  «زمانی که کشور ایران از طریق جمعیت هلال‌احمر درصدد ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن بود در ابتدا مشکلاتی در ارسال وجود داشت که با تدابیر صورت گرفته این امکان فراهم شد و در روزهای آینده هم دومین کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه به سوی مردم یمن راهی خواهد شد.»
راه و تفکر امام زنده است
دکتر وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر هم در این دیدار گفت: «بيشتر از این‌که از واژه راحل برای حضرت امام استفاده شود، از واژه رهبر عظيم‌الشأن استفاده می‌شود. این نشان می‌دهد که راه و تفکر امام زنده است و ما باید آن را ادامه دهيم.» قبادی‌دانا خاطرنشان کرد: «خدا نياورد روزی را که تاریخ تکرار شود و ما به مانند کوفيان رهبر خود را تنها بگذاریم.» او با بيان این‌که باید پشتيبان رهبر باشيم، گفت: «در کربلا مولایمان تنها ماند و دیگر نباید این صفحه از تاریخ تکرار شود.»
پیش‌گرفتن  مسیر دوستی
رئیس سازمان جوانان در ادامه افزود: «همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، راه امام، راه ما و هدف او، هدف ماست و رهنمود او مشعل فروزنده ما خواهد بود. در جمعیت هلال‌احمر هم جوانان با اقتدا به مقام معظم رهبری و با تکیه بر آموزه‌های امام راحل سعی می‌کنند مسیر دوستی، صلح و کمک به همنوع را پیش بگیرند.» دکتر قبادی‌دانا با اشاره به خلق‌وخوی حضرت‌علی‌اکبر(ع) افزود: «در روایات آمده است، حضرت‌علی‌اکبر(ع) از منظر خلق‌وخو و آداب و رفتار همچون پیامبر اکرم(ص) بوده‌اند و در جوانی از چنین نعمتی برخوردار بوده است.»
او در پایان گفت: «امیدواریم بتوانیم قدردان حضرت امام باشیم و خرسندم که در این جلسه همچون‌ سال‌گذشته در خدمت نوه امام بودیم که با نگاه روشن، جذابیت‌های دین رحمانی اسلام را برای نسل جوان تبیین می‌کنند و امیدواریم قدردان این سرمایه بزرگ و ارزشمند باشیم.»
گفتنی است در این مراسم از 10 عضو برتر جوان جمعیت هلال‌احمر نیز تقدیر به عمل آمد؛ اعضای جوانی که امروز میهمان صفحه هلال روزنامه شهروند هستند.

حضور موثر در جمعیت

غلامرضا فرهادی جوان تقدیرشده شهرستان گرگان

5‌سال سابقه فعالیت در سازمان هلال‌احمر را دارم؛ به‌عنوان دبیر کانون دانش‌آموزی جمعیت هلال‌احمر دانشگاه پیام‌نور مرکز گرگان و مدرس طرح‌ایمنی و سلامت مسافران نوروزی94، سرتیم پست‌مرکزی مسافران نوروزی ‌سال 93 و 94 در گرگان و جوان‌برتر جشنواره‌ علی‌اصغر ‌سال 93 در استان گلستان شناخته‌شده‌ام. خدا را شاکرم که بعد از سال‌ها فعالیت جزو جوانان منتخب کشوری در این برنامه حضور دارم و درحال‌حاضر احساس خوشحالی و نشاط مضاعفی دارم؛ چراکه احساس می‌کنم به فعالیت‌ها و اهداف من در این سازمان اهمیت داده شده و حضور موثری در این نهاد داشته‌ام.

لذت کمک به همنوع

طاهره نوری‌نهاد جوان تقدیرشده شهرستان همدان

فعالیت خود را در ‌سال 1382 با کمک به زلزله‌زدگان بم (جمع‌آوری هدایای نقدی و غیرنقدی) در جمعیت هلال‌احمر شروع كرده و با آشنایی بیشتری که ضمن فعالیت‌ها در هلال‌احمر به‌دست آوردم، ابتدا عضو شورای اجرایی کانون جوانان و بعد از آن دبیر کانون جوانان شدم. طی سال‌های فعالیت خود سعی در انجام فعالیت‌های بشردوستانه و کمک به همنوعان داشته و در حد توان خود به‌عنوان عضو داوطلب جوانان هلال‌احمر ایفای نقش كردم. همزمان‌شدن سالروز ولادت حضرت‌علی‌اکبر(ع) با سالروز رحلت امام‌راحل غنیمتی بود تا بتوانم برای نخستین‌بار در حسینیه جماران حاضر شوم. خوشحالم که در این حضور به‌عنوان جوان‌برتر استان شناخته شدم.

افتخار وصف‌ناشدنی

مهرداد احمدی جوان تقدیرشده شهرستان سیریک

من 10‌سال سابقه حضور در جمعیت هلال‌احمر را دارم. از این‌که می‌بینم نام خود و شهری که در آن زندگی می‌کنم در بین برترین‌ها آورده می‌شود، لذت می‌برم. افتخار می‌کنم در نهادی مشغول به فعالیت هستم که در زمینه انسان‌دوستی کار می‌کند و نشانی از انسانیت و کرامت انسانی است. در روز جوان، تجدیدمیثاق با امام و یادگار آن بزرگوار افتخاری وصف‌ناشدنی است. حضور در جمع 10 جوان‌برتر کشور هم افتخار دیگری است که آن را پلی برای پیشرفت‌های آینده‌ام می‌دانم. فعالیت در جمعیت هلال‌احمر به انسان شور، نشاط و انرژی می‌دهد؛ انسانی که می‌خواهد پیام‌رسان صلح و دوستی در جهان باشد.

جهانی سرشار از صلح

میثم شعبانی جوان تقدیرشده شهرستان سمنان

من کارشناس حسابداری و 24 ساله هستم و در جمعیت هلال‌احمر استان سمنان فعالیت می‌کنم. طبیعتا از برگزیده‌شدن به‌عنوان جوان فعال و موفق و تقدیر شدن در چنین جمعی و در حسینیه جماران که یاد و خاطره امام و ایام انقلاب را زنده می‌کند، خوشحالم. همکاری با جمعیت هلال‌احمر و سازمان جوانان یک افتخار بزرگ برای هر فرد به‌شمار می‌آید. امروز یکی از خاطره‌انگیزترین روزهای زندگی من خواهد بود که هیچ‌وقت از یادم نخواهد رفت. امیدوارم با این اتفاق بتوانم با روحیه‌ای قوی‌تر و تلاشی بیشتر روزهای بهتری هم پیش‌رو داشته باشم. آرزو می‌کنم جهانی سرشار از صلح و دوستی داشته باشیم.

خود را دست‌کم نگیرید

سبحان عباسی جوان تقدیرشده شهرستان شهرکرد

به‌عنوان عضو هلال‌احمر شهرستان شهرکرد استان چهارمحال‌وبختیاری از این‌که به‌عنوان یک جوان‌برتر در کشور انتخاب شده‌ام و در سالروز تولد حضرت علی اکبر(ع) از من تقدیر شد، خوشحالم. من نماینده دیگر اعضای فعال و زحمتکش جمعیت هلال‌احمر هستم. قرار گرفتن در این موقعیت همیشه برایم آرزو بوده و حالا از این‌که یکی از اهداف زندگی‌ام تحقق پیدا کرده، خیلی خوشحالم. من به تمام دوستان و همسن و سالان خودم در جمعیت هلال‌احمر دوستانه و صمیمانه توصیه می‌کنم که هیچ‌وقت خودشان را دست‌کم نگیرند و اهداف و آرمان والا برای خود انتخاب کنند و مطمئن باشند با برنامه‌ریزی و تلاش حتما روزی به هدف خود خواهند رسید.

سایه‌ساران آرامش

محمدرضا امیری جوان تقدیرشده شهرستان ممسنی

24ساله و کارشناسی مهندسی نفت هستم و 5‌سال است که عضو سازمان جوانان هستم. امروز که به‌عنوان یکی از جوانان نمونه انتخاب شده‌ام، موفقیت بزرگی نصیبم شده است؛ شاید این افتخار بیشتر از خودم، دل پدر و مادرم به‌عنوان سایه‌ساران آرامش و امنیت را شاد کرده باشد. این حس برای خودم قابل ذکر نیست چه برسد به آن دو نفر؛ کسانی که سوختند تا ما به نقطه آرامش برسیم. این حسی که آنان را خوشحال می‌بینم از این‌که به‌عنوان جوان نمونه تقدیر شدم مرا خوشحال‌تر می‌کند و این حس چه‌بسا گرانبهاتر باشد. حضور در حسینیه جماران، یک حس معنوی دل‌انگیزی دارد که نصیب هرکسی نمی‌شود؛ من از این بابت واقعا احساس شادمانی می‌کنم.

یک قدم به جلو

سیمین معصومی جوان تقدیرشده شهرستان اراک

حدود 8‌سال سابقه عضویت داوطلبانه در جمعیت هلال‌احمر را دارم؛ تا ‌سال 92 عضو و از ‌سال 92 تا 94 نایب‌دبیر بوده و از ‌سال 94 دبیر جوانان هستم. در این 8سال سابقه عضویت، در برنامه‌های امدادی و عام‌المنفعه مختلفی شرکت كرده‌ام و در‌ سال94 به‌عنوان جوان‌برتر استان و جزو 10 نفر برتر کشور انتخاب شدم. از آن‌جا که هدف هر یک از انسان‌ها، رسیدن به رشد و کمال است، چه در زندگی شخصی و چه در نهاد یا سازمانی که شرکت می‌کند، این انتخاب را به فال‌نیک می‌گیرم و خوشحالم که توانستم یک قدم برای رسیدن به هدفم بردارم و در حضور بزرگان تقدیر شوم.

همین را انتخاب می‌کنم

مهدی رستگار پویا جوان تقدیرشده استان  قم

لیسانس تربیت‌بدنی و علوم‌ورزشی و 28ساله هستم. مدت 6‌سال است که به‌طور مستمر در جمعیت هلال‌احمر افتخار خدمت‌رسانی دارم. در این 6‌سال روزهای خوب و زیادی را تجربه کرده‌ام، بعضی‌روزها هم سخت بوده. در این مدت تجربه‌های بسیار زیادی به دست آوردم. الان بعد از گذشت 6‌سال و بعد از این همه حضور فعال که هرکدام از آنها خاطره‌ها و حرف‌های بسیاری دارد، احساس آرامش می‌کنم و معتقدم که تمام خستگی‌ها و سختی‌های 6‌سال برطرف شده است. اگر باز هم به عقب برگردم مطمئنا همین راه را دوباره با تلاش بیشتر ادامه خواهم داد. ان‌شاءالله تمام جوانان برومند جمعیت هلال‌احمر بتوانند این حس را تجربه کنند که یک حس زیبا است.

هدیه زندگی مشترک

حمید رادویسی جوان تقدیرشده استان کردستان

از ‌سال 1381 عضو هلال‌احمر هستم و کار خود را با سازمان دانش‌آموزی شروع کردم. 26‌سال سن دارم و کارشناس‌ارشد تربیت‌بدنی و علوم‌ورزشی و مدرس دانشگاه جامع علمی- کاربردی امام حسین کردستان هستم. رشته‌ دیگری که در خارج از کشور دنبال کردم، طب‌سنتی بود که به این ترتیب از ‌سال 87 عضو جامعه طب‌سنتی تایلند به حساب می‌آیم. مورد جالبی که دوست دارم به آن اشاره کنم، این است که امروز که در حسینیه جماران هستم، 3 روز از زندگی مشترکم گذشته؛ خیلی خوشحالم که اولین جایی که به‌عنوان توفیق اجباری نصیبم شده، مشرف‌شدن به خانه امام است که ان‌شاءالله به يُمن این اتفاق، زندگی مشترک خوبی داشته باشم و این را به فال نیک می‌گیرم.

اشتیاق کار داوطلبانه

الهه رهنما جوان تقدیرشده شهرستان سیرجان

7 سالی می‌شود که عضو داوطلب شهرستان سیرجان هستم و به‌عنوان دبیر کانون آزاد خواهران فعالیت می‌کنم. از این‌که در چنین سازمانی هستم، بسیار راضی و خوشحالم. در مسابقات استانی و کشوری رفاقت‌مهر و جشنواره بین‌المللی نامه‌ای به امام‌رضا(ع) حايز رتبه شده‌ام. هماهنگ‌کننده اردوهای جهادی، کاروان‌های نیکوکاری و مانورهای مدارس شهرستان هم هستم. ‌ سال‌گذشته جزو جوانان‌برتر استان در این طرح شناخته و در جشنواره حضرت‌علی‌اکبر(ع)به‌عنوان جوان‌برتر معرفی شدم. من معتقدم که فعالیت داوطلبانه در هلال‌احمر و مخصوصا سازمان جوانان علاقه می‌خواهد و این‌که جوان‌برتر شدم را لطف خداوند می‌دانم و برای تمام جوانانی که داوطلبانه خدمت می‌کنند، آرزوی توفیق دارم.

 


تعداد بازدید :  258