شماره ۵۷۵ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

دیدار ظریف و  وزیرخارجه ترکیه درباره تحولات یمن
مولود چاووش اوغلو، وزیرخارجه ترکیه و محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش در حاشیه‌ چهل‌ و دومین اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی که در کویت برگزار می‌شود دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش ایسنا، از محورهای مهم دیدار وزرای خارجه ایران و ترکیه نحوه کمک‌رسانی به مردم یمن و مبارزه با نیروهای داعش بود. براساس منابع دیپلماتیک در این دیدار دو طرف درباره‌ مبارزه علیه نیروهای داعش و نحوه کمک‌رسانی به مردم یمن تبادل‌نظر و گفت‌وگو کردند. همچنین وزرای خارجه دو کشور بر گسترش همکاری‌های دو‌جانبه در مسائل منطقه‌ای
تأکید کردند.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان عصر روز گذشته پس از سفری چند ساعته و کوتاه به عمان و دیدار با وزرای کشور و امور خارجه عمان و امضای توافقنامه تعیین مرزهای دریایی میان دو کشور از مسقط وارد کویت شد و در فرودگاه مورد استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور قرار گرفت. چهل و دومین اجلاس وزرای خارجه کشورهای اسلامی به مدت2 روز از امروز در کویت برگزار می‌شود. طبق برنامه پیش‌بینی شده محمدجواد ظریف امروز در این اجلاس سخنرانی خواهد کرد.
براساس این گزارش، در نشست این دوره گروه تماس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی که با موضوع «رویکرد مشترک برای تقویت سازش و مقابله با تروریسم» برگزار می‌شود، آخرین تحولات سومالی، حمایت از گام‌های توسعه‌ای و بازسازی بررسی و نیز نشستی ویژه برای بررسی راه‌های ضامن تعیین استراتژی فعال برای مقابله با تروریسم، افراطی‌گری همراه با خشونت و اسلام‌هراسی تشکیل می‌شود. در کنار موضوعات سیاسی انتظار می‌رود در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، انسانی، علوم و تکنولوژی و نیز در مورد مقابله با تروریسم و درگیری‌های فعلی در جهان اسلام تصمیم‌گیری شود. گفتنی است همزمان با برگزاری این نشست، ریاست اجلاس وزرای خارجه کشورهای اسلامی از عربستان به کویت به مدت یک‌سال منتقل خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:  مذاکرات هسته‌ای موضوعی مستقل از آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما از مقامات ایران می‌خواهیم تا هر چه فوری، جیسون رضائیان را آزاد کنند اما این مساله‌ای کاملا مجزا از مذاکرات هسته‌ای است.
به گزارش ایسنا، جف راتکی، در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره‌ آغاز محاکمه جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده است، گفت:  ما گزارشات برگزاری دادگاه رضائیان را دریافت کرده‌ایم و روند محاکمه وی را کاملا زیر نظر داریم.
این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد:  از آنجایی که دادگاه وی به صورت غیرعلنی برگزار شده است این مسأله امکانات ما را برای نظارت بر روند محاکمه محدود کرده است. با این حال ما همچنان از ایران می‌خواهیم تا تمام اتهامات مطرح‌شده علیه وی را لغو و رضائیان را هر چه فوری آزاد کند. راتکی مدعی شد: برگزاری دادگاه رضائیان به صورت غیرعلنی نگرانی‌هایی را درباره‌ شفافیت این مسأله و اجرای روند قضایی مربوطه به وجود می‌آورد. اگر چه ما همچنان معتقدیم که وی اصلا نباید بازداشت و سپس محاکمه می‌شد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ ارتباط مذاکرات هسته‌ای با مسأله بازداشت شهروندان آمریکایی در ایران اظهار کرد: ما همیشه مسأله شهروندان آمریکایی بازداشت و ناپدید شده در ایران را در حاشیه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 با مقامات تهران مطرح کرده‌ایم و این کار را تا زمانی که آنها به خانه باز می‌گردند ادامه می‌دهیم. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا افزود: اما تأکید می‌کنم که مذاکرات هسته‌ای تنها روی مسأله هسته‌ای متمرکز است. ما از این فرصت که با ایرانی‌ها در اتاق مذاکره قرار داریم برای ابراز نگرانی‌هایمان درباره‌ این شهروندان آمریکایی استفاده می‌کنیم اما  مسأله شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران موضوعی کاملا مستقل از مذاکرات هسته‌ای است.
راتکی همچنین گفت: دولت سوییس حافظ منافع ما در ایران است و پیش از این نیز مسأله دسترسی به شهروندان بازداشت‌شده‌مان در ایران را از این طریق با مقامات ایرانی مطرح کرده‌ایم. ما علاوه بر این آزادی سعید عابدینی و امیر حکمتی را خواستار شده و از ایران خواسته‌ایم تا برای یافتن رابرت لوینسون شهروند آمریکایی ناپدید شده همکاری کند. وی درباره‌ راستی‌آزمایی در توافق هسته‌ای احتمالی میان ایران و گروه 1+5 گفت: ما نگرانی‌هایی دراین‌باره داریم اما واضح است که راستی‌آزمایی تعهداتی که ایران در توافق هسته‌ای موظف به انجام آن می‌شود یکی از بخش‌های مهم این توافق است.


تعداد بازدید :  230