شماره ۵۷۵ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

انتقاد مقتدی صدر از رمز عملیات الانبار
مقتدی صدر از نامگذاری عملیات آزادسازی استان الانبار به «لبیک یا حسین» انتقاد کرد و گفت: چنین نامگذاری‌هایی موجب سوء برداشت‌ها
خواهد شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه‌نیوز، مقتدی‌‌صدر، رهبر جریان صدر عراق ضمن انتقاد از نامگذاری عملیات آزادسازی استان الانبار به «لبیک یا حسین» گفت: چنین نامگذاری‌هایی یقیناً موجب سوءبرداشت و کج‌فهمی می‌شود و دوستداران وطن و کسانی که مخالف طایفه‌گرایی هستند نباید چنین نامگذاری‌هایی را به رسمیت بشناسند.  صدر گفت: به نظر من، ادامه چنین نامگذاری‌هایی موجب تشدید مواضع می‌شود و پیروزی‌ها را از بین می‌برد.  برای همین باید نام عملیات‌ها را مثلا «لبیک یا صلاح‌الدین» یا «لبیک یا انبار» گذاشت. وی گفت:  امام حسین(ع) رمز ملی‌گرایی، شجاعت و جسارت و امیر مبارزه و مبارزان است اما ما نمی‌خواهیم طرف مقابل از این مسأله برای تبدیل جنگ به جنگ طایفه‌ای استفاده کند درحالی‌که جنگ ما یک جنگ ملی و اسلامی است.  صدر افزود:  من شنیده‌ام که این نامگذاری رسمی نیست و مقامات دولت با آن مخالفت کرده‌اند خداوند پاداش خیر به آنها بدهد. نامگذاری عملیات آزادسازی استان الانبار به «لبیک یا حسین» با انتقادات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز مواجه شده است.

گروهک تروریستی داعش، پادشاه اردن را تهدید به مرگ کرد
پایگاه خبری الوقت در گزارشی درباره فعالیت داعش در اردن و پیامدهای آن اعلام کرد که این گروهک تروریستی در پیامی خطاب به پادشاه اردن، وی را به مرگ تهدید کرده است. به گزارش ایرنا، پایگاه خبری الوقت افزود که یک گروه مسلح اردنی ٨ اردیبهشت اعلام کرد با داعش بیعت کرده و آماده اقدام علیه عبدالله دوم پادشاه اردن است.  براساس این گزارش، به نظر می‌رسد کشور اردن اندک اندک به سوی گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی پیش می‌رود، به‌ویژه استان معان این کشور که شاهد فعالیت وسیع گروه‌های سلفی است.  چند روز پیش نیز تروریست‌های تکفیری داعش با انتشار یک فیلم ویدئویی، پادشاه اردن را دیکتاتور نامیدند و تهدید کردند که سر وی را از تنش جدا و اردن را به تلی از خاک تبدیل خواهند کرد.  در این ویدیو، یک نوجوان اردنی عضو داعش با پاره‌کردن گذرنامه خود اعلام کرد که عبدالله دوم را ذبح می‌کند.      

عربستان برخی از نقاط مرزی خود با یمن را تخلیه و منطقه نظامی اعلام کرد
عربستان ساکنان برخی از مناطق هم‌مرز با استان حضرموت یمن را تخلیه و آن را منطقه نظامی
اعلام کرد.
به گزارش روزنامه یمنی المنتصف، عربستان روز چهارشنبه به اقدامات نظامی سریعی در مناطق هم‌مرز با استان حضرموت یمن دست زده است.  
به گفته منابع محلی، عربستان از ساکنان منطقه المقلب نیز خواسته است سریع‌تر منازل خود را ترک کنند.  از سوی دیگر، رژیم عربستان دستور تخلیه ساکنان منطقه الخرخیر نجران و نزدیک به گذرگاه مرزی الودیعه در استان حضرموت را صادرکرد.
براساس این گزارش، حکومت عربستان ساکنان این مناطق را به‌طور کامل تخلیه کرده و آنها را در دیگر شهرهای این کشور اسکان داده است. این اقدامات پس از انتشار اخباری مبنی بر احتمال بازگشت عبدربه منصورهادی رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن و استقرار در استان حضرموت که بیشتر بخش‌های آن در اشغال القاعده بوده، صورت گرفته است. رسانه‌های عربستانی و دیگر کشورهای همپیمان ریاض در روزهای گذشته اخباری را مبنی بر تشکیل یک نیروی نظامی یمنی با عنوان شمشیربران منتشرکردند که قرار است عملیات خود را از استان حضرموت آغاز کند.

اردوغان:  ترکیه، عربستان و قطر درباره منطقه پرواز ممنوع در سوریه توافق دارند
 رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید در کنار عربستان و قطر از طرح ایجاد منطقه حائل و پرواز ممنوع در سوریه حمایت می‌کند اما با آمریکا درباره این مسأله به توافقی نرسیده است.
 به گزارش تسنیم، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، می‌گوید: کشورش، عربستان‌سعودی و قطر درباره لزوم اعمال منطقه پرواز ممنوع و منطقه حائل در سوریه توافق کرده‌اند اما چنین توافقی با دولت آمریکا نشده است. اردوغان روز گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «با این حال، ترکیه و آمریکا به توافقی درباره منطقه حائل و پرواز ممنوع نرسیده‌اند.»   وی تأکید کرد که این موضوع باید حل‌وفصل باشد. رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: « ترکیه و آمریکا درباره آموزش و تجهیز مخالفان میانه‌رو به توافق رسیده‌اند اما اختلافات بین آنکارا و واشنگتن درباره سوریه هنوز باقی هستند.»  اردوغان به اختلافات میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا اشاره   و اعلام کرد که برخی از آنها از موضع ترکیه حمایت می‌کنند. اردوغان همچنین ضمن اشاره به تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم همسایگی با سوریه به‌عنوان تفاوتی کلیدی بین کشورش با سایر کشورهایی که در این مسأله دخیل هستند، گفت:   «ترکیه باید روی پاهای خودش  بایستد.» 


تعداد بازدید :  251