شماره ۵۷۵ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
رئیس موقت مجمع عمومی خانه احزاب:
وزارت کشور در ارایه لایحه احزاب به مجلس کند عمل کرد

گروه سیاسی| بررسی طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی با نسخ قانون پیشین احزاب مصوب 7 شهریور 1360 به پایان رسید. نمایندگان مجلس در طول مدت بررسی این طرح که یک‌بار برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شده بود موادی را تصویب کردند که قرار است از این پس مبنای فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در ایران قرار بگیرد. عمده فعالان حزبی پیش از این انتقاداتی را به طرح مجلس وارد می‌دانستند ازجمله مصطفی کواکبیان رئیس موقت مجمع عمومی خانه احزاب که در گفت‌‌وگو با «شهروند» می‌گوید با طرح پیشین مجلس مخالف بوده و فکر نمی‌کند این طرح توانسته باشد موانع فعالیت‌های حزبی را برطرف کند. آقای کواکبیان همچنین از وزارت کشور نیز انتقاد می‌کند که آن‌قدر ارایه لایحه را به تعویق انداخت تا درنهایت طرح مجلس برای احزاب به تصویب رسید و حالا فقط یک قدم تا تبدیل شدن به قانون جدید فاصله دارد.
طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی که مجلس نهم در ‌سال آخر خود به آن ورود کرد و بررسی آن را نیز به پایان رساند از نظر شما تا چه اندازه می‌تواند مشکلات فعالیت‌های حزبی در ایران را برطرف کند؟
با طرحی که مجلس به آن ورود کرد تا یک‌سال پیش مخالف و معتقد بودیم طرح مجلس برای احزاب محدودیت ایجاد می‌کند. بر همین اساس طرحی را به وزارت کشور پیشنهاد کردیم که هرچند خود وزارت کشور هم بسیاری از نظریات احزاب را نادیده گرفت اما بازهم آن طرح بهتر از طرحی بود که در مجلس مورد بررسی قرار گرفت.
امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها مدعی بود که در تدوین این طرح با نمایندگان احزاب رایزنی‌های گسترده‌ای انجام داده است. از این رایزنی‌ها خبر دارید؟ و می‌توانید اظهارات ایشان را تأیید کنید؟
حداقل با من که هیچ رایزنی نشده و درواقع اطلاعی از فعالیت‌هایشان ندارم. دیدگاه ما همان دیدگاهی است که قرار است در قالب لایحه به مجلس برود هرچند که در همان لایحه هم یکی دوتا از دیدگاه‌های ما درنهایت حذف شد.
عملکرد دولت و وزارت کشور را در زمینه ارایه این لایحه و کلاً مبحث رسیدگی به نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دولت خیلی کند عمل کرد. من قبلاً هم گفته‌ام لایحه دولت الان ماه‌ها است که در بایگانی‌ها خاک می‌خورد. آقای امیری چند روز پیش گفته بود که ما لایحه را به مجلس خواهیم فرستاد. من از او می‌پرسم دیگر چه زمانی می‌خواهند این کار را انجام بدهند؟ مجلس رسیدگی به طرح را تمام کرد و آن را به شورای نگهبان فرستاد.
مهم‌ترین نکاتی که در لایحه مورد تأیید شما وجود داشت و به نظر شما می‌توانست برای گسترش فعالیت‌های حزبی به کار برود، چه بود؟
از جمله آنها پیش‌بینی تلویزیون خصوصی برای احزاب بود که می‌توانست حقیقتاً در این زمینه راهگشا باشد اما به‌هرحال این طرحی که در مجلس مواد آن تصویب شده به نظر من، فاصله زیادی با آن چیزی دارد که احزاب از مجلس انتظار دارند.


تعداد بازدید :  125