شماره ۵۷۵ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
آلودگی رودخانه کشکان و محیط‌زیست لرستان زیر سایه واژگونی‌های پی در پی تانکرهای سوخت
3 روز 3 واژگونی؛ آب و خاک لرستان آلوده‌تر شد

شهروند| 3روز،  3 تریلر و تکرار سریال آلودگی آب و خاک. سریال واژگونی تریلرها در لرستان و آلودگی آب و خاک با مواد سوختی همچنان ادامه دارد. در 3 روز،3 تریلر حاوی هزاران لیتر مواد سوختی در استان لرستان واژگون شد و در نخستین حادثه به تنهایی، 24‌هزار لیتر نفت کوره را به حاشیه رودخانه کشکان سرازیر کرد. نفت کوره نشت کرده از تریلر، راه رودخانه را در پیش گرفت و بار دیگر آب رودخانه کشکان آلوده شد.
آب و خاک لرستان در سال‌های اخیر همواره زیر سایه آلودگی تریلرهایی بوده که برای پرداخت نکردن 60‌هزار تومان عوارض تردد در آزادراه، راهی جاده پلدختر می‌شوند، در پیچ و خم‌های زیاد جاده، کم می‌آورند و هزاران‌هزار لیتر گازوییل و مازوت را روانه محیط‌زیست منطقه می‌کنند. در این سال‌ها، تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از تردد این تریلرها در جاده پلدختر انجام شده، مذاکرات بسیاری هم شکل گرفته اما هنوز نتیجه‌ای به‌همراه نداشته. تریلرها همچنان از این جاده تردد می‌کنند و تن محیط‌زیست منطقه را می‌لرزانند.
پیش از واژگونی این  3 تریلر طی روزهای گذشته در لرستان،  2 تریلر دیگر هم در این استان واژگون شده بود. نخستین تریلر در روز اول فروردین خاک لرستان را آلوده کرد و دومین تریلر چندی پس از آن در جاده خرم‌آباد بروجرد، مواد سوختی را به محیط‌زیست وارد کرد.
مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان دراین‌باره به آنا می‌گوید:  «ما برای این معضل بزرگ به رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و استاندار لرستان نامه نوشتیم و بناست برای این موضوع کارگروهی ملی تشکیل شود تا مسأله را حل کند.»
ماه‌هاست که قرار است، مشکل تردد تریلرها در این جاده و واژگونی آنها حل شود، اما تا کنون این موضوع در حد مذاکرات باقی مانده و اقدامی در راستای حل مشکل صورت نگرفته. این درحالی است که نشت مواد نفتی یا به عبارتی محموله‌های سوختی این تریلرها در رودخانه کشکان و خاک منطقه آسیب‌‌های بسیار جدی به این رودخانه و زیستمندان آن وارد می‌کند و حتی ممکن است آلودگی‌های رودخانه کشکان به رودخانه‌های سیمره و کرخه هم وارد شود و آلودگی بزرگتری را با خود همراه کند.
مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان درباره حادثه  واژگونی تریلر در حاشیه رودخانه کشکان و آلودگی آن می‌گوید: «بیشتر این آلودگی کنترل شده است. نیروهای امدادی برای جلوگیری از انتشار این آلودگی بلافاصله وارد عمل شده بودند. همان موقع کارگروهی با حضور ستاد بحران استان تشکیل شد. در عملیات امداد هم به خاطر نبود بیل مکانیکی از نیروی انسانی استفاده کردیم تا با بیل سدی در برابر انتشار آلودگی در رودخانه درست کنیم. سپس با استفاده از دستگاه لجن‌کش مقداری از نفت کوره را جمع‌آوری کردیم.»
او ادامه می‌دهد: «براساس تصمیمی که از پیش گرفته شده در موارد ورود مواد شیمیایی به رودخانه‌ها از نیروهای متخصص شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان کمک می‌گیریم. در این مورد هم این نیروها از جاذبه‌های خاصی برای جذب نفت از آب رودخانه کشکان استفاده کردند. علاوه بر این در مناطقی که آب تلاطم نداشت با جمع‌آوری نفت در بخشی از آن مناطق و ریختن بنزین روی آن، آتش درست کردیم تا نفت روی آب بسوزد.»
تلاش‌های بسیاری در استان صورت می‌گیرد تا بخشی از آلودگی‌هایی که تریلرهای حامل مواد سوختی از خود به جای می‌گذارند، پاک شود و سریال واژگونی‌ها کمترین آسیب را به محیط‌زیست منطقه وارد کند اما سایه آلودگی تریلرها که بسیاری از آنها عراقی هستند، بر سر پلدختر و جاده پر پیچ و خم آن سایه تهدید است. علی سالاروند رئیس اداره پایش محیط‌زیست لرستان دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «تریلرها برای آن‌که عوارض 60‌هزار تومانی تردد در آزادراه را پرداخت نکنند، جاده پلدختر را انتخاب می‌کنند و حوادث اینچنینی را رقم می‌زنند. این جاده پیچ‌های خطرناکی دارد که باعث واژگونی تریلرها می‌شود و آلودگی‌های بسیاری را وارد آب و خاک منطقه می‌کند.»
او با اشاره به این‌که اگر تریلرها از مسیر آزادراه تردد کنند چنین اتفاقاتی روی نخواهد داد، ادامه می‌دهد: «وزارت راه باید الزاماتی برای تردد این تریلرها وضع کند تا جلوی بروز چنین اتفاقاتی گرفته شود. دراین‌باره با وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه مذاکراتی انجام شده تا برای حل این مشکل راهی پیدا شود. از طریق استانداری باید فشار بیاوریم تا مسیر تردد تریلرها عوض شود و راهداری هم می‌تواند برای تریلرهایی که از این مسیر تردد می‌کنند، ساعت نزند و آنها مجبور به تردد از آزادراه شوند.»
او درباره آلودگی  2 تریلری که در دو روز گذشته  و پس از حادثه کشکان واژگون شده‌اند هم می‌گوید: «اولی آلودگی بالایی داشت و مواد سوختی که حامل آن بود وارد رودخانه کشکان شد. دومی در محور خرم‌آباد   بروجرد اتفاق افتاد که آلودگی زیادی نداشت. مواد سوختی وارد خاک شد. خاک آلوده درحال جمع‌آوری است تا بی‌خطر سازی شود و اثر کمتری بر محیط‌زیست داشته باشد. سومین تریلر هم در این محور واژگون شد و مواد سوختی وارد خاک شد که خاک این منطقه هم بی‌خطرسازی می‌شود. اما نگرانی ما همچنان برای مواردی همچون واژگونی چهار روز پیش است که آلودگی‌های سوختی وارد رودخانه کشکان شد. آلودگی آب گسترده می‌شود و کنترل آن سخت‌تر خواهد بود.»
سالاروند، همچنین درباره خسارات ناشی از این حادثه به آنا هم گفته است که «فعلا تلفات خاصی میان آبزیان دیده نشده است. کارشناسان شیلات باید دراین‌باره برآورد کنند و کارشناسان دادگستری نیز برای تأمین دلیل وارد عمل شوند.»
به گزارش آنا، «سومین تانکر سوختی که در سه روز اخیر دچار حادثه شده یک تانکر عراقی بود که روز گذشته واژگون و منفجر شد. راننده و کل محموله نفت کوره این تانکر که با پلاک سلیمانیه عراق در حرکت بود در مدت کوتاهی سوختند و امدادرسانان نتوانستند کاری برای نجات جان این راننده انجام دهند.»
تریلرها بلای جان محیط‌زیست لرستان شده‌اند و با هر بار واژگونی هزاران‌هزار لیتر مواد سوختی را وارد رودخانه کشکان و خاک پلدختر می‌کنند. این در حالی است که با وضع محدودیت‌های تردد برای تریلرها می‌توان جلوی این بلا را گرفت و سایه مواد سوختی و واژگونی آن در محیط‌زیست این منطقه را از سر پلدختر دور کرد. اتفاقی که هنوز نیفتاده و باعث شده در  3 روز،  3 تریلر، هزاران لیتر مواد سوختی را در جاده‌های پرپیچ و خم پلدختر روانه محیط‌زیست کنند.


تعداد بازدید :  311