شماره ۵۷۵ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
در گفت‌وگوی «شهروند» با قائم‌مقام رئیس سازمان سینمایی مطرح شد:
مالیات با سینما خداحافظی کرد

 زهرا نجفی| سال‌ها بود که اهالی سینما در بندانواع  قانون معافیت از مالیات به دنبال حق خود می‌گشتند. پیش از این هم اتفاقاتی در این زمینه
 افتاده بود، نمونه‌اش معافیت مالیاتی کارگردانان و بازیگران که در ‌سال 92 اتفاق افتاد. اما سوالی همچنان برای دیگر صنوف خانه سینما بدون جواب باقی مانده بود؛ «چه تفاوتی میان فیلمنامه‌نویسان، فیلمبرداران، صدابرداران، تدوینگران و ... و حتی تهیه‌کنندگان حقیقی، با این دو صنف دیده شده که در مراحل کارشناسی و تصمیم‌گیری از چنین شمولی خارج مانده‌اند؟» حالا این سوال پاسخی پیدا کرده است، معافیت مالیاتی تمامی صنوف سینما اجرایی شد و اهالی سینما دیگر ملزم به پرداخت مالیات    نیستند.
پیگیری‌های اهالی سینما به نتیجه رسید
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد با ارسال نامه‌ای که متن آن در خبرگزاری ایلنا منتشر شده، به سازمان سینمایی از معافیت مالیاتی سینماگران خبر داد: «احتراما به پیوست تصویر دستورالعمل ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم متضم به جدول فعالیت‌های مشمول معافیت مالیاتی ایفاد می‌گردد. شایان ذکر است که دستورالعمل مذکور از ابتدای سال۱۳۹4 قابلیت اجرایی دارد. لذا کلیه فعالان حوزه فرهنگ و هنر مشمول دستوالعمل فوق‌الذکر که با مجوز وزارت مطبوع فعالیت می‌نمایند می‌توانند به شرط تکمیل و ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی و رعایت سایر شروط مقرر در قانون مالیات از معافیت‌های مقرر قانونی بهره‌مند شوند.» سازمان سینمایی هم متن کامل این نامه را در اختیار خانه سینما قرار داد تا برای تمامی اعضای این خانه ارسال شود. این خبر که قطعا برای سینماگران مسرت‌بخش خواهد بود، در پی‌ مذاکرات و پیگیری‌های نمایندگان خانه سینما و وزارت ارشاد با مسئولان وزارت اقتصاد و دارایی و مدیران سازمان امور مالیاتی اتفاق افتاد.
کارشناسان مالیاتی دیگر شک و شبهه‌ای ندارند
رمضانعلی حیدری‌خلیلی، قائم‌مقام رئیس سازمان سینمایی در امور اجرایی در این‌باره به «شهروند» گفت: «معافیت مالیاتی در بخش فرهنگ سال‌های ‌سال است که درحال اجراست. اما مفاد دستورالعمل ماده ۱۲ در این زمینه کامل نبود و شامل همه فعالان حوزه فرهنگ و هنر نمی‌شد.» به‌طور مثال پیش از این ممکن بود تهیه‌کننده فیلم کوتاه یا مستندی برای معافیت از مالیات مراجعه کند و کارشناس مالیاتی دچار این شبهه شود که آیا تهیه‌کننده فیلم کوتاه یا مستند، سینمایی هستند یا نیستند؟ چون در این دستورالعمل  تنها از تهیه‌کننده سینما نام
برده شده بود. اینها را او می‌گوید و توضیح می‌دهد که؛ «حالا تمامی مشاغل هنری، فرهنگی و مطبوعاتی در این دستورالعمل به ریز تعریف‌ شده‌اند تا دیگر شبهه‌ای برای کارشناسان مالیاتی باقی نماند.» البته همچنان شرط برخورداری از معافیت مالیاتی تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر و رعایت مقررات آیین‌نامه است. حیدری خلیلی با تأکید بر این‌ نکته می‌گوید: «تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاف از مالیات هستند.» به گفته قائم‌مقام رئیس سازمان سینمایی حالا تمامی صنوف خانه سینما اعم از مجری طرح فیلم، دستیار و برنامه‌ریز فیلم، مدیر فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس، دستیار صدا‌برداری، دستیار صدا‌گذاری، طراحی فنی و مجری صحنه، دستیار صحنه و لباس، جامه‌دار، تدوینگر، جلوه‌های ویژه بصری، کامپیوتری و میدانی، دستیار چهره‌پردازی، دستیاری نورپردازی، دوبلور، مدیر تولید، مدیر سالن سینما، خدمات نمایش سینما، دبیر جشنواره، مجری مراسم سینمایی، کارگردان مراسم سینمایی، منتقد، نمایش عرضه فروش فیلم، سردبیر مجله سینمایی، روابط عمومی سینمایی و... حتی تدارکات فیلم‌ها می‌توانند در تیرماه امسال نسبت به پر کردن اظهارنامه مالیاتی‌شان اقدام کنند و مشمول معافیت مالیاتی شوند.


تعداد بازدید :  240