شماره ۵۷۵ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
تهیه‌کننده برنامه «دستان» به «شهروند» خبر داد
شجریان و متبسم در تلویزیون

صادق شایسته|  هرچند توجه به موسیقی اصیل ایرانی چه در زمینه پوشش رخدادها و چه در زمینه گفت‌وگو با هنرمندان این عرصه در تلویزیون به اندازه وسعت و اهمیت موسیقی سنتی ایران نیست اما چند سالی است برنامه «دستان» که به تهیه‌کنندگی سیدمحمد مناجاتی و اجرای سیدعباس سجادی از شبکه آموزش پخش می‌شود، تلاش زیادی کرده تا با رویکردی هوشمندانه و قابل تحسین از همین معدود فرصتی که در اختیار موسیقی سنتی قرار گرفته استفاده کند و بسیاری از چهره‌های مهم این عرصه را که شهرتی جهانی دارند ولی شاید برخی‌هایشان (متاسفانه) در بین عموم مردم ایران ناشناس باشند، به رسانه ملی بیاورد. اما این هفته قرار است دو اتفاق مهم در این برنامه رخ دهد. اول پخش گفت‌وگویی از همایون شجریان که برای اولین‌بار در تلویزیون رخ می‌دهد و دوم هم حضور حمید متبسم یکی از مهم‌ترین آهنگسازان و تارنوازان ایرانی در زمینه موسیقی   سنتی.
نقد آلبوم «سیمرغ» با حضور نوازنده و خواننده
پخش گفت‌وگو از چهره‌هایی چون شجریان و متبسم در تلویزیون از آن اتفاق‌های مثبتی است که در این سال‌ها کمتر شاهد رخ دادن آن در تلویزیون بوده‌ایم. مناجاتی با ابراز خوشحالی از رخ دادن چنین اتفاقی می‌گوید: «سال گذشته و در زمان برگزاری مراسم رونمایی از آلبوم «سیمرغ» اثر مشترک همایون شجریان و حمید متبسم با آنها گفت‌وگویی درباره آلبوم انجام شده که در برنامه جمعه‌شب دستان این گفت‌وگو را پخش خواهیم کرد. این گفت‌وگو در قالب بخشی به نام «نقد نغمه» پخش می‌شود و به بررسی این آلبوم می‌پردازد.» البته متبسم قرار است جدا از این‌که در این گفت‌وگو شرکت دارد به‌عنوان میهمان ویژه هم به برنامه «دستان» بیاید. برنامه‌ای هم‌نام با گروهی که خود او در ‌سال 1370 به همراه هنرمندان دیگری از این عرصه راه‌اندازی کرده است.  قرار است در این برنامه سه دهه فعالیت‌ متبسم که شامل فعالیت‌ها و کنسرت‌های مهم جهانی او است، مورد بررسی قرار گیرد.
همایون شجریان ممنوعیتی در تلویزیون ندارد
این اولین‌بار است که گفت‌وگویی با همایون شجریان از تلویزیون پخش می‌شود. اما این سوال پیش می‌آید که آیا با توجه به حواشی متعددی که درخصوص استاد محمدرضا شجریان وجود دارد، تیم تولید برنامه برای گرفتن مجوز پخش گفت‌وگو با پسرش به مشکلی خورده است که پاسخ مناجاتی منفی است: «نام بزرگ خانواده شجریان برای موسیقی ایران همیشه ماندگار بوده و خواهد ماند. مدیران سازمان درخصوص حضور همایون شجریان در تلویزیون نه‌تنها ممنوعیت خاصی ندارند بلکه حتی ابراز تمایل آنها در این زمینه هم تا حدودی مشخص است. ما هم در تلاش هستیم که
مجالی پیدا شود و بعد از این‌که این گفت‌وگو پخش شد، آقای شجریان را به‌عنوان میهمان ویژه هم به «دستان» بیاوریم. البته این موضوع نیازمند صبر و حوصله کافی و پیدا شدن فرصت و شرایط مناسب است که امیدواریم در هر دو طرف این میل به شکل صددرصد به وجود بیاید و شاهد این اتفاق
فرخنده باشیم.»
دیگر بزرگان عرصه موسیقی
 برای نخستین‌بار در تلویزیون
البته به گفته مناجاتی در هفته‌های آینده این برنامه شاهد حضور چهره‌های بسیار سرشناس دیگری هم خواهد بود که برخی از این چهره‌ها برای نخستین‌بار در تلویزیون ظاهر می‌شوند. چهره‌هایی چون داریوش طلایی، شهرداد روحانی، مجید میرکیانی، علی رهبری، احمد پژمان، صدیق تعریف، علیرضا قربانی و استاد قنبری مهر که حضور برخی از آنها در تلویزیون اتفاقی بسیار مهم و قابل توجه است. برنامه دستان جمعه‌شب هر هفته ساعت 21 از شبکه آموزش پخش می‌شود.

 


تعداد بازدید :  307