شماره ۵۷۳ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
در اولین روز پس از اعلام تک نرخی شدن بنزین
رانندگان تاکسی، کرایه‌ها را خودسرانه بالا بردند

شهروند| درست یک روز پس از اعلام تک نرخی شدن بنزین و درحالی‌که هنوز این تصمیم هم اجرایی نشده بود، دیروز تعدادی از رانندگان تاکسی در شهر تهران خودسرانه کرایه‌ها را به بهانه گران‌شدن بنزین بالا بردند. مسئولان می‌گویند تاکسی‌ها حق افزایش کرایه‌ها را ندارند و مردم هم نباید پول اضافی پرداخت کنند اما این‌که اگر راننده‌ای کرایه اضافه گرفت چگونه با او برخورد می‌شود و مردم به کجا باید شکایت کنند موضوعی است که پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد.
تعدادی از شهروندان تهرانی دیروز وقت محاسبه کرایه‌ها با نرخ‌های جدیدی مواجه شدند و تعدادی از تاکسی‌ها به بهانه تصمیمات اخیر دولت درباره بنزین کرایه‌ها را گران کرده‌اند. تعدادی از مسافران آنها در تماس با «شهروند» از این‌که کرایه‌ها دوبار در‌سال گران شده گلایه کردند و گفتند که توان پرداخت این کرایه‌ها را ندارند. افزایش خودسرانه کرایه‌ها درحالی اتفاق افتاده که نرخ جدید کرایه تاکسی‌ها در‌سال 94 حدود سه ماه است که ابلاغ شده و حالا این افزایش دوباره کرایه‌ها بسیاری از آنها را شوکه کرده است. محمود، یکی از مخاطبان روزنامه که امروز با افزایش نرخ کرایه‌ها مواجه شده بود، به «شهروند»، گفت: «انتظار نداشتم که درست یک روز پس از اعلام وضع بنزین رانندگان مسیر 1500 تومان را 1700 تومان حساب کنند با این ترتیب اگر پیش برویم، من و همسرم باید نصف حقوق هرماه را فقط کرایه تاکسی بدهیم تا سر کار برویم و برگردیم.»  یکی دیگر از شهروندان تهرانی هم در تماس با روزنامه گفت: «مسیری که هر روز آژانس 12‌هزار تومان محاسبه می‌کرده از صبح دیروز به 14‌هزار تومان افزایش یافته است.» علاوه بر این تماس‌های مردمی، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری هم دیروز خبرها‌یی از افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها به بهانه تک نرخی شدن بنزین منتشر کردند. به نوشته آنها، بیشتر مسافرانی که خارج از ترمینال‌ها و در مسیر‌های عبوری غیرخطی، سوار تاکسی شدند گفته‌اند که رانندگان کرایه بیشتری از آنها گرفته‌اند و رانندگان خطی که در پایانه‌های یا مراکز ثابت استقرار تاکسی‌ها، مسافران را جابه جا می‌کنند همچنان کرایه مصوب شورای شهر که به شیشه آنها الصاق شده را دریافت می‌کنند.
نکته قابل توجهی که درباره موضوع افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها وجود دارد این‌که در همین‌سال 94 و با توجه به مصوبه شورا، قیمت‌گذاری کرایه‌ها صدای اعتراض مردم را بلند کرده بود. بررسی قیمت کرایه‌ها پس از اعلام افزایش 20 تا 25‌درصدی نرخ کرایه‌ها در تهران نشان می‌داد که اجرایی شدن مصوبه شورا نرخ کرایه‌ها را به‌ویژه در مسافت‌های کوتاه بسیار افزایش داده است، آن‌قدر که بسیاری از مسافران توان پرداخت آن را ندارند. بماند که از ساعت 10 و 11 شب به بعد رانندگان تاکسی مبالغ بیشتری را به بهانه شبکاری از مسافران طلب می‌کنند. با شیب صعودی که کرایه‌های تاکسی در همین دو ماهه اول‌سال 94 طی کرده کم نبودند افرادی که استفاده از مترو یا اتوبوس را جایگزین تاکسی سواری کرده‌اند.

رانندگان تاکسی حق افزایش کرایه‌ها را ندارند
حسین‌هاشمی استاندار تهران، عیسی فرهادی فرماندار تهران و همچنین محسن سرخو عضو شورای شهر تهران ازجمله مسئولانی بودند که دیروز به موضوع افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی واکنش نشان دادند. حسین‌هاشمی، استاندار تهران درباره افزایش قیمت بنزین به ایسنا گفت:  طبیعتا افزایش قیمت بنزین در افزایش قیمت کرایه‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود. این افزایش قیمت‌ها مدیریت شده خواهد بود، زیرا درخصوص قیمت وسایل حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و مترو) وزارت کشور و استانداری ورود خواهند کرد و قطعا از افزایش بی‌رویه این قیمت‌ها جلوگیری می‌شود.
براساس قانون، کرایه تاکسی‌ها زمانی می‌تواند افزایش پیدا کند که پیشنهاد افزایش قیمت کرایه‌ها در شورا بررسی و تصویب شده باشد. نه سازمان تاکسیرانی در این زمینه تصمیم‌گیر است و نه رانندگان تاکسی‌‎ها حق اعمال‌نظر شخصی دارند. این نکته‌ای است که محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران به آن اشاره کرد. سرخو در گفت‌وگو با «شهروند» تأکید کرد که تاکسی‌ها حق افزایش نرخ کرایه‌ها را ندارند.
او گفت: شورای شهر تهران در‌سال گذشته درباره میزان افزایش کرایه‌های تاکسی تصمیم‌گیری کرده و میزان افزایش کرایه‌ها را تصویب کرده و الان هم تاکسی‌ها باید براساس همان مصوبه از مردم کرایه بگیرند و حق افزایش نرخ بیش از قیمت مصوب به بهانه تک نرخی شدن قیمت بنزین را ندارند.
او با تأکید بر این‌که شورای شهر تهران تصمیم جدیدی برای افزایش کرایه‌ها پس از تک نرخی شدن بنزین نگرفته است، ادامه داد: تاکسی‌های شهر تهران از سهمیه ویژه بنزین برخوردار هستند، این سهمیه مثل گذشته در اختیار آنها قرار می‌گیرد و علاوه بر این بسیاری از تاکسی‌ها دوگانه‌سوز هستند و می‌توانند علاوه بر بنزین از گاز استفاده کنند.
همین حرف‌ها را عیسی فرهادی، فرماندار تهران هم زده، او گفته  به‌طور قطع تاکسیرانان اجازه افزایش نرخ کرایه‌ها را برای بار دوم ندارند در عین حال که برنامه‌ای هم برای بررسی مجدد کرایه‌ها و افزایش کرایه در شورا و فرمانداری مطرح نیست. به گفته او، وزارت کشور هیچ‌گونه برنامه‌ای برای حمایت از تاکسیرانان در تک نرخی شدن سوخت ندارد چراکه معتقدیم تاکسی‌های بنزینی نیز باید به سمت سوخت گاز بروند.


تعداد بازدید :  402