شماره ۵۷۳ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
اخبار ‌ دیپلماسی

انتقاد حمید بعیدی‌نژاد از برخورد صورت گرفته با ظریف در مجلس
حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل اداره امور خلع سلاح و مدیرکل سیاسی و بین‌المللی پس از اجلاس ان‌پی‌تی که در نیویورک برگزار شد در مطلبی در صفحه اینستاگرامش به برخورد‌های صورت گرفته با جواد ظریف، وزیر امورخارجه در جلسه غیرعلنی مجلس انتقاد کرد. بعیدی‌نژاد که از آمریکا صفحه اینستاگرامش را به روز می‌کرد، نوشت:  «هیچ چیز مثل طبیعت بعد از یک دوره چند هفته‌ای پرفشار کاری، آرامش‌بخش نیست. درختان سبز، برکه آرام و مرغابی‌هایی که در کنار هم حرکت می‌کنند و خط حرکتی آنها روی آب نقش می‌بندد. این عکس پایانی من از سفر نیویورک است. امروز برای گرفتن یک حس خوب از طبیعت به سنترال پارک اومدم و این عکس را به یادگار برای شما گرفتم. از آن‌طرف داشتیم به برگشتنمون و پیوستن به خانواده فکر می‌کردیم که به ما گفتند وقتی به وین برمی‌گردیم دور جدید مذاکرات هسته‌ای در آن‌جا خواهد بود و باید برای مذاکرات در وین بمانم. بعد آقایان می‌آیند و در عموم سخنرانی می‌کنند که فلانی وقتی دیروز در نیویورک پشت دوربین از شکست کنفرانس ان‌پی‌تی صحبت می‌کرد، ناراحتی از چهره‌اش می‌بارید. چون آقایان از چیزی خبر ندارند. نمی‌دانند ولی باید بدانند که مذاکرات فشرده طولانی که داشتیم شب و روز و استراحت ما را گرفته بود. پشت میزها نشسته‌اند و بی‌پروا قضاوت می‌کنند. اما آقای عزیز قضاوت خیلی مسئولیت دارد، بالاخره جایی آدم باید پاسخ بدهد. شما چه جراتی داری که اینجوری صحبت می‌کنی. وقتی دیدم که بعضی از نمایندگان محترم بعد از سخنان آقای دکتر ظریف و آقای عراقچی باز همان حرف‌های خودشان را منتها این بار به این بزرگان نسبت داده‌اند، گفتم کجا می‌رویم. ببخشید قرار بود از آرامش صحبت کنیم، آنچه که خیلی کم داریم ولی ازش خیلی حرف می‌زنیم. من از صمیم قلب از خداوند می‌خواهم آرامش را بر دل‌های همه ما و شما حاکم کند تا هم با خودمون آرام باشیم هم آرامش مردم عزیزمان و دیگران را با قضاوت‌های غلط ذهنی خودمان بهم نزنیم. خداوند به ما در این ماه آینده با این فشارهای کاری و روانی کمک کند.»

تخت‌روانچی:  به دنبال توافقی هستیم که همه حقوق ما را دربرگیرد
مجید تخت‌روانچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: گرچه ما به لحاظ زمانی تحت فشار نیستیم و توافقی می‌خواهیم که همه حقوق‌مان را دربرداشته باشد ولی طرف مقابل باید با پرهیز از مواضع حداکثری برای دستیابی به توافق تلاش کند. به گزارش ایرنا، معاون اروپا و آمریکای وزارت‌خارجه در دیدار میشائیل لینهارت، قائم‌مقام وزارت امورخارجه اتریش که در رأس هیأتی در ایران به سر می‌برد، ضمن اشاره به فرآیند دستیابی به راه‌حل‌ها در جریان گفت‌وگوهای لوزان سوییس و مذاکرات هفته‌های گذشتـه برای نگارش متن نهایی تـوافق ابراز امیدواری کرد: طرف مقابل با پرهیز از مواضع حداکثری برای دستیابی به توافق تلاش کند. روانچی با تشریح شرایط پیچیده و حاد حاکم بر منطقه بر لزوم یافتن راه‌حل سیاسی برای برون‌رفت از بحران یمن تاکید کرد و افزود: هدف جمهوری اسلامی ایران استقرار صلح و ثبات در منطقه از طریق گفت‌وگو و راه‌های مسالمت‌آمیز است.


موگرینی: توافق هسته‌ای در دسترس است
ایسنا| مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: توافق هسته‌ای با ایران تا پایان ژوئن قابل دستیابی است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری پس از برگزاری نشست مشترک اتحادیه اروپا و وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران یکی از موضوعات مورد بحث در این نشست بوده است. موگرینی اظهار کرد: همان‌طور که اشاره شد ما درباره‌ ایران و لزوم دستیابی به یک توافق هسته‌ای جامع و یک توافق خوب با ایران پس از آن‌که توانستیم در اوایل ماه آوریل در سوییس به یک تفاهم مشترک دست پیدا کنیم، رایزنی کردیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: اکنون من بر این باورم که حصول یک توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 دردسترس است. وی همچنین گفت: ‌ما می‌دانیم تنها یک راه‌حل جامع و محکم که به ما ضمانت‌های قابل راستی‌آزمایی درخصوص ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌ هسته‌ای ایران می‌دهد، اجازه ساخت یک زیربنای محکم برای اعتماد دوطرفه را خواهد داد و ما بر این باوریم که این توافق امنیت منطقه را افزایش خواهد داد. موگرینی تصریح کرد‌: یک توافق خطر اشاعه هسته‌ای در منطقه را با پیروی از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از بین خواهد برد و برنامه‌ هسته‌ای ایران را تحت نظارت بین‌المللی در‌خواهد آورد.


تعداد بازدید :  375