شماره ۵۷۳ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

کنفرانس صلح یمن در ژنو به تعویق افتاد
یک مقام سازمان ملل، دیروز اعلام کرد کنفرانس صلح ژنو درباره یمن که قرار بود 28ماه می و با هدف راه‌اندازی مجدد فرایند صلح در این کشور برگزار شود، به تعویق افتاد.  به گزارش تسنیم، وی بدون ارایه جزییاتی بیشتر، تنها تأکید کرد که این کنفرانس در این هفته برگزار نخواهد شد.  قرار بود این نشست پنجشنبه آینده به مدت 3 روز برگزار شود در عین حال درباره ترکیب شرکت‌کنندگان این کنفرانس تردیدهایی وجود داشت.  دولت مستعفی یمن مشارکت در کنفرانس ژنو را مشروط به عقب‌نشینی نیروهای «انصارالله» از مناطق تحت تصرف خود، کرده بود.  جنبش «انصارالله» هم تأکید کرده بود در سایه ادامه حملات جنگنده‌های سعودی به مناطق مختلف یمن، امکان حضور در این نشست وجود ندارد.

چین از آمریکا به اتهام جاسوسی شکایت می‌کند
وزارت امورخارجه چین روز گذشته اعلام کرد به خاطر پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی از این کشور شکایت می‌کند. به گزارش مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پکن شکایت خود را علیه آمریکا به خاطر پرواز جاسوسی هفته گذشته تنظیم کرده و مخالفت خود را با رفتارهای تحریک‌آمیز آمریکا در این‌خصوص اعلام کرده است».  در ادامه این بیانیه آمده است:  از آمریکا می‌خواهیم تا این اشتباه را تصحیح کرده، منطقی عمل کند و از تکرار اشتباهات مشابه در گفتار و رفتار خود پرهیز کند.  آزادی کشتیرانی و هوانوردی به هیچ وجه به این معنا نیست که ناوها و هواپیماهای جنگی کشورهای خارجی حقوق مشروع سایر کشورها و امنیت حمل‌ونقل هوایی و دریایی را نقض کنند.  دولت چین هفته گذشته گفته بود که از پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز صخره‌های مرجانی واقع در جزایر اسپارتلی در دریای چین جنوبی به شدت ناراضی است.  شکایت پکن علیه واشنگتن بر تنش‌ها میان دو کشور افزوده و باعث وخامت روابط دیپلماتیک آنها می‌شود.
 
اقدام تازه پکن در طرح مقابله با فساد
تور زندان گردی برای عبرت مقامات چینی
دولت چین با هدف مقابله با رشد روزافزون فساد مقام‌ها، گروهی از آنها را برای بازدید و دیدار با همکاران سابق راهی زندان کرد؛ اقدامی که در شبکه‌های اجتماعی با تمسخر روبه‌رو شد.  به گزارش ایسنا، بیش از 70 تن از مقام‌های چین به همراه همسرانشان یک روز را در زندان مرکزی استان «هوبی» سپری کردند و روزنامه چاینا دیلی از آن به‌عنوان «هشدار آموزشی» یاد کرده است.  براساس این گزارش، در جریان بازدید از زندان، مقام‌ها این فرصت را پیدا کردند تا با 15 تن از کارمندان سابق دولت که درحال گذراندن حبس در زندان هستند، دیدار کنند. حزب حاکم کمونیست چین وعده داده است که با فساد در این کشور مقابله کند و طی سال‌های اخیر بسیاری از چهره‌های سرشناس سابق تحت بازجویی قرار گرفته‌اند. با این حال هیچ‌گونه اصلاحات سیستماتیکی صورت نگرفته و منتقدان می‌گویند که کنترل شدید رسانه‌ها و سیستم قضایی موجب شده است که از آن به‌عنوان «درگیری‌ جناحی» استفاده شود.
 
توافق اولیه کشور‌های عربی برای تشکیل نیروی نظامی مشترک
نشست فرماندهان ارتش کشورهای عربی روز یکشنبه در قاهره با تنظیم پروتکلی جهت ایجاد نیروی نظامی مشترک برای بکارگیری در منازعات و درگیری‌های منطقه به کار خود پایان داد. به گزارش آسوشیتدپرس، روسای ستاد مشترک ارتش‌های کشورهای عربی پروتکلی را برای ایجاد نیروی مشترک جدیدی برای مداخله در مناطق پرمخاطره خاورمیانه تنظیم کردند؛‌ ماموریت‌هایی که از داعش تا گروه‌های دیگر در منطقه را دربرمی‌گیرد. در این گزارش البته تأکید شده که مخالفت‌هایی بین کشورهای عربی درباره برخی موضوعات از قبیل پایگاه و مقرهای مرکزی محل استقرار این نیروی نظامی مشترک وجود داشته است. روسای ستادهای مشترک  18 کشور عضو اتحادیه عربی منهای سوریه که کرسی‌اش از 3‌سال پیش در این اتحادیه خالی است در نشست قاهره شرکت داشتند.

رزمایش یکصد جنگنده آمریکایی و اروپایی در نزدیکی مرز‌های روسیه
رزمایش جنگنده‌های آمریکا و 8 کشور اروپایی دیروز در قطب شمال و نزدیک مرزهای روسیه آغاز شد.  به گزارش ایرنا، در این رزمایش که نزدیکی روسیه انجام شده است، حدود 100جنگنده از کشورهای مذکور شرکت داشتند.  این رزمایش با حضور 4‌هزار نیروی نظامی با هدف بهبود هماهنگی میان کشورهای نزدیک قطب شمال برگزار شده است.  برگزاری این رزمایش پیش از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه که پیشتر تنش‌های منطقه‌ای به همراه داشت، تعیین شده بود.  در این رزمایش شماری از اعضای ناتو ازجمله آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و هلند و چند کشور غیرعضو ناتو ازجمله سوئد، فنلاند و سوییس شرکت کرده‌اند.


تعداد بازدید :  311