شماره ۵۷۳ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
بزرگداشت «دوم خرداد» در دانشگاه تهران برگزار شد
حجاریان: امکان دارد دوم خرداد نوینی در آینده همه را غافلگیر کند عبدی: از دوران احمدی‌نژاد درس بگیریم

بعدازظهر روز گذشته مراسم گرامیداشت دوم خرداد با عنوان «دوم خرداد، تلاقی مشروطیت و جمهوریت» از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی با همکاری انجمن‌های اسلامی دانشکده‌های پزشکی و داروسازی در دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش ایسنا، عباس عبدی در این مراسم ضمن تبریک سالگرد دوم خرداد به دانشجویان اظهار کرد: امسال بعد از یک دهه این مراسم به صورت آبرومندانه‌ای برگزار شده است و می‌طلبد که موضوع درس گرفتن از گذشته را مورد توجه قرار دهیم تا شاید چراغ راه آینده‌مان باشد.
عبدی در ادامه با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان در این مراسم که دوران احمدی‌نژاد را زمستان سرد عنوان کرده بود گفت: باید دانست که زمستان همواره منافعی را داشته است اما در مورد دورانی که از آن یاد شد موضوع فاجعه‌آمیزتر از این است که سر و ته آن را به‌هم بیاوریم. باید به این موضوع دقت کنیم که دولت احمدی‌نژاد از تخم‌مرغ شانسی درنیامد و باید از آن دوران درس گرفت تا درنهایت فهمید که آینده‌مان را چگونه بسازیم تا به آن وضع نیفتیم.
این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ادامه داد: جامعه ایران در یک قرن گذشته دو انقلاب و چند جنبش اجتماعی داشته و اگرچه شاید این موضوع را برخی نقطه قوت بدانند و بگویند این موضوع نشانه پویایی مردم یک جامعه است اما باید گفت که معنای دقیق‌تر رخ دادن این انقلاب‌ها و جنبش‌ها این است که با وجود اینها جامعه‌ ایران نتوانست موضوعات خود را حل کند و البته در ادامه یک سوال کلیدی پیش می‌آید مبنی بر این‌که اگر نتوانسته مسأله‌اش را حل کند آیا این یک سرطان غیرقابل علاج است یا نه می‌توان آن را درمان کرد.
وی همچنین به اتفاقات خوشایند و ناخوشایند دوره دوم خرداد اشاره کرد و ضمن این‌که قتل‌های زنجیره‌ای و ترور حجاریان را ازجمله اتفاقات ناخوشایند آن دوران عنوان کرد، در ادامه گفت: اما بدترین اتفاقی که شاهد آن بودیم اتفاق مربوط به ‌سال 84 بود و کسی گمان نمی‌کرد که در مخیله اصلاح‌طلبی بدتر از این اتفاق رخ دهد. با این حال در حال‌حاضر ما بیشتر نیاز داریم که به خودمان نگاه کنیم و ببینیم که آیا ما نقشی در این فرآیندها داشته‌ایم یا نه.
عبدی فراموش کردن شعار حاکمیت قانون در دوره اصلاحات را از دیگر مشکلات موجود در این دوره عنوان و اظهار کرد: قبل از ‌سال 76 که دولت سر کار بیاید شاخص حاکمیت قانون در ایران حدود 25‌درصد بود. در دوره اول آقای خاتمی به 49درصد رسید اما در دوره دوم به حدود 26‌درصد رسید و باید دانست وقتی حاکمیت قانون وجود نداشته باشد مهم نیست که چه کسی رئیس‌جمهوری است چون مسأله ما فرد نیست بلکه محتوایی است که فرد می‌خواهد آن را اجرا کند.
حجاریان: دوم خرداد یک استثنا بود
سعید حجاریان نیز در این مراسم با بیان این‌که «جنگ روانی ابزار کمکی برای کارهای تبلیغاتی است» گفت: اول باید در واقعیت چیزی وجود داشته باشد تا بتوان به آن بال و پر داد. یعنی باید آن‌چنانی باشد که بتوان آن را آن‌چنان‌تر کرد؛ بنابراین در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری ‌سال 76 نیز اگر شایعه می‌شد که ناطق بنویسید و خاتمی بخوانید کسی باور نمی‌کرد. همان‌طور که امروز هم این جناح بسیاری از رسانه‌ها را در اختیار دارد، اما کسی حرف‌شان را باور نمی‌کند.
حجاریان با بیان خاطره‌ای در این رابطه گفت: آن زمان شایعه شده بود که خاتمی بنویسید و ناطق بخوانید چون مردم به صندوق‌های رأی اعتماد نداشتند و حتی کاریکاتوری در همین راستا تهیه شده بود؛ بنابراین یکی از رفقای جناح راستی ما به من گفت که تو این شایعه را بین مردم انداخته‌ای و قصد جنگ روانی داری. من ضمن تکذیب این موضوع به او گفتم شما هم می‌توانید عکس این موضوع را در جامعه مطرح کنید و بگویید ناطق بنویسید و خاتمی بخوانید و حتی برای آن کاریکاتور بسازید اما او در پاسخ گفت که این موضوع در بین مردم رواج نخواهد یافت چون مردم حرف ما را باور نمی‌کنند.
حجاریان سپس در یادداشت خود که توسط یکی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران قرائت شد به بیان ویژگی‌های دوم خرداد پرداخت و ازجمله در بخشی ذیل عنوان رقابت یادآور شد: در دوم خرداد برای اولین بار بود که مسأله رقابت مطرح شد چون تا قبل از آن ما در هیچ دوره‌ای رقابت جدی نداشتیم. معتقدم بعد از دوم خرداد بود که سنت رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری نهادینه شد و قدرت بدون حاشیه به آرامی دست به دست شد. او همچنین در مبحثی ذیل عنوان خرده قدرت و کلان قدرت تأکید کرد: در انقلاب 57 معدن خرده قدرت کشف شد و امام(ره) آن را مفصل‌بندی کرد. منظور من از خرده قدرت تأثیرگذاری شهروند متفرد است درحالی‌که کلان قدرت اثرگذاری نهادها و سازمان‌های رسمی است. در دوم خرداد این معدن دوباره کشف شد و این بار یک روحانی دیگر خرده قدرت را تجمیع کرد و به صحنه آورد. حجاریان در پایان تصریح کرد: اکنون پس از ذکر این ویژگی‌ها بد نیست به یک پرسش پاسخ بگوییم و آن این‌که آیا دوم خرداد استثنایی بر یک قاعده بود یا خیر؟ به نظر من به دلایلی که مجالش در این‌جا نیست دوم خرداد یک استثنا بود، استثنایی که امکان دارد در آینده به اشکال نوینی خود را بروز دهد و همه را بار دیگر غافلگیر کند.


تعداد بازدید :  259