شماره ۵۷۳ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری:
70‌درصد سوالات نمایندگان از وزرا تکراری و فراتر از حد متعارف است

گروه سیاسی| وزیر امور خارجه دولت یازدهم تنها وزیری نیست که مجبور است به‌طور منظم به صحن مجلس شورای اسلامی گزارش بدهد. محمدجواد ظریف جزو خوش‌اقبال‌ترین وزرا است، به‌هرحال حوزه کاری‌اش چندان به حوزه نمایندگی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مربوط نیست. نه قرار است برای کسی شغل پیدا کند و نه این‌که انتصاب‌هایش در شهرستان‌ها به مذاق نمایندگان ناخوش می‌آید.
برکناری مدیران استانی
 به درخواست نمایندگان
هرچند برکناری فرماندار جهرم به دلیل پیگیری موضوع حمله به علی مطهری تکذیب شد اما چنانکه استاندار فارس پس از رسانه‌ای شدن این ماجرا اقرار کرد اختلافات نماینده جهرم با فرماندار در برکناری وی تاثیرگذار بوده است اگرچه عبدالرضا رحمانی‌فضلی بعدا این موضوع را تکذیب کرد و گفت فشار نماینده مجلس در این برکناری تاثیرگذار نبوده است. پیش از این نیز خبر برکناری علی اصغر حصیری، مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر به درخواست یکی از نمایندگان مجلس موجب اعتراض شماری از کارکنان این وزارتخانه و معلمان استان شده بود. پیش از این ماجرا بیش از 60 امضاء برای استیضاح علی اصغر فانی جمع شده بود و پس از آن‌که هیأت‌رئیسه استیضاح را اعلام وصول نکرد و از نمایندگان خواست موضوع را با گفت‌وگو حل کنند، ظاهرا چند جابه‌جایی در میان مدیران استانی وزارت آموزش و پرورش توانست رضایت نمایندگان را جلب کند کما این‌که پس از این اقدامات استیضاح وزیر دیگر از سوی نمایندگان پیگیری نشد.
یکی از نمایندگان که در گفت‌وگو با «شهروند» خواست نامش فاش نشود از پیگیری برخی از نمایندگان مجلس برای به ثمر رسیدن برخی از طرح‌های استانی سخن گفت و ادامه داد: این نمایندگان به معاونان پارلمانی وزرا می‌گویند که در صورت به ثمر نرسیدن این طرح‌ها وزیر در جلسه سوال به مشکل برمی خورد.  در همین زمینه مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری به ایلنا گفته است: اگرچه سوال پرسیدن جزو حقوق نمایندگان است و باید به آن احترام گذاشت، اما به نظر می‌رسد سوالات نمایندگان از وزرا از حد متعارف بسیار فرا‌تر است. به گفته معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری برخی وزارتخانه‌ها حقیقتا وظایف بسیار سنگینی دارند، وزارتخانه‌هایی که با ادغام چند وزارتخانه‌ و سازمان شکل گرفته‌اند و امروز حجم بزرگی از کار در آنها وجود دارد و وزیر باید وقت زیادی را برای وزارتخانه خود مصرف کند. انصاری با تاکید بر این‌که وزرا باید برای انجام وظایف خود زمان کافی داشته باشند، یادآور شد: وزرا در هفته یکی دو روز و در هر روز به‌طور میانگین چهار تا شش ساعت، در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی برای پاسخگویی به سوالاتی که بعضا ۷۰‌درصد تکراری هستند، حضور می‌یابند. وی در تشریح تکراری بودن سوالات نمایندگان، افزود: ۷۰‌درصد سوال‌ها از وزرا تکراری است که در هفته‌های قبل، از سوی نمایندگان دیگر مطرح و پاسخ آن داده شده٬ اما متاسفانه مجدد‌‌‌ همان موضوع مطرح می‌شود. معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، ادامه داد: وزرا به دلیل سوال‌های زیاد مجلس، گلایه‌مند هستند چراکه زمان کافی برای ایفای وظایف خود ندارند.
درخواست‌های نامشروع و تهدیدآمیز
در همین حال خبرگزاری ایلنا، نزدیک به وزارت کار و رفاه اجتماعی گزارش داده که در جلسه سوال از علی ربیعی، وزیر کار او خطاب به یکی از نمایندگان سوال‌کننده گفته است: «کسی را که شما به من توصیه می‌کنید، نمی‌توانم انتخاب کنم. تهدید در ذات من نیست. من تابع مدیران هستم و نمی‌توانم خارج از تصمیم‌های آنها، کسی را انتخاب کنم که شما به من توصیه می‌کنید.» علی ربیعی همچنین گفته است: «در این میان افرادی بودند که بخواهند مرا فریب دهند که در یک نوبت نیز با من صحبت کردند تا یک مدیر را اخراج کرده و دو روز بعد استخدام کنند این موضوع برای من کمی سوال‌برانگیز بود که بعد متوجه شدم نوعی باج‌گیری در این موضوع وجود دارد.»


تعداد بازدید :  326