شماره ۵۷۳ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
مراسم تودیع و معارفه در خانه سینما
عسگرپوردرمیان ابهامات رفت

شهروند| مراسم تودیع محمدمهدی عسگرپور، مدیر‌عامل سابق خانه سینما یکشنبه 3 خردادماه برگزار شد. می‌توان گفت عسگرپور یکی از پر‌تنش‌ترین دوره‌های خانه سینما را گذراند؛ دورانی که آن‌قدر حاشیه و مشکلات پیرامون سینما را گرفته بود که کمتر کسی می‌توانست صبورانه آن را پشت سر بگذارد. تعطیلی خانه سینما به مدت 2 سال، تا مشکلات حوزه هنری با اکران بعضی از فیلم‌ها و اختلافات صنف تهیه‌کنندگان از مهم‌ترین مشکلات دوران هیأت‌مدیره دوازدهم خانه سینما بود.
تلخی‌ها و موفقیت‌ها از زبان رئیس سازمان سینمایی
حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی هم که خانه سینما در دوران او دوباره گشایش یافت به این مراسم آمده بود. «تعطیلی خانه سینما هزینه سنگینی بود که به کشور تحمیل شد. فراموش نکنید که هر یک از ما هرچقدر هم کوچک باشیم با رفتار خود تاریخ را می‌نویسیم. همه ما جمله‌ای از تاریخیم که می‌تواند دلپذیر یا دشوار باشد و آیندگان بی‌رحمانه درباره ما قضاوت خواهند کرد.» اینها را رئیس سازمان سینمایی می‌گوید و اشاره می‌کند که یکی از تلخ‌ترین خاطرات خودش از این اتفاق است؛ «اوایل حضورم در سازمان سینمایی جلسه‌ای با انجمن سینماداران داشتم که جزو تلخ‌ترین خاطراتم بود چرا که آنها می‌خواستند سینماها را تحویل دهند اما خوشحالم که امروز تحرک مثبتی در این هنر پیش آمده و به فروش بسیار خوبی رسیده‌ایم.» البته او گله‌ای هم از صداوسیما و اخباری که از سینما در این رسانه منتشر می‌شود، داشت؛ «گاه می‌بینیم که بعضی با خوشحالی می‌گویند فروش فیلم‌ها خوب نبوده است، نمی‌دانم چرا عده‌ای از اتفاقات بد سینما ذوق‌زده می‌شوند.» ایوبی معتقد است یکی از درس‌هایی که تعطیلی خانه سینما به مدیران داد این بود که هرگز نباید به جای اهالی سینما تصمیم بگیرند، بلکه باید با اهالی سینما تصمیم بگیرند. رئیس سازمان سینمایی با اشاره به موفقیت فیلم «ناهید» در جشنواره کن گفت: «‌سال گذشته 222 جایزه خوب جهانی گرفته‌ایم و 46 کرسی داوری متعلق به هنرمندان ما بوده است که موفقیت بسیار بالایی است.»
سوال بی‌جواب مدیرعامل سابق خانه سینما
بعد از آن بود که او به همراه رضا میرکریمی، مدیرعامل جدید خانه سینما و رضا ایرانمنش، هنرمند جانباز از محمدمهدی عسگرپور تقدیر کردند. عسگرپور دوست نداشت تاریخ را مرور کند؛ با این حال آن دوران را چنین توصیف کرد؛ «شرایط ما مانند این بود که در حیاطی شلاق بخوریم و در این وضع عده‌ای از پنجره به ما می‌نگریستند و عده دیگری سرشان را پایین انداخته بودند.» او از دل‌نگرانی‌های جدیدش هم صحبت کرد: «نگرانی بزرگ من این است که چه تضمینی وجود دارد این اتفاقات دوباره پیش نیاید.» این سوال یا دل‌نگرانی عسگرپور پاسخ‌دهنده‌ای نداشت؛ اما او اعلام کرد که به‌زودی او و فرهاد توحیدی، رئیس هیأت‌مدیره قبلی خانه سینما کتابی درباره تجربیات‌ خودشان در دوران تعطیلی خانه سینما خواهند نوشت.
در این مراسم سینماگرانی همچون پرویز پورحسینی، امیر اسفندیاری، حافظ احمدی، عبدالله اسکندری، همایون ارشادی، سیروس الوند، داریوش بابائیان، کاوه سجادی‌حسینی، شادمهر راستین، رضا ایرانمنش، کمال تبریزی، مهتاب کرامتی، حبیب دهقان‌نسب، منوچهر شاهسواری، آتیلا پسیانی، خسرو معصومی، همایون اسعدیان، منوچهر محمدی، مسعود رایگان، فرشته طائرپور، داریوش اسدزاده، علیرضا شجاع‌نوری، رضا کیانیان، ابراهیم حقیقی، محمد حیدری، محمدرضا فرجی، علیرضا تابش، حبیب ایل‌بیگی، ابراهیم مختاری، امیر اسفندیاری، داود میرباقری، داریوش فرهنگ، فاطمه گودرزی، رویا تیموریان، احمد امینی، مرتضی شایسته، محمدرضا هنرمند، رضا مقصودی، سیامک شایقی، مجتبی میرتهماسب، محسن عبدالوهاب، مرتضی رزاق‌کریمی، کامران ملکی، حسن حسن‌دوست، ،شهاب‌الدین عادل، ایرج تقی‌پور، امین تارخ، بیژن امکانیان و مازیار میری حاضر بودند.


تعداد بازدید :  260