شماره ۵۷۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۴ خرداد
صفحه را ببند
پایان لوشامپیونه، بوندس‌لیگا و لالیگا با یک دنیا حاشیه
اشک، حسرت، رکورد و...

شهروند| برپایی جشن قهرمانی در پارک‌دو‌پرنس، آلیانز آره‌نا و نوکمپ و حسرت رئالی که 7 گل به ختافه زد و دورتموندی که از رسیدن به لیگ اروپا بازماند، بخشی از اتفاقات مهم روز پایانی 3لیگ معتبر فوتبال اروپا بود.
خداحافظی باشکوه ژاوی
در لالیگا هفته آخر از نظر تعیین قهرمان حساسیتی نداشت؛ بارسلونا که 4 امتیاز از حریف سنتی خود، رئال پیش بود، می‌دانست اگر مقابل دپورتیوو لاکرونیا شکست هم بخورد، جام را بالای سر می‌برد.  پایان قصه بارسا در روز پایانی توقف 2بر2 بود و چنین شد که بر حسرت رئال افزوده شد. حالا همه در این فکرند که اگر رئال توسط والنسیا متوقف نشده بود و شوت مسی در دقایق پایانی مقابل اتلتیکو روی تور دروازه تیم سیمئونه نمی‌نشست، این ایکر کاسیاس بود که جام را به جای ژاوی بالای سر می‌برد. پرافتخارترین بازیکن تاریخ باشگاه بارسا آخرین بازی خود در لالیگا را با قهرمانی جشن به پایان برد و حالا دو فینال حذفی و لیگ قهرمانان را در پیش دارد تا شاید با کسب سه‌گانه به فوتبال قطر برود. ژاوی درحالی اشک می‌ریخت اینطور به ابراز احساسات هوادارانی که بنری منقش به عکس او را به طول چند متر به نوکمپ آورده بودند، واکنش نشان داد:  «من شادترین انسان دنیا هستم؛ مرسی از همه شما که 17‌سال کنارم بودید، روزی به این‌جا برمی‌گردم، شاید در قامت مربی.»
رکورد پشت رکورد
سی‌و‌یکمین هت‌تریک کریس رونالدو در برتری 7 بر 3 مقابل ختافه اگرچه کمکی به قهرمانی قوها نکرد ولی ستاره پرتغالی را به رکوردهایی بی‌نظیر رساند. رونالدو نه‌تنها شنبه‌شب سیصدمین بازی خود در تمام مسابقات و دویستمین بازی در لالیگا را برای رئال انجام داد، تعداد گل‌های خود را در این فصل به عدد 61 رساند؛ یعنی یک گل بیشتر از 60 گلی خودش‌سال گذشته ثبت کرده بود. او در لالیگا 48 گله‌شد و عنوان آقای‌گلی را نیز بالاتر لیونل مسی به خود اختصاص داد. آنچلوتی، سایه یورگن کلوپ و رافا بنیتس را حالا بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌کند. با نتایجی که در هفته 38 لالیگا رقم خورد، بارسلونا، رئال‌مادرید، اتلتیکو مادرید و والنسیا به لیگ قهرمانان صعود کردند،‌ سویا و ویارئال جواز حضور در لیگ اروپا را کسب کردند و کوردوبا، آلمریا و ایبار نتیجه‌ای بهتر از سقوط عایدی نداشتند.
پپ روی دست‌ها رفت
بایرن مونیخ از هفته‌ها قبل قهرمانی‌اش(که دیگر در بوندس‌لیگا اپیدمی شده) را قطعی کرده بود ولی شاگردان پپ گواردیولا دوست داشتند در حضور هواداران خود یک پیروزی دیگر کسب کرده و جام را بالای سر ببرند. مسابقه‌ای که برای بایرنی‌ها با تقدیر از شواین‌اشتایگر و مانوئل نویر آغاز شده بود، با پیروزی بر ماینتس به پایان رسید و درنهایت گواردیولا روی دست‌ بازیکنان رفت و جام روی دستان فیلیپ لام!
درام وست‌فالن
اتفاق درام شنبه‌ اما در ورزشگاه سیگنال ایدوناپارک رخ داد؛ جایی که بورسیا دورتموند در آخرین بازی‌ای که یورگن کلوپ را روی نیمکت داشت، حتی با وجود برتری مقابل وردربرمن هم از رسیدن به لیگ اروپا نیز بازماند. چند ثانیه بعد تصاویر یورگن کلوپ روی اسکوربورد ورزشگاه به نمایش درآورد و یک پیغام تصویری از این مربی محبوب روی پرده رفت:  «پس از 7‌سال کنار هم بودن جدا می‌شویم اما با خودم چمدانی از خاطرات مثبت به همراه می‌برم. از همه شما سپاسگزارم. از تک‌تک شما و همه افراد باشگاه. این، یکی از آن شیرین‌ترین قصه‌های فوتبالی بود که شنیدم». کلوپ بغض‌کرد و جایش را به توماس توخل داد. با نتایجی که در هفته پایانی بوندس‌لیگا به‌دست آمد بایرن مونیخ، وولفسبورگ، مونشن‌گلادباخ و بایرلورکوزن سهمیه حضور در لیگ قهرمانان را به‌دست آوردند و آگزبورگ و شالکه به لیگ اروپا رسیدند. فرایبورگ و شالکه به بوندسلیگای دو رفتند و‌هامبورگ در پلی‌آف شانس مجددی برای بقا پیدا کرده است.
تاج‌گذاری شاگردان بلان
در هفته پایانی لوشامپیونه پاری‌سن‌ژرمن که پیش از این قهرمانی خود را مسجل کرده بود با نتیجه 3 بر 2 از سد میهمانش، رمس گذشت تا با برد جشن قهرمانی را برگزار کنند. شاگردان لوران بلان که با این برد با 83 امتیاز به کار خود در فصل 15-2014 لوشامپیونه فرانسه پایان دادند. با پایان لوشامپیونه پاری‌سن‌ژرمن و لیون به‌طور مستقیم و موناکو به پلی‌آف لیگ قهرمانان اروپا راه یافتند. متس و لانس به لیگ دو سقوط کردند و اوبان شانس مجددی در پلی‌آف برای بقا دارد.

 


تعداد بازدید :  154