شماره ۵۷۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۴ خرداد
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از آشفتگی‌های این روزهای کاراته که مدال‌آور اما بی‌ثبات است
استعفای جمعی کادرفنی، جعل مدرک توسط مدیران
احمد صافی: وزارت ورزش ورود کند محسن آشوری: تهمت نزنید، من به کاراته خدمت کردم

شهروند| فدراسیون کاراته با وجود نتایج نسبتا خوبی که در سال‌های اخیر در رده‌های مختلف کسب کرده،‌ تقریبا هیچ روزی بدون حاشیه کار خود را پیگیری نکرده و دائما درگیر تغییرات در کادرفنی و بخش‌های مختلف است،‌ اگرچه برخی افراد در این فدراسیون به هیچ‌وجه تغییر نمی‌کنند. آخرین اقدامی که این فدراسیون را شدیدا وارد بحران کرده،‌ استعفای دسته‌جمعی کادرفنی تیم‌های ملی آقایان و بانوان بوده است.
تغییرات پی در پی،‌ آفت کاراته
در سال‌های اخیر با این‌که با ثبات مدیریت در فدراسیون کاراته روبه‌رو بودیم اما کادرفنی تیم‌ملی بزرگسالان دائما در حال تغییر بوده و حتی این روند برای یکی از بزرگترین مربیان ایرانی که شاید قابل قبول‌ترین فرد برای مدیریت بر تیم‌های ملی کاراته هست،‌ هم رخ داده است. آرین‌خو که چند ماه قبل بعد از تغییر کادرفنی با وجود موفقیت در بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی به‌عنوان مدیر تیم‌ملی معرفی شد و با کادری مجرب شروع به کار کرد،‌ استعفا داد تا مجموعه کادرفنی در تبعیت از او چنین اقدامی را انجام دهند،‌ اگرچه فدراسیون که گویا همواره گزینه‌هایی را در حالت stand by قرار داده، خیلی زود جانشین او را معرفی کرد. دباغیان سرمربی جدید تیم‌ملی شد تا شاید عمر مربیگری او از افراد قبلی بیشتر باشد.
کودتا علیه آقای رئیس؟!
بعد از این‌که محمد آرین‌خو دلیل استعفایش را عمل نکردن فدراسیون به تعهداتش دانست،‌ غلامرضا سمندر که در همان واکنش اول از استعفای مدیر تیم‌های ملی ابراز خوشحالی کرده بود،‌ ماجرا را وارد فاز جدیدی کرد: « استعفای این افراد را قبول کردم چرا که آنها کودتا کردند اما به نتیجه‌ای نرسیدند و مطمئنم که بابت این کار پشیمان هستند.» البته مشکل اصلی اکثر مربیان با فدراسیون کاراته حضور آشوری به‌عنوان دبیر 22 ساله این فدراسیون است که با وجود تغییرات چند باره روسا همچنان در پست خود مشغول فعالیت است. آرین‌خو دست به افشاگری علیه رئیس فدراسیون هم زده است:  «یکی از کارهایی که در کاراته انجام می‌شود خرید‌و‌فروش مدرک و دان و همچنین سوءاستفاده‌هایی است که صورت می‌گیرد.»
صافی:  وزارت ورزش باید ورود کند
احمد صافی،‌ سرمربی مستعفی تیم نوجوانان و جوانان که همراه با آرین‌خو استعفایش را اعلام کرده و از سوی سمندر نیز محکوم شده،‌ درباره تغییرات رخ داده به «شهروند» می‌گوید: «مهمترین عامل در این تغییرات خود فدراسیون است که ثبات رفتاری در انتخاب‌هایش ندارد. همان‌طور که بعد از بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی حواشی متعددی ایجاد کردند، این بار نیز این اتفاق برای یکی از بزرگان کاراته افتاد. سمندر که قول داده بود با آمدن آرین‌خو به او اعتماد کند و اختیار تام خود را به او بدهد، نتوانست به خواسته‌های مدیر تیم‌ملی عمل کند. حالا جالب است رئیس فدراسیون که این‌قدر از آرین‌خو تعریف و تمجید می‌کرد، حالا گفته این مربی بار فنی ندارد.» وی درباره استعفای خودش هم صحبت کرد: «من در حمایت از آرین‌خو استعفا دادم و به این استعفا نیز افتخار می‌کنم چون اصلا اصراری بر ماندن ندارم و کسانی که اصرار دارند، خیانت می‌کنند.» صافی در پایان در واکنش به اتهام سمندر مبنی بر این‌که برخی می‌خواستند کودتا کنند، خاطرنشان می‌کند:  «ما چرا باید کودتا می‌کردیم؟ مگر برای ما که فنی هستیم پستی بالاتر از سرمربیگری تیم‌ملی هم وجود دارد؟ در مقابل این اتهامات صحبت‌هایی داریم که اگر روی سنگ هم بگذاریم،‌ آب می‌شود. ضعف مدیریت فدراسیون برای همه آشکار شده و به نظرم وزارت ورزش باید به این ماجرا ورود کند. چطور بعد از 15 دقیقه سرمربی جدید معرفی شد را نمی‌دانم.»
توضیح   دبیرکل
محسن آشوری،‌ دبیر فدراسیون کاراته درباره تغییرات رخ داده در کادرفنی تیم‌های ملی به «شهروند» می‌گوید: ‌ «خیلی در جریان این موضوع نیستم و دانسته‌های من نیز مثل مردم براساس شنیده‌هاست. فقط بحث مهم زمانی بود که تیم‌ملی از دست داد و حالا باید دوباره استارت بزند. باید سعه صدر خود را افزایش دهیم و با تهمت زدن همه چیز را به هم نریزیم.»  وی در واکنش به انتقاداتی که سابقه 22ساله او در پست دبیرکلی فدراسیون می‌شود،‌ می‌افزاید: «اگر من این همه ‌سال در فدراسیون بوده‌ام،‌ به خاطر این است که کار کرده‌ام و فقط هم حواسم به کارم بوده،‌ نه روابط یا چیز دیگری. من به این ورزش و به این مملکت خدمت کردم و همیشه اولویت زندگی‌ام کاراته بوده است. کسانی که انتقاد می‌کنند، قطعا به اندازه من برای کاراته وقت نگذاشتند.»
نگاه کارشناس
مجید عبدالحسینی،‌ سرمربی سابق تیم‌ملی کاراته درباره تغییرات پی در پی در کادرفنی و اتفاقات اخیر به «شهروند» می‌گوید:  «نمی‌دانم چرا مسئولان فدراسیون اینطور رفتار می‌کنند چون این رفتارها برای کاراته اصلا جالب نیست. در این میان تنها بازنده،‌ ورزش کاراته است،‌ نه 2 طرف دعواهای شخصی. این درگیری‌ها برنده‌ای نخواهد داشت و باید مشکلات در سایه گفت‌وگو حل شود.» وی درباره صحبت رئیس فدراسیون از کودتا می‌افزاید: ‌ «خیانت و کودتا برای چه؟ رئیس فدراسیون با رأی مجمع انتخاب شده و فقط با رأی همان مجمع کنار می‌رود. پست افرادی که سمندر از آنها حرف می‌زند،‌ طوری نیست که بتوانند او را برکنار کنند. من واقعا برای این رشته با وضعیتی که در آن وجود دارد، هیچ راهکاری ندارم چون نمی‌دانم فردا قرار است چه اتفاقی بیفتد.»
این همه استعداد حیف نیست؟
کاراته با عملکردی که‌ سال گذشته در بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی داشته،‌ نشان داده پتانسیل بالایی در مدال‌آوری دارد اما این رشته به بازیچه‌ای در میان درگیری برخی افراد شده که منافع شخصی خود را دنبال می‌کنند. این رشته که استعدادهای نابی هم در ایران دارد،‌ با این وضع به قهقرا می‌رود و قطعا ملی‌پوشان هم از فضای فنی جدا شده و به حاشیه خواهند رفت.


تعداد بازدید :  197