شماره ۵۷۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۴ خرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تصویب قانون نظارت بر سازمان‌های غیردولتی در روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در روز گذشته قانونی را برای ممنوعیت فعالیت سازمان‌های غیردولتی « نامطلوب» تصویب کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه کاخ کرملین در این خصوص عنوان شده ‌است: « قانون به مقام‌های روسیه اجازه می‌دهد تا فعالیت گروه‌های جامعه مدنی خارجی را که تهدیدی علیه ظرفیت‌های نظامی و یا قانون اساسی است، ممنوع کرده و فعالان محلی را که با آنها همکاری می‌کنند، تحت پیگرد قرار دهند». بر این اساس دولت روسیه می‌تواند خاطیان را به 6‌سال حبس یا اخراج از روسیه محکوم کند. حامیان این قانون، آن را «اقدامی پیشگیرانه» می‌دانند که پس از موجی از تحریم‌های غرب علیه روسیه بر سر بحران اوکراین لازم بوده است. براساس این قانون که هفته گذشته به تصویب پارلمان روسیه رسید، مقام‌ها می‌توانند فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد (NGOs) را ممنوع کرده و کارمندان آنها را تحت پیگرد حقوقی قرار دهند و این اقدام می‌تواند برای آنها  6‌سال حبس یا اخراج از کشور را به همراه داشته باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به تصویب این قانون گفت: «ما نگرانیم که قانون جدید باعث اعمال محدودیت‌هایی بر فعالان جامعه مدنی روسیه شود و دولت روسیه به سرکوب بیشتر بپردازد و با این اقدامات راه را به سمت انزوای مردم این کشور از جهان باز کند». همچنین عفو بین‌الملل نیز تصویب این قانون را «آخرین فصل از سرکوب بی‌سابقه علیه سازمان‌های غیردولتی» توسط دولت روسیه خواند.

سقوط جنگنده اف 16 عربستان در پایتخت یمن
منابع محلی و شاهدان عینی در روز گذشته از سقوط یک فروند هواپیمای اف 16 نیروی هوایی عربستان در خاک یمن خبر دادند. به گزارش پرس‌تی‌وی، این هواپیما پس از چند حمله به پایگاه هوایی دیلمی، مورد اصابت پدافند هوایی ارتش یمن قرار گرفته و در «منطقه بنی حارث»  در شمال صنعا سرنگون شد. دولت عربستان تا کنون در این خصوص اظهارنظری نکرده ‌است.

قدردانی نتانیاهو از حمایت آمریکا در جریان کنفرانس «ان‌پی‌تی»
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از وزیر خارجه آمریکا به دلیل کارشکنی‌هایش در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای قدردانی کرد. به گزارش ایسنا، یک مسئول عالی‌رتبه اسراییلی با اعلام قدردانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از جانبداری‌های جان کری، وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد: «آمریکا در این کنفرانس پایبندی خود را به اسراییل در ممانعت از صدور هر گونه قطعنامه‌ای درخصوص خاورمیانه که به اسراییل اختصاص داشته باشد و منافع امنیتی آن را تهدید کند، نشان داد». کنفرانس یک ماهه معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای جمعه گذشته به دلیل اختلافات بر سر این‌که چگونه باید ممنوعیت تسلیحات اتمی در خاورمیانه اجرا شود، بدون نتیجه پایان یافت. ایالات متحده آمریکا، مصر را مقصر آن می‌داند و در مقابل قاهره، هیات‌های آمریکا، انگلیس و کانادا را عاملی ناکام می‌داند.


تعداد بازدید :  147