شماره ۵۷۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۴ خرداد
صفحه را ببند
بنزین تک نرخی شد
سهمیه‌های 700 تومانی تا شهریور ماه اعتبار دارد

گروه اقتصاد| طرح جدید دولت برای تک نرخی کردن بنزین در سومین روز از خردادماه رونمایی شد و براساس آن با حذف بنزین سهمیه‌ای قیمت هرلیتر بنزین معمولی آزاد‌هزار تومان و بنزین سوپر 1200 تومان اعلام شد.
معاون وزیر نفت در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر افزود:  در جلسه روزگذشته هیأت وزیران در مورد تعیین تکلیف قیمت بنزین تصمیم گرفته شد تا بنزین با نرخ 1000 تومان تک‌نرخی شود. عباس کاظمی با بیان این‌که دارندگان سهمیه بنزین 700 تومانی که در ماه‌های پیش واریز شده می‌توانند سهمیه خود را تا شهریورماه مصرف کنند، گفت: طبق تصمیم گرفته شده از پایان شهریور به بعد سهمیه‌های بنزین 700 تومانی فاقد اعتبار خواهد بود. وی با بیان این‌که قیمت بنزین سوپر 1200 تومان تعیین شده است قیمت هر لیتر گازوییل را 300 تومان اعلام کرد.
پس از آن‌که سهمیه بنزین خردادماه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها واریز نشد، مسئولان دولتی با تأخیر اعلام کردند که دولت قصد دارد تا برنامه جدیدی برای نظام سهمیه بندی اجرا کند. برهمین اساس از همان زمان سناریوی تک نرخی کردن بنزین و حذف سهمیه‌های 700 تومانی قوت گرفت. اما درحالی‌که براساس اظهارات مقامات قرار بود تا پایان هفته جاری درباره سهمیه و قیمت بنزین تصمیم گیری شود اما عصر روز گذشته جلسه  هیأت وزیران با دستورکار اصلی تصمیم گیری درخصوص بررسی تک‌نرخی شدن بنزین برگزار شد و درنهایت به تصویب رسید.  هرچند تا زمان تنظیم این گزارش جزییات تک نرخی کردن بنزین و از همه مهم‌تر زمان آغاز اجرای آن مشخص نیست ولی باید گفت که سهمیه 700 تومانی اردیبهشت‌ماه آخرین سهمیه‌ بنزینی بود  که در کارت‌های سوخت واریزشد و مرحله بعدی با بنزین‌هزار تومانی شارژ خواهد شد.

البته این‌که نظام کارتی سوخت و میزان سهمیه‌ای که به هر خودرو تخصیص داده می‌شود و این‌که قیمت بنزین خودروهای عمومی شامل تاکسی و وانت بار با شخصی‌ها تفاوت دارد یا خیر هنوز روشن نشده است و در ساعات آینده درخصوص آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. البته در این زمینه برخی اخبار حاکی از این است که سهمیه 700 تومانی خودروهای عمومی که در خردادماه واریز شده است در ماه آینده با نرخ‌هزار تومان و به صورت تک‌نرخی واریز خواهد شد.
درحالی که سهمیه‌های 700 تومانی خودروها تنها تا شهریور ماه امسال اعتبار دارد و پس از آن می‌سوزد، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است که ذخیره بنزین 700 تومانی در کارت سوخت خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها به 5/2‌میلیارد لیتر می‌رسد.
قیمت بنزین همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به ترتیب قیمت هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی و سوپر 700 و 800 تومان و بهای هر لیتر بنزین معمولی و سوپر آزاد به ترتیب با قیمت 1000 و 1100 تومان در جایگاه‌های سوخت کشور عرضه می‌شد. اما با تعیین قیمت‌هزار تومان برای بنزین معمولی قیمت این فرآورده در هر لیتر 300 تومان افزایش یافته است.


تعداد بازدید :  151