شماره ۵۷۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۴ خرداد
صفحه را ببند
کلاهبرداری 200 میلیاردی با پیش فروش آپارتمان‌های خیالی

شهروند| مرد سابقه‌دار با راه‌اندازی شرکتی، شروع به تبلیغات گسترده درخصوص پیش فروش آپارتمان کرد و در مدت کوتاهی 200‌میلیارد تومان از مشتریانش کلاهبرداری کرد.
شکایت‌های مشابهی پیش روی کارآگاهان پلیس قرار می‌گرفت که نشان می‌داد یک مدیر شرکت ساختمانی به وعده‌های خود عمل نکرده و دست به کلاهبرداری‌های میلیاردی زده است. مالباختگان به دادسرای ناحیه 4 تهران ‌رفتند و به طرح شکایت ‌پرداختند.
 آذرماه‌ سال 1393 پرونده‌ای با موضوع کلاهبرداری تشکیل و به دستور شعبه سیزدهم بازپرسی، پرونده جهت رسیدگی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
مالباختگان در اظهاراتی مشابه ادعا می‌کردند که در زمان مراجعه به دفتر یک شرکت خصوصی واقع در برج تجاری هروی، اقدام به تنظیم قرارداد و پرداخت پول به حساب بانکی مدیر شرکت جهت پیش خرید واحد مسکونی کرده اما پس از مدتی متوجه توقف پروژه و تعطیلی دفتر شرکت شدند.
یکی از مالباختگان که مبلغ 670‌میلیون تومان به حساب مدیر شرکت به نام آقای «مهدی» واریز کرده، در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: «چندی پیش در محدوده پاسداران به دنبال خرید یک واحد مسکونی بودم؛ از طریق بنگاه‌های املاک اطلاع پیدا کردم که مردی به نام مهدی اقدام به پیش فروش تعداد محدودی واحدهای مسکونی با شرایط بسیار مناسب در منطقه کرده به گونه‌ای که قیمت تمام شده واحد پیش فروش شده نسبت به واحدهای مشابه بسیار ارزان‌تر محاسبه شده بود. به دفتر شرکتِ آقای مهدی در برج تجاری هروی رفتم و با تنظیم قرارداد، 670‌میلیون تومان به حساب او واریز کردم. قرار شد تا مجتمع مسکونی مورد نظر در مدت حداکثر یک‌سال تحویل داده شود اما پس از چند هفته، زمانی‌که برای پیگیری نحوه پیشرفت کار به محل پروژه رفته بودم، متوجه شدم که هیچ‌گونه پیشرفتی در ساخت‌وساز صورت نگرفته. به همین علت به دفتر شرکت مراجعه و متوجه شدم که شرکت تعطیل شده و ده‌ها نفر دیگر نیز به همین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.»
تحقیقات    پلیسی
با آغاز رسیدگی به پرونده، کارآگاهان در همان مراحل اولیه تحقیقات موفق به شناسایی مجرم سابقه‌دار مهدی متولد 1349 به‌عنوان یکی از مجرمان سابقه‌دار در زمینه «فروش و انتقال مال غیر» شدند که همزمان با تأسیس یک شرکت کاغذی - بدون سیر مراحل قانونی و حتی ثبت شرکت – اقدام به جابه‌جایی محل سکونت خود در منطقه عراقی کرده و از این محل متواری شده است.
در ادامه، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که تمامی مالباختگان از طریق بنگاه‌های مشاوره املاک به متهم پرونده معرفی شدند. تحقیقات در این‌خصوص آغاز و مشخص شد که «مهدی» با مراجعه به تعدادی از بنگاه‌های املاک در منطقه پاسداران، خود را به‌عنوان سازنده واحدهای مسکونی معرفی و در ادامه اقدامات فریبکارانه خود و طرح دوستی با مدیران بنگاه‌ها، از آنها درخواست می‌کرده تا افراد متقاضی پیش‌خرید منزل را به دفتر شرکت در برج «هروی» معرفی کنند.
با بررسی اسناد و مدارک متعلق به ده‌ها قرارداد تنظیم شده مابین متهم و شاکیان پرونده مشخص شد که مهدی در طول مدت فعالیت خود اقدام به پیش فروش یک واحد به چندین نفر از خریداران کرده و حتی جهت جلب اعتماد آنها نیز برخی مراحل مقدماتی ساختمان‌سازی را نیز عملیاتی کرده و نهایتا پس از برداشت کلیه پول‌های پرداختی از سوی متقاضیان واحدهای مسکونی، در‌سال 1393 متواری شده است.
در شرایطی که متهم هیچ‌گونه اثر و نشانی از خود به جا نگذاشته بود، پلیس با انجام اقدامات پیچیده، مخفیگاه وی را در منطقه «ازگل» شناسایی و کنترل نامحسوس از این محل جهت اطمینان از حضور در محل، در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت.
اردیبهشت ماه‌ سال 1394 و درحالی‌که متهم با یک دستگاه خودرو BMW مدل X4 قصد خارج‌شدن از مخفیگاه خود را داشت، کارآگاهان اقدام به دستگیری و انتقال متهم به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ کردند.
آپارتمان‌های خیالی
متهم در بازجویی‌ها به کلاهبرداری اعتراف کرد و به کارآگاهان عنوان کرد: «با مراجعه به بنگاه‌های مشاوره املاک و ضمن معرفی خود به‌عنوان «پیمانکار ساختمانی» اقدام به شناسایی برخی از محل‌های مناسب برای انجام پروژه‌های ساختمان‌سازی کرده و در ادامه تحت عنوان مشارکت در ساخت‌وساز اقدام به تنظیم قرارداد با مالک زمین می‌کردم. از سوی دیگر و بدون اطلاع صاحب حقیقی زمین، با طرح موضوع پروژه ساختمان‌سازی اقدام به پیش‌فروش واحد‌های به ظاهر درحال ساخت کرده و زمانی که مراجعه‌کنندگان به محل دفتر شرکت خواستار بازدید از محل ساخت‌وساز می‌شدند، آنها را به نشانی محل ساخت‌وساز هدایت و آنها نیز با مشاهده انجام برخی اقدامات مرتبط با پروژه ساختمان‌سازی از قبیل گودبرداری، اسکلت‌زنی و..، پول مورد توافق در قرارداد پیش فروش را به حساب واریز می‌کردند بدون آن‌که اطلاع داشته باشند  واحدی که اصلا وجود نداشته و اصلا ساخته نخواهد شد به چندین نفر دیگر نیز فروخته شده است».
با شناسایی دهها مالباخته و بررسی اسناد و مدارک به دست آمده از شاکیان و همچنین متهم پرونده، ارزش مالی پرونده تاکنون بیش از 200‌میلیارد تومان برآورد شده که با توجه به اعترافات جدید متهم درخصوص ارتکاب جرایم مشابه در دیگر مناطق تهران به‌ویژه در مناطق پیروزی، بزرگراه محلاتی و ازگل، احتمال افزایش ارزش پرونده همچنان وجود دارد.

 


تعداد بازدید :  444