شماره ۵۷۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۴ خرداد
صفحه را ببند
پیگیری‌های خبرنگار شهروند درباره تئاتر «عاشقانه‌های ناآرام»
مدیری و تهرانی رفتند، کریمی و فروتن آمدند

زهرا نجفی| «مهران مدیری و هدیه تهرانی قرار است در تابستان جاری در نمایشی عاشقانه روی صحنه تئاتر بروند.» این خبر غافلگیرکننده‌ای بود که دیروز بر روی خروجی یکی از رسانه‌ها قرار گرفت، غافلگیر‌کننده از آن جهت که هر دو چهره یاد شده از کم‌کارترین بازیگران سال‌های اخیر ایران بوده‌اند و حالا بازگشت آنها به عرصه بازیگری در تئاتر است. عرصه‌ای که مهران مدیری سال‌هاست در آن فعالیت نداشته و هدیه تهرانی هم تنها یک بار طراحی صحنه نمایش «یرما» به کارگردانی رضا گوران را به عهده داشته است. جالب‌تر این‌که طبق این خبر، مریم جلالیان کارگردانی این نمایش را برعهده دارد و خسرو نقیبی، نویسنده فیلم‌نامه‌هایی چون پل‌چوبی و چه کسی امیر را کشت، نمایشنامه آن را نوشته و قرار است بهناز جعفری و فرهاد اصلانی هم به‌عنوان دو بازیگر دیگر در این نمایش تابستان امسال به میزبانی تالار وحدت به روی صحنه بروند. بعید بودن این اخبار با توجه به سابقه‌ای که تهرانی و مدیری در انتخاب نقش و اولویت‌های بازیگری‌شان دارند، ما را بر آن داشت برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر سراغ خسرو نقیبی، نویسنده نمایشنامه برویم و او در کمال تعجب در گفت‌وگو با «شهروند» حضور این دو ستاره را تکذیب کرد.
کریمی و فروتن قطعی‌اند
نقیبی در بخش ابتدایی صحبت‌هایش با اشاره به این‌که هنوز حتی به قطعیتی در شکل اجرای کار نرسیده‌اند، گفت: «این خبر از اساس کذب است. درواقع ما پیش از این با خانم نیکی کریمی و آقای محمدرضا فروتن برای این نمایش که نامش را «عاشقانه‌های ناآرام» گذاشته بوديم، قرارداد بسته بودیم و قرار نبود تغییری در گروه بازیگران ایجاد شود.» او با اشاره به این نکته که تعداد شخصیت‌های اصلی این نمایش نهایتا دو تا سه شخصیت خواهد بود،گفت: « فرمت این نمایش طوری است که تنها دو تا سه شخصیت اصلی دارد. البته ما با بازیگران دیگری هم وارد صحبت شده‌ایم؛ اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.» با این توضیح نقیبی عملا حضور فرهاد اصلانی و بهناز جعفری هم در‌ هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.
کارگردان در پی نویسنده
اما نکته مهم دیگری که درخصوص اين نمایش وجود دارد این است که تهیه‌کنندگی و کارگردانی این تئاتر را مریم جلالیان برعهده دارد. او تا پیش از اين در تئاتر تنها به‌عنوان دستیار کارگردان مشغول بوده و مهم‌ترین چهره‌هایی که با آنها کار کرده بهاره رهنما، ساناز بیان و حمید پورآذرنگ بوده‌اند. نقیبی درخصوص علت این‌که چنین نمایشی را برای کارگردانی به دست جلالیان سپرده است، می‌گوید: «شکل‌گیری این نمایش عاشقانه با پیشنهادی از سوی خود جلالیان به من آغاز شد که البته متن این نمایش حاصل همکاری مشترک من و مانی باغبانی است.» به گفته او جلالیان به این دلیل که نقیبی فیلمنامه‌نویس، منتقد و مسلط بر تاریخ سینمای ایران بوده، نگارش این نمایش را به او واگذار کرده است. نوشتن متن این نمایش در زمستان ‌سال گذشته به پایان رسیده و نقیبی و باغبانی در این نمایشنامه نگاهی به صحنه‌های عاشقانه فیلم‌های برتر سینمای جهان و ایران داشته‌اند.
تالار وحدت چرا؟!
در مورد فروتن و کریمی ذکر این نکته لازم است که بدانید این دو قبلا نه در تئاتر بلکه در یک تله‌تئاتر به نام «خرده جنایت‌های زن و شوهری» به کارگردانی فرهاد آییش مقابل هم قرار گرفته بودند. غیر از این فروتن و کریمی با این‌که هر کدام چند تجربه تئاتر داشته‌اند اما هیچ‌کدام از آنها اثر موفقی نبوده‌اند، البته این موفق بودن هم به مقوله فروش برمی‌گردد و هم به مقوله ارزش هنری نمایش. باید امیدوار بود که ترکیب این دو در «عاشقانه‌های ناآرام» مثل آن زمان که در سینما بسیار موفق و تاثیرگذار بودند، موفق باشد و به نوعی جبران مافات شود. البته در سال‌های اخیر اپیدمی حضور بازیگران سینما و چهره‌های مطرح روی صحنه تئاتر آن‌قدر فراگیر شده که حتی اعتراضات متعدد پیشکسوتان تئاتر هم نتوانسته از روند رو به رشد آن جلوگیری کند و تنها کاری که می‌توان کرد امید داشتن به محصول نهایی است. هرچند در این زمینه اکثر امیدواری‌ها به ناامیدی تبدیل شده و بالاخره این‌که این سوال را باید از مسئولان تالار وحدت پرسید که با وجود مشکلات شدید اهالی باسابقه تئاتر برای روی صحنه بردن آثارشان که در سال‌های اخیر بسیاری از هنرمندان را افسرده و گوشه‌گیر و کم‌کار کرده است و با توجه به شأن و جایگاهی که تالار وحدت دارد، فارغ از کیفیت تئاتری مثل «عاشقانه‌های ناآرام» که امید است کیفیت بالایی داشته باشد، آیا اقدام آنها برای پذیرش اجرای اولین نمایش یک کارگردان جوان در یکی از مهم‌ترین و باسابقه‌ترین سالن‌های کشور درست است؟ کافی است دوستان در این عرصه کمی به تئاترهایی که روی صحنه بزرگترین سالن‌های تئاتر جهان در کشورهای مختلف می‌روند، دقت کنند، درخصوص این‌که بهترین تئاترهای دنیا با چه عوامل و سابقه‌ای فرصت اجرا در سالن‌های بزرگ و معتبر را می‌گیرند، تحقیق کنند تا کمی در انتخاب تئاترهایی که قرار است در این سالن روی صحنه برود، دقت کنند. سالنی که آثاری از کارگردانانی چون علی رفیعی، بهمن فرمان‌آرا و محمد رحمانیان روی صحنه‌اش رفته است.


تعداد بازدید :  184