شماره ۵۷۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۴ خرداد
صفحه را ببند
دومین سوال اصولگرایان از محمدباقر قالیباف
عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر از پاسخ‌های شهردار تهران قانع نشد
شهردار تهران: باید اجازه داد بخش خصوصی وارد هتل‌سازی شود، مشکل تهران بعد از آلودگی هوا و ترافیک، کمبود هتل است

شیده لالمی| دومین سوال از شهردار تهران را یکی از اعضای اصولگرای شورای چهارم پرسید. دردسرهای ساخت یک هتل در منطقه 2 شهرداری تهران سرانجام به طرح سوال از قالیباف ختم شد، حرف‌های او اما عضو هیأت‌رئیسه شورا را قانع نکرد.
چند هفته‌ای هست که ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت‌رئیسه شورا و یکی از دو منشی جلسات شورا که سمت راست مهدی چمران می‌نشیند درباره تخلفاتی که در جریان ساخت هتل اسپیناس2 در ارتفاعات منطقه 2 شهرداری رخ داده، به شهردار تهران تذکر می‌‌دهد. قالیباف پیش از اینها به صورت مکتوب پاسخ تذکرات قناعتی را داده بود اما این پاسخ‌ها برای این عضو شورا قانع‌کننده نبود. قناعتی یک روز خبرنگاران را صدا زد تا حرف‌هایش را بنویسند. آن روز او گفت که در ارتباط با پرونده این هتل و تخلفاتش عقب‌نشینی نمی‌کند و حتی اگر لازم باشد تا استیضاح قالیباف هم می‌رود. در شورای شهر تهران دیروز، روزِ مهمی بود. مهم از این نظر که قرار بود شهردار تهران در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه به ابهام‌هایی که درباره ساخت یک هتل
17 طبقه در منطقه 2 شهرداری تهران وجود دارد، پاسخ بدهد.
   از 10‌هزار متر تا 300 متر
در جلسه دیروز شورای شهر تهران، قناعتی در ابتدای جلسه با قرائت متن سوگند اعضا، پرسش خود را مطرح کرد. او ابتدا پاسخ افرادی را داد که می‌گفتند حالا برای ساخت یک هتل با کاربری خدماتی این همه هیاهو به راه انداختن لازم نیست. قناعتی در پاسخ به همین انتقادات بود که گفت مخالفتی با توسعه مراکز گردشگری، ساخت و هتل در تهران ندارد اما این باعث نمی‌شود که از تخلفات چشم‌پوشی کند. به گفته او: «اولین تخلف پلاک ساختمان بود که که با پرونده هم‌خوانی نداشت. تخلف دوم مجوزهایی است که با توجه به پهنه تعریف‌شده به این مکان داده شده است و تخلف دیگر آن‌که مجوز ساخت طبقات ۱۸ تا ۲۰ بوده که توسط منطقه صادر شده و مجوز کمیسیون ماده ۵ را ندارد. همچنین طبقات ۱۷ به بالا تاییدیه آتش‌نشانی را ندارد که در پرونده این پروژه است.»
در ادامه این جلسه، شهردار تهران پشت تریبون شورا ایستاد تا به این سوال پاسخ بدهد و حرف‌هایش را با به رسمیت شناختن حق سوال برای اعضای شورا آغاز کرد؛ همان کاری که همه شهرداران پیش از او؛ مرتضی الویری و محمدحسن ملک‌مدنی وقتی برای طرح سوال و استیضاح در این جایگاه قرار می‌گرفتند، انجام داده بودند، قالیباف گفت: سوال و استیضاح حق قانونی عضو شورا است؛ چرا برخی‌ها این موضوع را سیاسی و جنجالی‌اش می‌کنند.
شهردار تهران با بیان این‌که برخی از اشکالاتی که توسط اعضای شورا مطرح شده و ۹ ماه قبل این تذکرات به صورت کتبی به سازنده ابلاغ شده و مورد بازنگری قرار گرفته است، گفت: باید اجازه داد بخش خصوصی وارد هتل‌سازی شود. در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی تهران بعد از آلودگی هوا و ترافیک، کمبود هتل است و یکی از کمبودهای گردشگری در تهران است. قالیباف با بیان این‌که تسهیلات بسیاری برای ساخت هتل‌ ارایه شده است، گفت: حتی وامی که برای ساخت به هتل‌سازان داده می‌شود، 4‌درصد است؛ یعنی وام قرض‌الحسنه که این نشان از لزوم توجه به این بخش دارد.
او گفت: پس از این تذکر و خواندن گزارش‌هایی که در این خصوص برای ما تهیه شد، متوجه شدیم این هتل از لحاظ نما، ساخت و مهندسی یکی از ساختمان‌هایی است که می‌توان به آن افتخار کرد.
شهردار تهران با بیان این‌که اگر کمیسیون ماده ۱۰۰ درخصوص تخلفات حکم تخریب دهد، ما نیز آن را تخریب خواهیم کرد، گفت: از این‌که نمایندگان شورا، حساسیت‌های لازم را در این رابطه دارند، تشکر می‌کنیم اما مدیران میانی ما در این زمینه کم‌کاری و کوتاهی نکردند. ۳۰۰ متر تخلف در ۶۹‌هزار متر مربع بنا، یعنی تخلف در حد دهم‌درصد که امری طبیعی است.
قناعتی عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به شهردار تهران گفت: ما با پیشرفت و پویایی مشکلی نداریم، مشکل ما عدم حرکت براساس ضوابط و مقررات است. ما نباید فراتر از قانون در این حوزه ورود پیدا کنیم. درحال حاضر بحث ۳۰۰ متر
تخلف نیست، بلکه ۱۳۰۰ متر تخلف است. آن
 ۳۰۰ متر متعلق به 2‌سال گذشته بوده که عدم خلافی آن نیز صادر شده است. پرونده کمیسیون ماده ۱۰۰ این بنا ۱۳۰۰ متر است.
او با اشاره به این‌که اگر مهلت یک هفته‌ای به من داده شود، نقشه‌برداران مشخص می‌کنند ۱۰‌هزار متر در این بنا اشتباه صورت گرفته است و نقشه عدم خلافی مربوط به 2‌سال گذشته است. من مشکلی با تعداد طبقات این هتل ندارم اما مجوز ساخت طبقه ۱۸ و ۱۹ را شهرداری صادر کرده که شهردار منطقه این حق را ندارد و باید کمیسیون ماده ۵ آن را صادر کند.
    از پاسخ شهردار قانع نشدم
پس از جلسه سوال و پاسخ‌های شهردار، قناعتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها گفت که از پاسخ‌های قالیباف قانع نشده است. حرف‌هایی که او به مهر زده نشان می‌دهد از برخوردهایی که بعضی اعضای شورا در جلسه با او داشته‌اند، هم دلخور شده است. او گفته برخی از اعضای شورا به گونه‌ای از من سوال می‌کردند که انگار قرار است من استیضاح شوم.
او ادامه داد: شهردار تهران در این جلسه به برخی از مشکلات و تخلفات پاسخ دادند اما قانع‌کننده نبود. انتقاد من به روند برگزاری جلسه است که اعضا به شکلی از من سوال مطرح می‌کردند که انگار قرار است من استیضاح شوم.
قناعتی با تأکید بر این‌که از مجموعه پاسخ‌های شهردار قانع نشدم، گفت: پرسش من درخصوص اضافه طبقاتی بوده که بدون حکم ماده ۵ به این بنا داده شده است.
قناعتی گفت:  در جلسه امروز تخلفات برای مردم شفاف‌سازی شد و مشخص شد در کمیسیون ماده 100 بیش از‌ هزار متر مربع این بنا تخلف دارد.
او در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌آید در سوال از شهردار، اعضا با شما هم‌رأی نباشند و پاسخ شهردار اعضا را قانع کرده است، گفت: بودند اعضایی که با نظر من موافق باشند. برخی از اعضا نیز معتقد بودند حجم تخلف به میزانی نیست که شهردار به خاطر آن استیضاح شود که این موضوع باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.
قناعتی در پاسخ به این پرسش که چرا میزان تخلفات این بنا شفاف‌سازی نشده و ابتدا اعلام می‌شود ۳۰۰ متر، بعد از تخلف‌ هزار و ۳۰۰ متری صحبت می‌شود و در جلسه امروز نیز از تخلف ۱۰‌هزار متری خبر داده شده است، گفت: از ابتدا تمام این اطلاعات را به‌طور شفاف در اختیار مردم قرار دادم و رقم ۱۰‌هزار متری را مشاورانی که به تازگی از این بنا بازدید کرده‌اند، پیش‌بینی کردند.
    سوال هایی که اصولگرایان می پرسند
دومین سوال از شهردار تهران را یکی از اعضای اصولگرای شورای چهارم پرسید. پیش از این هم رحمت‌الله حافظی نخستین سوال را از محمدباقر قالیباف پرسیده بود. این اتفاق که طرح سوال از شهردار تهران از جانب همان جریانی کلید خورده که او را انتخاب کرده، البته نقد و نظرهای زیادی را به راه انداخته است. منتقدانی که می‌گویند این نشان می‌دهد مشکلات درون شهرداری تهران به اندازه‌ای هست که حتی کسانی که او را انتخاب کرده‌اند حالا پیشتاز سوال پرسیدن از او می‌شوند. درحالی‌که اگر همین روند و رویکرد را اصلاح‌طلبان شورا دنبال می‌کردند، از سوی اصولگرایان مورد انتقاد قرار می‌گرفتند و متهم به سیاسی‌کاری می‌شدند. اصولگرایان البته در چنین شرایطی احتمالا تحلیل‌های دیگری دارند، آنها برای دفاع از این اتفاق و عادی نشان دادن وضع موجود می‌گویند این‌که اصولگرایان شورا از شهردار منتخب‌شان سوال می‌پرسند نشان می‌دهد که ما در پیگیری مسائل شهری و ایفای وظایف نظارتی هر جایی که لازم باشد، سوال می‌پرسیم و ملاحظه مسائل سیاسی را نمی‌کنیم. از سوی دیگر اما منتقدان اصولگرایان معتقدند این توجیهی برای پوشاندن اختلافات درونی فراکسیون اصولگرایان است، آنها که با اختلاف یک رأی اکثریت آرا را در شورای چهارم در اختیار دارند. درباره ماجرای دومین سوال از شهردار، با این‌که قناعتی گفته بود که اگر قانع نشود کار را تا استیضاح شهردار هم می‌کشد، در شورای شهر تهران تعداد کمی از اعضا اعتقاد دارند که ماجرای این هتل پردردسر درنهایت به اتفاقی مثل استیضاح ختم شود اما برای شهردار تهران که در دوره‌های همکاری با شوراهای دوم و سوم سوال که هیچ، تذکرهای جدی هم از طرف اعضای شوراهای وقت دریافت نمی‌کرد، ارتباط و کار کردن با شورای چهارم، شورایی با تکثر دیدگاه و سلایق سیاسی گوناگون، شورایی که سوال می‌پرسد و تذکرهای جدی می‌دهد، اگر نه خیلی سخت اما آنقدر‌ها هم آسان نیست.


تعداد بازدید :  175