شماره ۵۷۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

وزیر امور خارجه:اجازه بازرسی نظامی داده نمی‌شود
ایرنا|  وزیر امور خارجه با بیان این‌که قطعا اجازه زیاده‌خواهی در مذاکرات را به غرب نمی‌دهیم، گفت: تیم مذاکره‌کننده خود را مقید به حفظ خطوط قرمز نظام در تمام مباحث مذاکرات هسته‌ای ازجمله فردو می‌داند. محمدجواد ظریف درباره زیاده‌خواهی جدید آمریکا در بحث مذاکرات هسته‌ای در موضوع فردو و موضوع بازرسی از تأسیسات نظامی، گفت:  بارها من و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تأکید کرده‌ایم که قطعا اجازه زیاده خواهی به طرف‌های غربی در بحث مذاکرات هسته‌ای نمی‌دهیم. وزیر امور خارجه ادامه داد:  به‌طورحتم تیم مذاکره‌کننده خود را مقید به حفظ خطوط قرمز نظام در تمام مباحث مذاکرات هسته‌ای ازجمله فردو می‌داند.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران به اظهارات همتای آمریکایی‌اش
ایسنا| مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه در پاسخ به اظهارات همتای آمریکایی خود گفت: تا زمانی که همه موضوعات مورد نظر ایران مشخص نشده و به نتیجه نرسد توافقی در کار نخواهد بود. ماری‌هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود اگر آمریکا به تضمین‌های لازم برای دسترسی به ابعاد فعالیت‌های هسته‌ای ایران نرسد توافق را امضا نخواهد کرد. در پاسخ به این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت:  تا همه موضوعات مورد نظر جمهوری اسلامی ایران نیز مشخص نشود و به نتیجه نرسد؛ توافقی نخواهد بود. افخم اضافه کرد:  نظرات ایران در همه موارد به صورت مشخص و شفاف از ابتدای مذاکرات مطرح شده است.‌ هارف همچنین تأکید کرد: ‌ البته موضوع دسترسی به سایت‌های هسته‌ای و نظامی ایران هنوز یکی از موارد مهم مورد بحث در مذاکرات باقی مانده است. اما اگر به ما در زمینه امکان دسترسی به همه تاسیساتی که ممکن است مربوط به ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران باشد اطمینان داده نشود همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام کردیم این موضوع یک مشکل جدی برای ما خواهد بود. سخنگوی کاخ سفید با تأکید بر این‌که موضوع دسترسی هنوز از موردهای درحال مذاکره است، افزود:  ما توافق کرده‌ایم که در زمینه دسترسی به سایت‌ها و تأسیسات ایران به یک فهرست مشترک دست‌یابیم. اما اگر درنهایت نتوانیم به‌طور مثال نیاز لازم خود را برای دسترسی به تأسیسات مربوط و ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران فراهم کنیم به‌طور قطع توافقی در کار نخواهد بود و این موضوع را همیشه با صراحت اعلام کرده‌ایم.

اطلاعیه وزارت خارجه درباره تجمع مردم در حمایت از تلاش دستگاه دیپلماسی‎
شهروند| روابط عمومی وزارت خارجه اعلام کرد که برپایی هرگونه تجمع با هدف حمایت از تلاش‌های دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور غیرضروری و نیازمند اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح است. روابط عمومی وزارت امور خارجه در اطلاعیه‌ای و در پی انتشار فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و دعوت از شهروندان برای تجمع در مقابل وزارت خارجه در روز شنبه 2/3/94 به منظور حمایت از اقدامات و تلاش‌های دستگاه دیپلماسی برای تأمین منافع کشور و احقاق حقوق ملت شریف ایران، ضمن تقدیر و تشکر از پشتیبانی و اعلام حمایت شهروندان اعلام کرد که «با احترام کامل به شور و علاقه شهروندان گرامی به اطلاع می‌رساند از نظر این وزارتخانه برپایی چنین تجمع (یا تجمعاتی ) کاملا غیرضروری است.»

۲۰ شهید و ۷۰ زخمی در حمله تروریستی به مسجد شیعیان در قطیف عربستان
تسنیم| بر اثر حمله تروریستی به مسجد شیعیان در استان قطیف عربستان، ۲۰ نفر شهید و ۷۰ نفر دیگر زخمی شدند. وزارت کشور عربستان اعلام کرد که این انفجار در شهرک «القدیح» در قطیف عربستان روی داده است. گزارش شده که این حمله انتحاری بوده و در حین نماز جمعه به وقوع پیوسته است. خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان حادثه گزارش داد که یک عامل انتحاری هنگام برپایی نماز جمعه خود را در میان نمازگزاران منفجر کرده است. بر اساس گزارش‌ها، در این مسجد بیش از 150 نمازگزار در حال ادای نماز جمعه بودند. بیمارستان‌ مرکزی قطیف نیز از مردم خواست برای نجات جان زخمی‌های این حمله تروریستی، خون اهدا کنند. این در حالی است که رسانه‌های عربستان به آمار دقیق قربانیان این حمله تروریستی اشاره‌ای نکردند. سایت عاجل وابسته به عربستان‌سعودی به نقل از یک منبع پزشکی از شهادت 20 نفر در این حمله تروریستی خبر داد. شبکه المنار لبنان، تعداد شهدای این انفجار را 12 تن و مجروحان را نیز 70 نفر اعلام کرد. پیش از این برخی از رسانه‌های سعودی تعداد شهدای این حمله تروریستی را 6 نفر اعلام کرده بودند. خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان پیش از این گزارش داده بود که در این انفجار، دست‌کم 30 نفر شهید و زخمی شده‌اند‎. شبکه العربیه با اشاره به کشته شدن 6 نفر و زخمی شدن تعدادی دیگر در این انفجار، گزارش داد که زخمی‌ها به بیمارستان مضر و بیمارستان مرکزی القطیف انتقال داده شدند. این انفجار ناشی از یک عملیات تروریستی بود که توسط یک عامل انتحاری انجام شد.


تعداد بازدید :  449