«جمعآوری کمک از عموم» روشی است جدید در جلب سرمایه مالی لازم برای انجام کارهای اجتماعی. استفاده از این ابزار در عرصه کارآفرینی اجتماعی روز به روز درحال افزایش است. البته باید توجه داشت که این روش به مثابه جانشینی برای روشهای سنتی جلب منابع مالی نیست، اما با توجه به نقش روزافزون اینترنت در زندگی امروز، روش«جمعآوری کمک از عموم» به صورت آنلاین در میان کارآفرینان اجتماعی نوپا بسیار محبوب است. هر یک از بسترهای «جمعآوری کمک از عموم» میتواند ویژگیهای خود را داشته باشد اما آنچه که در میان آنها مشترک است این است که کارآفرینان اجتماعی تازهکار، خود و پروژه مورد نظرشان را در این تارنما توضیح داده و از مخاطب میخواهند که با حمایت مالی از آنها به تأثیر اجتماعی مثبت آن پروژه کمک کنند. ازجمله تارنماهای جمعآوری کمک از عموم در ایران، میتوان به تارنمای «مهربانه» اشاره کرد.
مهربانه با هدف ارایه بستری مناسب برای فعالیتهای خیریه جمعی در اینترنت راهاندازی شده است و به مرور زمان با درک بهتر و صحیحتر نیازهای سازمانها و موسسات خیریه عملکردها، خدمات، شرایط و قوانین خود را بروز میکند و شيوه كارياش به اين شكل است كه پروژههای مهربانه توسط سازمانها و موسسات خیریه دارای مجوز رسمی تعریف میشوند. هر پروژه هدف کاملا مشخصی دارد، سرمایه موردنیاز آن دقیقا معلوم است و زمان محدودی برای تحقق آن تعریف میشود. مهربانه محدودیتی در تعریف پروژهها اعمال نمیکند و میزان موفقیت پروژهها را به مشارکت و حمایت کاربران وابسته میکند. اگر پروژهای در زمان تعیین شده توانست بودجه هدفش را جذب کند، موفق تلقی شده و پروژه اجرا میشود. درغیر اینصورت پروژه لغو شده و هزینههای دریافتی کاربران به آنها برگشت داده میشود. این مدل که به نام «همه یا هیچ» معروف است، یکی از کاراترین مدلهای جمعآوری کمکهای مردمی در فضاهای آنلاین و از سیاستهای کلی مهربانه است که دارای منافع زیر است:
1. بهینه است: موسسات و سازمانها را به سمتی سوق میدهد که حداقل نیازمندیای را اعلام کنند که با دریافت آن پروژهشان عملی میشود.
2. ایجاد انگیزه میکند: اگر حامیان فعلی ببینند که پروژه دلخواهشان به دلیل عدمحمایت کامل، از دور خارج میشود، با جذب دیگر حامیان سعی میکنند از این امر جلوگیری کنند. تیمها هم سعی میکنند با جلب نظر حامیان، فضا را به سمت حمایت کامل
پیش ببرند.
3. جواب داده است: تجربههای پیشین جهانی کارآیی این سیاست را نشان داده است.
دو نوع پروژه در مهربانه قابل تعریف است:
1. پروژههای خیریه بلاعوض: با هدف کمک به یک مورد خاص.
2. پروژههای بازارچههای خیریه خاص: در این پروژهها، سازمان یا موسسه خیریه، نمونهای از کالاهایی که توسط افراد تحتپوششاش تولید میشوند را معرفی کرده و آن را در معرض پیشفروش میگذارد. اگر در بازه مشخص شده تعداد معینی از کالاها توسط حامیان خریداری شود، آن پروژه اجرا شده و در مدت زمان مشخصی بعد از اعلام نتیجه، کالاها برای تحویل به حامیان آماده میشود. این نوع پروژهها کمک میکند تا فعالیتهای افراد تحت پوشش هدفدار شده و در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد.
در مهربانه تاكنون 16 پروژه تعريف شده كه 11 مورد آن موفق بوده و تنها 2 پروژه ناموفق داشته است. مابقي پروژهها همچنان درحال جمعآوري كمك هستند. شما براي كمك به مهربانه، سادهترین کاری که میتوانید بکنید حمایت مالی از پروژههاست، پس به سايت مهربانه برويد و به پروژههایی که دوست دارید، کمک کنید.
آدرس سايت: mehrabane.ir