شهروند| چندی پیش بود که تیزرهای فیلم سینمایی «استراحت مطلق» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی از شبکههای ماهوارهای فارسیزبان پخش شد. فیلمی که به گفته سازندگانش صداوسیما حاضر به پخش تیزرهای آن نشده بود. بعد از آن بود که این مسأله در جلسهای با حضور رئیس سازمان سینمایی و تهیهکنندگان مطرح شد. اینکه مدیران تلویزیون با پخش تیزر فیلمهای درحال اکران سلیقهای برخورد و از پخش تیزر بعضی از فیلمها خودداری میکنند. سینماگران طی چند روز گذشته به روشهای مختلفی این اقدام صداوسیما را مورد انتقاد قرار دادند، حتی پای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هم به این موضوع باز شد. سیدعلی طاهری، سخنگوی این کمیسیون گفته بود: «انتظار داریم رسانه ملی نسبت به تبلیغ محصولات فرهنگی بهخصوص فیلمهایی که ارزشمند هستند، حمایتهای لازم را صورت داده و تخفیف ویژه برای آنها در نظر بگیرد.»
اهالی سینما نسبت به رسانه ملی کم لطف هستند
حالا داوود نعمتي اناركي، مدیرکل روابطعمومی رسانه ملی در پاسخ به انتقادات مطرح شده مطلبی را در اختیار رسانهها قرار داده است. مطلبی که هر چند واکنش دیرهنگامی است؛ اما توضیحات مفصلی را برای اهالی سینما به همراه دارد؛ «اين روزها در برخي مطبوعات و پايگاههاي خبری، مطالبي درباره پخش نشدن برخي تبليغات فيلمهاي سينمايي داخلي انتشار مييابد كه حكايت از انتقاد برخي عوامل سينما درخصوص اين موضوع از رسانه ملي است، بهگونهاي كه حتي بعضيها پيشنهاد كردهاند تا مجوز پخش فيلمهاي داخلي از شبكههاي ماهوارهاي فارسيزبان صادر شود.» اناركي اعتقادی به کملطفی صداوسیما در قبال سینما ندارد و میگوید: «آنچه بهعنوان كملطفي صداوسيما به سينما مطرح ميشود، درواقع كملطفي برخي از عوامل سينما به رسانه ملي است.»
او معتقد است كه رسانه ملي نسبت به ديگر رسانهها بيشترين سهم را در معرفي توليدات سينمايي داشته است و اگر به آمار پخش آگهيهاي فيلمهاي سينمايي داخلي در قالبهاي مختلف تصويري، زيرنويس و راديويي توجه شود، ميتوان اذعان كرد كه سهم تبليغات فيلمهاي سينمايي داخلي در رسانه ملي چشمگير و بالا بوده است؛ «با وجود ضوابط محتوايي و بازرگاني براي جذب و پذيرش آگهيها، اين مهم درخصوص فيلمهاي سينمايي با بيشترين نگاه حمايتي همراه است. به عبارتي، درخصوص سينما بيشترين همكاري از شبكههاي راديويي و تلويزيوني در پخش آگهيها شده است، ضمن آن كه حمايتهاي زيادي نيز از طريق خريد فيلمها و پخش آن در شبكهها انجام شده است كه ميتوان گفت صدا و سيما به تكليف واقعي خود درخصوص سينما عمل كرده است.»
انارکی برای ثابت کردن حرفهایش آماری هم ارایه داده است؛ «از سال ۹۱ تاكنون بيش از ۱۰هزار بار تبليغ در قالبهاي تلويزيوني و راديويي و زيرنويس از فيلمهاي سينمايي پخش شده است. در اين سه سال قريب به ۲۰۰ فيلم به تلويزيون رسيده است كه تبليغات آنها پخش شدهاند. آمار اين فيلمها چنين است: در سال ۹۱ تعداد ۵۳ فيلم، در سال ۹۲ و ۹۳ هركدام ۶۰ فيلم و در دو ماه اول سال ۹۴ نيز ۱۲ فيلم تبليغات آنها در قالبهاي مختلف تلويزيوني، راديويي و زيرنويس پخش شدهاند.» او به پخش تیزرهای «ایران برگر» اشاره میکند؛ «مثلا آگهي این فیلم در ابتداي سال ۹۴، بيش از ۷۰ بار در قالبهاي مختلف كه بيشتر آنها تلويزيوني بوده پخش شده است. اين آمار در حالي است كه شبكههاي استاني نيز به اين امر به صورت بومي پرداختهاند كه در آمار در نظر گرفته نشده است. به عبارتي، با احتساب تبليغاتي كه از مراكز پخش شدهاند اين رقم به مراتب بيشتر خواهد شد.»
مديركل روابطعمومي صداوسيما درباره اين كه به نظر ميرسد صداوسيما براي پخش آگهي برخي فيلمها تبعيض قایل ميشود، گفت: «چنين موضوعي صحت ندارد. آگهيهاي فيلمها پخش شدهاند و ممكن است فقط تعداد معدودي به دلايل كارشناسي و رعايت نكردن برخي از استانداردهاي پخش و نيز پرداختن به موضوعاتي كه مبتلابه اقليت محدودي از جامعه است، قابليت تبليغ از رسانه ملي را
نداشته باشند.» البته او هم اذعان دارد که رسانه ملی خطوط قرمزی دارد برای همین توضیح میدهد: «با اين حال، رسانه ملي خطوط قرمز خود را در پخش آگهيهاي فيلمها به علل حمايت از صنعت سينماي كشور بسيار كاهش داده است. آنچه برخي ميگويند كه مسئولان رسانه بايد سعهصدر بيشتري در پخش آگهيها نشان دهند، به مراتب بيش از آن چيزي رخ داده است كه انتظار دارند.»
پخش آگهيهاي فيلمهاي سينمايي، كاملا رايگان بوده است
او درباره اين كه صداوسيما پول زيادي براي پخش آگهيهاي سينمايي درخواست ميكند، گفت: «تبليغات فرهنگي از تخفيفهاي بالايي برخوردارند و در بسياري موارد حدود ۹۰درصد تخفيف به آگهيهاي فرهنگي تعلق ميگيرد و حتي پخش آگهيهاي فيلمهاي سينمايي بنا بر آماري كه اعلام شده كاملا رايگان بوده كه برآورد مالي آن براي صنعت سينما بسيار چشمگير است.»