شماره ۵۶۶ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از وضع کشتی امدادی هلال‌احمر ایران
«کشتی نجات» به دروازه باب المندب رسید

شهروند| «کشتی نجات» نامی برای کشتی کمک‌های امدادی هلال‌احمر ایران برای مردم یمن است. این کشتی روز دوشنبه با محموله 2‌هزار 500 تنی شامل موادغذایی و دارویی از بندرعباس به سمت بندر الحدیده یمن حرکت کرد. در این کشتی که متعلق به شرکت «ایران شاهد» است در کنار امدادگران، خبرنگاران و پزشکان ایرانی، تعدادی از افراد صلح‌طلب خارجی (از آمریکا، فرانسه، آلمان و ...) عضو کمپین‌های ضد جنگ نیز حضور دارند. کشتی نجات حالا با عبور از دریای عمان به آب‌های
خلیج‌عدن رسیده است. بنابر آخرین صحبت‌های محمد شهاب‌الدین محمدی عراقی، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر «کشتی نجات، بندر صلاله را ترک کرده و وارد آب‌های خلیج عدن شده است.» او افزود: «این کشتی ظرف ۳ روز آینده به باب‌المندب رسیده و پیش‌بینی ‌می‌شود تا ۵ روز آینده به الحدیده برسد.» معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد:  «هماهنگی‌ها با هلال‌احمر یمن و سازمان ملل برای پهلو گرفتن کشتی در الحدیده انجام شده است و هم‌اکنون کشتی با سرعت ۱۴ کیلومتر در آب‌های عدن درحال حرکت است.»
تماس رادیویی ناو جنگی
کاپیتان مسعود قاضی میرسعید، کاپیتان کشتی نجات گفته:  «تاکنون (در ششمین روز حرکت کشتی نجات) بیش از یک‌هزار مایل از فاصله یکهزارو 785 مایلی مسیر بندرعباس تا بندر حدیده یمن را پیموده‌ایم.» کاپیتان کشتی نجات همچنین با بیان این‌که از ساعت 5/4 صبح روز گذشته در دو مرحله یک فروند ناو جنگی متعلق به ائتلاف بین‌المللی دریایی با کشتی نجات تماس رادیویی برقرار کرد و ضمن پرسیدن مبداء و مقصد این کشتی با فاصله 6 مایلی از سمت راست کشتی نجات درحال همراهی و حرکت با ما بود، افزود: «موضوع همراهی کشتی‌ها در حمل‌ونقل دریایی امری عادی و مرسوم است و معمولا ناوگروه‌هایی از کشورهای مختلف جهان ازجمله ناو گروه مقتدر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همین راستا و جهت حفظ امنیت ناوگان حمل‌ونقل تجاری در محدوده کریدور بین‌المللی حضور داشته و در صورت حمله از سوی دزدان دریایی بدون در نظر گرفتن ملیت کشتی‌ها، وارد عمل می‌شوند.» او وضع جوی را روبه بهبود دانست و اظهار داشت:  «با ورود به خلیج عدن انتظار می‌رود از تکان‌های کشتی کاسته شده و سرعت کشتی به بالاترین حد ممکن افزایش یابد و اگر همه چیز طبق پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی قبلی پیش برود امیدواریم با یاری خدا اواخر روز 31 اردیبهشت در محدوده بندر الحدیده یمن باشیم.» پس از ورود کشتی امدادرسان ایرانی عازم یمن به خلیج عدن یک کشتی جنگی بیگانه در 5 مایلی آن حضور می‌یابد. این کشتی که عضو ائتلاف مقابله با دزدان دریایی خلیج عدن بوده به فاصله 5 مایلی کشتی ایران شاهد آمده و او را همراهی می‌کرده. پس از این حضور، کشتی عضو ائتلاف از کشتی ایرانی می‌خواهد تا خود را معرفی و مقصد ماموریتش را اطلاع دهد که مسئولان کشتی ایران شاهد این کار را انجام داده و آنها نیز خواستار معرفی این کشتی خارجی می‌شوند که پاسخ داده می‌شود:  «یک ناو جنگی عضو ائتلاف هستیم.»
معاون بازرگانی کشتیرانی والفجر هم درباره تعقیب کشتی نجات توسط یک کشتی خارجی نظامی توضیحاتی ارایه کرد. کاپیتان مجید سجده در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا با بیان این‌که کشتی نجات ایران وارد خلیج عدن شده است، گفت: «در حال حاضر نیروهای نظامی ایرانی در کشتی نجات حضور دارند.» او تصریح کرد: «نیروهای نظامی حاضر در کشتی نجات با کشتی تعقیب‌کننده در تماس هستند و تا کنون مشکلی برای ادامه مسیر ایجاد نشده‌است.» سجده با بیان این‌که خلیج عدن به لحاظ حساسیت‌های منطقه‌ای و بالا بودن آمار حمله دزدان دریایی از طریق دریا و هوا کنترل می‌شود، ادامه داد: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه و امدادی برای مردم یمن
 31 اردیبهشت‌ماه در بندر الحدیده پهلو  بگیرد.»
هیچ بازرسی صورت نگرفته
دکتر ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به این‌که تمامی سرنشینان کشتی نجات در صحت و سلامت کامل به سر می‌برند، اذعان کرد: «از ابتدای حرکت این کشتی از بندر عباس تا این لحظه که در نزدیکی بندر صلاله قرار دارد، هیچ‌گونه بازرسی از آن صورت نگرفته است.» رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که کشتی نجات پس از حرکت از بندر صلاله یک هفته زمان می‌برد تا به بندر الحدیده برسد، خاطرنشان کرد: «بندر الحدیده مقصد نهایی کشتی نجات برای تخلیه کمک‌های انسان دوستانه هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به مردم یمن است.»
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه پیش از این گفته بود:  «به کشورهای درگیر در جنگ یمن اجازه بازرسی کشتی حامل کمک‌های انسانی جمهوری اسلامی ایران داده نخواهد شد.»
مانع‌تراشی‌ها
تصمیم به اعزام محموله از طریق مسیر آبی درحالی بود که جمعیت هلال‌احمر ایران آمادگی خود را برای ارسال محموله کمک‌های انسانی ایران از 6 فروردین اعلام کرده بود و در دو نوبت نیز اقدام به ارسال محموله به صورت هوایی به یمن داشت که با ممانعت دولت سعودی مواجه شده بود. ممانعت و جلوگیری عربستان از ورود محموله بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر درحالی است که کشور یمن بر اثر بمباران‌های مداوم و محاصره، در آستانه یک فاجعه انسانی قرار گرفته است. جمعیت هلال‌احمر ایران تلاش‌های فراوانی کرد که محاصره یمن را بشکند و کمک‌های انسان دوستانه خود را به مردم بحران زده این کشور برساند؛ چند وقت پیش هم یک فروند هواپیما را روانه یمن کرد، اما جنگنده‌های سعودی هواپیما را تهدید به حمله کرده، باند فرودگاه صعده را بمباران و از انتقال کمک‌ها جلوگیری کردند.
ماجرای مانع‌تراشی سعودی‌ها ساعاتی پس از حرکت «کشتی نجات» با مصاحبه احمد عسیری با شبکه الجزیره دوباره از سر گرفته شد. احمد عسیری مشاور وزیر دفاع این کشور در اظهاری خلاف قواعد بین‌المللی مدعی شد که نیروهای ائتلاف حق بازرسی از کشتی حامل محموله‌های بین‌المللی یمن را دارند. مانع تراشی‌ها برای «کشتی نجات» تنها به دولت سعودی ختم نشد و روز بعد وزارت دفاع آمریکا که تاکنون با وجود نگرانی‌ها و هشدارهای سازمان‌های بین‌المللی همچون صلیب‌سرخ در این زمینه سکوت کرده بود، ادامه پیدا کرد. «استیو وارن» سخنگوی پنتاگون خواهان تغییر مسیر کشتی ایران از بندر حدیده به سمت جیبوتی (کشوری واقع در شاخ آفریقا بین سومالی و اریتره) شد. سخنگوی پنتاگون مدعی شد که «اگر این موضوع درست باشد مقامات ایران باید این کمک‌ها را به مرکز توزیع وابسته به سازمان ملل متحد در بندر جیبوتی برسانند. ما این کشتی را تحت نظر داریم تا ببینیم آیا از درخواست سازمان ملل تبعیت می‌کند یا این‌که اقدام مخالفی انجام می‌دهد. ایرانی‌ها اعلام کرده‌اند که این کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه است. ما نمی‌دانیم که محموله آن چیست. این چیزی است که ایرانی‌ها گفته‌اند، بنابراین ما مراقب اوضاع هستیم و امیدواریم که مقامات ایران به درخواست سازمان ملل متحد گوش بدهند و محموله را به جیبوتی ارسال کنند.» این اظهارات درحالی است که مسئولان جمعیت هلال‌احمر ایران بارها اعلام کرده‌اند که تنها به دنبال کمک انسانی به مردم یمن هستند. این موضوع در سخنان دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در همایش «انسان مهربان، دنیای آرام» نیز مطرح شد؛ آقای روحانی ضمن انتقاد از صلیب‌سرخ جهانی به دلیل عدم بی‌طرفی در مسأله یمن گفت:  «جمعیت هلال‌احمر تنها به دنبال کمک به مردم یمن است و حاضر است محموله بشردوستانه خود را به کمیته صلیب‌سرخ تحویل بدهد.»
تصمیم‌گیرنده ایران است نه پنتاگون
مهندس علی‌اصغر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر پیش از این درخصوص این ادعای وزارت دفاع آمریکا گفته بود: «تصمیم برای کشتی نجات را هلال‌احمر ایران می‌گیرد نه پنتاگون.» دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ضمن تأکید بر این‌که هماهنگی لازم با صلیب‌سرخ جهانی و هلال‌احمر یمن صورت گرفته است، ادامه داده: «ما در وظایف ذاتی خود برای ارسال کشتی با جمعیت هلال‌احمر یمن و فدراسيون صلیب‌سرخ جهانی هماهنگ کرده‌ایم و ازجمله به هلال‌احمر عربستان نیز اطلاع داده‌ایم.» احمدی گفته: «اگر صلیب‌سرخ شرایط ناامنی را در یمن احساس کند و به ما بگوید باید به جیبوتی بروید اینکار را می‌کنیم. ما با صلیب‌سرخ هماهنگ هستیم و الا پنتاگون را که محل تشخیص نمی‌دانیم. درحال حاضر نیز با صلیب‌سرخ جهانی و هلال‌احمر یمن تمام هماهنگی‌ها صورت گرفته است.»
خویشتنداری ایران حد‌و‌اندازه‌ای دارد
اظهارات مقامات سعودی و آمریکایی واکنش مسئولان لشکری و دولتی جمهوری اسلامی ایران را نیز به دنبال داشت. معاون ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان سردار سید مسعود جزایری در مصاحبه با شبکه خبری العالم، در پاسخ به این سوال که در صورت ممانعت عربستان از رسیدن کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ایران به سواحل یمن، پاسخ چه خواهد بود، اظهار داشت: «من صراحتا اعلام می‌کنم که خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران حد و اندازه‌ای دارد.»  او افزود: «عربستان سعودی و حاکمان تازه کار این کشور و هم آمریکایی‌ها و دیگران بایستی توجه داشته باشند، چنانچه بیش از این بخواهند برای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کمک‌رسانی به کشورهای منطقه ایجاد مزاحمت کنند، چه بسا آتشی به پا شود که مهار آن قطعا از دست آنها خارج خواهد شد.»
آمادگی برای ارسال محموله‌های غذایی
حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با
ارتارین‌کازین مدیر برنامه جهانی غذا گفته است: «ایران ضمن تقدیر از فعالیت‌های برنامه جهانی غذا آمادگی دارد تا سه فروند هواپیمای هلال‌احمر حامل کمک‌های غذایی و دارویی به یمن منتقل کند.» عبدالهیان ادامه داد: «مهمترين مسأله توقف فوري کشتار مردم مظلوم و بي‌دفاع يمن به ويژه زنان و کودکان اين کشور است و تهران در اين زمينه به مشورت‌هاي خود با دبيرکل و ديگر شخصيت‌هاي بين‌المللي ادامه مي‌دهد و معتقد است بحران يمن تنها از طريق سياسي قابل حل است.»
شاهین محمد صادقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم گفته است: «محموله کشتی شامل برنج، نان، آرد، مواد غذایی و آب است. داروهای موردنیاز مردم جنگ‌زده یمن نیز تهیه شده است. علاوه بر مواد موردنیاز، تیم‌های رسانه‌ای و پزشکی نیز در این کشتی حضور دارند.» این نماینده اظهار داشت: «پزشکان متخصص جراحی عمومی، جراحی قفسه سینه و جراحی ترمیمی، ارتوپد، متخصص بیهوشی و پزشکان عمومی نیز در گروه پزشکی کشتی نجات ایران حضور دارند. از رسانه‌های مختلف داخلی نیز خبرنگارانی برای اطلاع‌رسانی از وضع یمن و اقدامات صورت گرفته، با تیم کشتی نجات همراه شده‎اند.» محمد صادقی تأکید کرد: «قصد ما این است که کمک‌ها را به مردم برسانیم و تیم پزشکی در کشور یمن مستقر شود تا در حد توان به مردم این کشور کمک کنیم.»
هیچ سلاحی در کار نیست
رئيس سازمان بسيج مستضعفين هم درباره ادعاهای گروه ائتلاف گفت: «کشتي نجات حامل کمک‌هاي انساني بوده و هيچ‌گونه سلاحي را به همراه ندارد.» سردار محمدرضا نقدي در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به ادعاي دولت آمريکا مبني بر رصد کشتي حامل کمک‌هاي بشردوستانه ملت ايران به مردم يمن اظهار داشت:  «کشتي هر کشوري به منزله بخشي از سرزمين آن کشور محسوب شده و هر اقدامي را که براي حفاظت از کشورش انجام دهد در رابطه با کشتي خود نيز انجام مي‌دهد.» او افزود: «آمريکا جرأت تعرض به اين کشتي را نداشته چرا که اين کشتي حامل کمک‌هاي انساني بوده و اگر بخواهند رسوايي بزرگي را به دست ‌آورند مي‌توانند آزمايش کنند و مطمئن باشند چيزي به جز رسوايي و ننگ برايشان به همراه نداشته چرا که اين کشتي هيچ‌گونه سلاحي را به همراه نداشته که بخواهند آن را مورد تعرض قرار دهند.»
گفتنی است 4هزار نفر از مدیران ارشد حوزه سلامت، نخبگان، استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر اعضای بسیج جامعه پزشکی کشور با ارسال نامه به رئیس صلیب‌سرخ جهانی درخواست اقدام عاجل برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم یمن را کردند.
تجمع یمنی‌ها برای استقبال از کشتی نجات
جمع کثیری از اهالی مناطق ساحلی یمن از چند روز پیش از رسیدن کشتی امداد ایرانی به کشورشان، برای استقبال از آن در کنار ساحل تجمع کردند. اهالی استان ساحلی «الحدیده» برای استقبال از کشتی نجات  ایرانی در کنار ساحل تجمع کردند. مردم یمن همچنین تحرکات عربستان برای جلوگیری از رسیدن کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به یمن را محکوم کردند. اهالی استان الحدیده از تمام ملت یمن خواستند که در روزهای آینده برای حمایت از رسیدن «کشتی نجات» ایران به یمن، در محکومیت تهاجم عربستان و سیاست‌های خصمانه‌اش علیه کشورشان دست به تظاهرات بزنند.
بررسی آخرین وضع کشتی نجات
در جلسه شورای معاونان هلال احمر
جلسه شورای معاونان جمعیت هلال‌احمر هم صبح روز گذشته به ریاست علی اصغر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر برگزار شد. در این جلسه موضوعات مهمی ازجمله آخرین وضع کشتی نجات حامل کمک‌های انسان‌دوستانه هلال‌احمر ایران به یمن از طریق برقراری ارتباط تلفنی با دکتر احمدی، سرپرست تیم امدادی و درمانی اعزامی به کشور یمن بررسی شد و درخصوص نحوه اطلاع‌رسانی از یک مجرای مشخص‌ به منظور انعکاس اخبار فوری، دقیق و کارشناسی، تأکید شد.
جنگنده‌های متجاوز عربستان و ائتلاف
عربی- آمریکایی از 54 روز پیش (ششم فروردین) تجاوز ضدانسانی خود را به یمن آغاز کرده‌اند که تاکنون بیش از 3 هزار و 800 یمنی که بیشتر آنها از کودکان و زنان بودند کشته شده و هزاران نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.


تعداد بازدید :  179