شماره ۵۶۶ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
انتقادات بین‌المللی از صدور حکم اعدام محمد مرسی توسط دادگاه مصر

گروه جهان | احکام اعدام روز شنبه دادگاه مصر برای محمد مرسی و بیش از صد تن دیگر به اتهام آنچه دادگاه نقش این افراد در حادثه فرار زندانیان در‌سال 2011 عنوان کرد، انتقاداتی را از سوی مقامات بین‌المللی به همراه داشت.
یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در روزگذشته اعلام کرد:  «همیشه مخالفت خود را با اجرای محاکمه‌های گروهی و صدور احکام جمعی که به شیوه‌ای مغایر با تعهدات بین‌المللی مصر و در تضاد با قانونمندی صورت می‌گیرد، اعلام کرده‌ایم.» وی خاطرنشان کرد: «به تأکید خود بر لزوم اجرای روند دادرسی مناسب و روند قضایی انفرادی برای تمامی مردم مصر در جهت اجرای عدالت ادامه می‌دهیم.»
«فرانک والتر اشتاین‌مایر»، وزیر خارجه آلمان نیز با انتقاد از صدور حکم اعدام محمد مرسی گفت: ما با صدور این حکم و چنین مجازاتی به شدت با آن مخالفیم و معتقدیم که دستگاه قضایی مصر باید براساس حق و قانون و نه براساس معیارهای سیاسی تصمیم بگیرد. سازمان عفو بین‌المللی نیز ضمن محکومیت صدور حکم اعدام برای محمد مرسی، آن را «نمایشی بر پایه یک دادرسی غیر‌عادلانه» خواند. «سعید بومدوحا»، معاون عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه با اشاره به این‌که دادرسی کیفری می‌بایست براساس قانون مصر و استاندارد‌های بین‌المللی باشد تصریح کرد مجازات اعدام به ابزار مورد علاقه دولت مصر برای از میان برداشتن مخالفان سیاسی بدل شده ‌است. «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه که یکی از منتقدان سرسخت دولت ژنرال عبدالفتاح السیسی در مصر محسوب می‌شود نیز با محکوم کردن حکم اعدام مرسی آن را گامی در جهت بازگشت به مصر باستان خواند. اردوغان در ادامه سخنان خود گفت: «متاسفانه رئیس‌جمهوری منتخب و محبوب مصر که با 52‌درصد رأی انتخاب شده بود به مرگ محکوم شده است و مصر درحال بازگشت به «مصر باستان» است. همزمان با اعلام این حکم، مناطقی از این کشور شاهد چند حمله مسلحانه بود که در یکی از آنها 2 قاضی و یک دادستان مصری در شمال شبه جزیره سینا به ضرب گلوله کشته شدند و به دنبال آن نیرو‌های امنیتی مصر نیز به حالت آماده‌باش در‌آمدند.


تعداد بازدید :  126