شماره ۵۶۶ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
علی‌اکبر ولایتی:
تردید داریم که آژانس تحت‌تأثیر برخی از اعضای گروه 1+5 نباشد

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی در گفت وگویی به اتفاقات بعد از بیانیه سوئیس؛ تغییر رفتار آمریکایی‌ها و در مجموع به شرایطی که باعث برهم خوردن مذاکره می‌شود؛ اشاره می‌کند و می‌گوید: تهدید نظامی اصل مذاکرات را به خطر می‌اندازد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، مذاکره در زیر شبح تهدید چه معنایی دارد؟ جمله‌ای است که رهبر انقلاب در پاسخ به تهدیدات نظامی اخیر مقامات رسمی و ارشد آمریکایی در حین انجام مذاکرات هسته‌ای بیان کردند و به ملت و مسئولان هشدار دادند که «یک ملت اگر نتواند از هویت خود، از عظمت خود، آن چنان که هست، در مقابل بیگانگان دفاع بکند، قطعاً توسری خواهد خورد.»
علی اکبر ولایتی معتقد است در مورد ایران قطعا این تهدیدها پشتوانه عملی ندارند و می‌گوید: تجربه‌ای که آمریکا در کشورهای ضعیف‌تر از ایران دارد، تجربه شکست خورده‌ای است.  مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب می‌افزاید: وزیر خارجه آمریکا در خلوت با مسئولان مذاکره‌کننده ما چیزی می‌گوید و در خلوت حرف دیگری می‌زند.
ولایتی درخصوص تهدید‌هایی که اخیرا برخی مقامات آمریکایی علیه ایران مطرح کرده‌اند گفت: «مذاکرات باید براساس همان قرارهای اولیه پیش برود. آمریکایی‌ها نباید همین‌طور به روش خودشان ادامه بدهند، تهدید کنند و با «دورویی‌های سیاسی» سعی کنند به اهداف خودشان برسند. از یک طرف رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید اگر کنگره بخواهد کاری کند، ما وتو می‌کنیم و از طرف دیگر، با این موضوع که مصوبه‌ای برخلاف روند توافق در کنگره تصویب شود، موافقت می‌کند. این یک نوع تناقض در گفتار و رفتار است. اگر به این تناقضات، آن تهدیدها هم اضافه شود، یکی از نتایجش این است که «اصل مذاکرات» به خطر می‌افتد.  لذا به آنها توصیه می‌کنیم که دست از این تهدیدها بردارند، برای این‌که هیچ توجیهی ندارند.»
ولایتی درخصوص این‌که آیا تهدید‌ها چشم‌انداز رسیدن به توافق را دچار تردید نمی‌کند گفت: «البته فقط بحث تهدید نیست.  بعضی ادعاهای دیگری هم آمریکایی‌ها دارند که امکان رسیدن به توافق را دچار تردید می‌کند. برای مثال رهبر معظم انقلاب و رئیس محترم جمهوري در یک روز، یک نظر واحد را اعلام کردند مبنی بر این‌که باید موضوع محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و برداشتن تحریم‌ها، همزمان با هم آغاز شود. درحالی‌که آنها می‌گویند ایران اقداماتی که تعهد خواهد کرد، انجام بدهد (یعنی محدود کردن سانتریفیوژها و مقدار مواد غنی شده‌ای که می‌تواند نگه دارد) و بعد آژانس آن را تأیید کند تا ما هم به تعهدات خودمان عمل کنیم.  این عملاً غیرمنطقی است؛ آن هم با سابقه‌ای که از آژانس می‌شناسیم.  ما اساساً تردید داریم در این‌که آژانس تحت‌تأثیر بعضی از اعضای 1+5 نباشد و منصفانه قضاوت کند. این موضوع با آنچه رهبر انقلاب اسلامی فرمودند و رئیس محترم جمهوري اعلام کردند مغایرت دارد.  بنابراین برداشتن تحریم‌ها و محدودکردن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، باید توأمان و همزمان باهم باشد. حرف‌های آمریکایی‌ها مغایرت جدی با تصمیم نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.»


تعداد بازدید :  86