شماره ۵۶۶ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
ادامه لغو سریالی کنسرت‌ها
کنسرت مسعود شعاری و حسین علیشاپور لغو شد

شهروند| کارگاه تخصصی آموزش موسیقی «مسعود شعاری» آهنگساز و نوازنده سه‌تار و همچنین اجرای کنسرت با همراهی و خوانندگی «حسین علیشاپور»، در شهرستان ماهشهر طبق روال بسیاری دیگر از برنامه‌های موسیقایی در شهرستان‌ها، با تجمع نیروهای لباس شخصی لغو شد.
مسعود شعاری قرار بود در دو بخش مختلف «شناخت ساختار موسیقی دستگاهی و تفاوت آن با گونه‌های دیگر موسیقی» و «سه‌تار نوازی و مکاتب آن» کارگاه تخصصی برگزار کند و علاوه بر آن در دو بخش «گروه‌نوازی سه‌تار» و موسیقی سنتی - تلفیقی ایران و هند به همراه حسین علیشاپور به اجرای برنامه بپردازد. او به این مسأله اشاره کرده بود که: «از آن‌جا که از نظر بنده همکاری با هنرمندان تنها به پایتخت محصور نمی‌شود و نوازندگان شهرستانی نیز با استعدادهای فوق‌العاده و مهارت‌های خاص خود می‌توانند وجوه و جلوه‌های دیگری از تکنیک‌های موسیقی ایرانی را نمودار کنند، پیش از این چند همکاری و اجرا در شهرهای جنوبی بوشهر و اهواز  داشته‌ام. این‌بار اما برای اولین‌بار در ماهشهر خواهیم بود و تجربه‌ای دیگر با هنرمندان خوزستانی به انجام می‌رسانیم.»
چند ساعت مانده به برنامه اما همه ‌چیز تغییر کرد. با وجود آن‌که تمامی مجوزهای برنامه دریافت شده بود و فرماندار و همچنین رئیس انجمن موسیقی این شهرستان در محل حضور داشتند، افرادی مانع از اجرای برنامه شدند. سایت «ماهشهر امروز» نوشت: «با وجود مخالفت‌های متعدد امام جمعه شهرستان ماهشهر و متدینین این شهرستان با برگزاری کنسرت‌های مختلط، برگزارکنندگان این مراسم اصرار بر اجرای کنسرت داشتند که به همین علت مردم ماهشهر با تجمع در مقابل محل برگزاری کنسرت، اعتراض خود را نسبت به این موضوع ابراز کردند.»
به گزارش همین سایت «حجت‌الاسلام غبیشاوی» امام جمعه بندر ماهشهر نیز در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به برگزاری کنسرت‌های موسیقی در ماهشهر اظهار داشت: «این کنسرت‌ها در برخی شهرهای بزرگ که اجرا می‌شود، حد یقفی ندارد. در این‌جا هم برخی دوستان می‌نشینند و توجیه می‌کنند که ما جو را کنترل می‌کنیم و قطعا بعد از مدتی هم شاهد این خواهیم بود که به همین قانع نمی‌شوند و می‌گویند زنان باید برای ما خوانندگی کنند، بعد از مدتی می‌گویند نه باید با رقص باشد و در آینده نزدیک باید شاهد اباحه‌گری‌ها باشیم. متدینین و خانواده‌های شهدا از این‌گونه برنامه‌ها دلشان به درد می‌آید. مگر برنامه‌های مرفه شرعی کم داریم؟ باید خطوط قرمز را رعایت کنیم و ضرورتی هم ندارد این همه فشار وجود داشته باشد که چنین برنامه‌هایی در شهر اجرا شود.»
وی همچنین به این نکته اشاره کرد که: «بنده نظر خودم را از این تریبون مقدس عرض می‌کنم. این نظام مبتنی بر ارزشها است. مبتنی بر خانواده‌هایی است که برای حفظ نظام جان عزیزان خود را تقدیم کردند، اگر روزی خدای ناکرده باز هم اتفاقی برای نظام بیفتد، اولین کسانی که سینه سپر می‌کنند همین متدینین هستند و آن انسان‌های بی‌دین و غیرمتدین را در آن صحنه‌ها نخواهید یافت همان‌طوری که در هشت‌سال دفاع مقدس نشان دادند. آنها در سوراخ‌های خودشان می‌خزند و کسی آنها را نخواهد دید، پس به خاطر این‌که عده قلیلی خوششان می‌آید و به دنبال منافع شخصی خودشان هستند تن به هر کاری ندهید.»
مسأله لغو کنسرت‌ها مدت‌هاست که به شکل سریالی ادامه دارد. در همین خصوص چندی قبل پیروز ارجمند، رئیس دفتر موسیقی در گفت‌وگو با مهر به این نکته اشاره کرد که: «از لحظه‌ای که کنسرتی به سمت لغو شدن حرکت می‌کند ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که بتوانیم به روش‌های مختلف و از تمام بخش‌هایی که مربوط به ما است از لغو شدن آن جلوگیری کنیم. به‌هرحال ما در دفتر موسیقی وزارت ارشاد مشاور انتظامی داریم که در رابطه با چنین موضوعاتی با ما همکاری می‌کند. تلاش می‌کنیم که در چنین مواردی با تمامی دستگاه‌های مربوطه در تهران و شهرستان‌ها ارتباط برقرار کنیم تا کنسرت‌های موسیقی لغو نشود، اما وقتی کنسرتی لغو می‌شود طبق قانون اقدامات حقوقی و قضایی انجام می‌دهیم. حتی در مواردی برخی از اقدامات ما از طریق دستگاه‌هایی خارج از دستگاه قضا صورت می‌گیرد یعنی اگر باید پیگیری‌هایی از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی صورت بگیرد، این کار را نیز انجام می‌دهیم. این‌گونه نیست که وقتی کنسرت‌ها لغو می‌شود دست روی دست بگذاریم و غیر از محکوم کردن ماجرا در رسانه‌های کاری نکنیم. ما مسأله تمامی کنسرت‌هایی را که لغو می‌شود اعم از این‌که بخش خصوصی یا بخش دولتی مقصر ماجرا باشند، به‌طور کامل پیگیری می‌کنیم ولی به نتیجه رسیدن اقدامات انجام گرفته مانند جعبه سیاه هواپیما می‌ماند که وقتی سقوط می‌کند تیم جست‌وجو بعد از پیدا کردن این جعبه سیاه به سراغ جزییات ماجرا می‌رود و چرایی ماجرا را از آن جست‌وجو می‌کنند. ما نیز به این شکل عمل می‌کنیم این‌که وقتی کنسرتی لغو می‌شود به دقت موضوع را بررسی می‌کنیم و به‌طورحتم وقتی بررسی انجام گیرد این موضوع مقداری زمان می‌برد و نمی‌توانیم در آنِ واحد پاسخگو باشیم.»
با ادامه لغو سریالی کنسرت‌های مختلف در ایران، علی جنتی، وزیر ارشاد نیز در این‌باره گفته است: «با توجه به سلایق مختلفی که در برخی از شهرستان‌ها وجود دارد، گاهی حساسیت‌های بی‌موردی از سوی برخی مقامات دیده می‌شود. افرادی که مانع برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌شوند، تصور می‌کنند، این کنسرت‌ها با ارزش‌های دینی متعارض هستند».
درعین‌حال خانه موسیقی هم در پی برخوردهای اخیر با مسأله موسیقی و لغو تعدادی از کنسرت‌ها در برخی شهرستان‌ها، بیانیه‌ای منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: «بار دیگر هنر شریف و هنرمندان مظلوم و متعهد این دیار بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته و در هیاهویی مشکوک و در جنگ و جدال‌های سیاسی و تسویه حساب‌های جناحی محاصره و مسلوب‌الاختیار شده‌اند.» مسئولان خانه موسیقی در ادامه نوشته‌اند: «پرسش اساسی این‌جاست چرا هنرمندان باید هزینه این جدال بی‌رحمانه را بپردازند؟ چرا باید حیثیت نیمی از جامعه فرهنگی و هنری ایران یعنی زنان و بانوان هنرمند که همواره با رعایت کلیه شئون فرهنگی و قانونی و علی‌رغم کمترین امکانات و با موانع متعدد فعالیت داشته‌اند، مورد اهانت و تحقیر قرار گرفته و با برخوردهای زشت و ضد فرهنگی مواجه شوند؟ چرا در این معرکه و نمایش تأسف‌آور که به کوچک‌ترین حقوق صنفی و اجتماعی قشر عظیمی از هنرمندان وقعی نهاده نشده و با سرنوشت آنها به راحتی بازی می‌شود، آب از آب تکان نمی‌خورد و اساسا چرا هیچ‌کس پاسخگو  نیست؟»

 


تعداد بازدید :  362