شماره ۵۶۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
همه آنچه از دربی هشتادم پایتخت باقی ماند
دیدید بی‌خاصیت نبود...

شهروند| اصولا مشت در دربی تهران، جایگاه تاریخی دارد. از مشت پرویز برومند به پایان رافت تا مشت حنیف عمران‌زاده به سوشا مکانی، حدود یک‌ونیم دهه و کلی خودزنی از سوی آبی و قرمز پایتخت برای تضعیف خودشان، گذشته است. این بار دربی هشتادم پایتخت در هیاهوی آماده شدن تبریزی‌ها و اصفهانی‌ها برای قهرمانی در لیگ با اولین گل علیپور در دربی به سود قرمزهای پایتخت خاتمه یافت تا برانکو در اولین تجربه دربی تهران، یازدهمین برد در چهاردهمین دربی دوران مربیگری‌اش را تجربه کند؛ آنچه به معنای اولین دابل 19‌سال اخیر پرسپولیس (بردن هر 2بازی رفت‌وبرگشت یک فصل لیگ) مقابل دشمن دیرینه‌اش بود. اگر آن چند صحنه مشکوکی که داور پنالتی نگرفت، منجر به گل می‌شد، حالا دربی با افتخار بیشتری مقابل نبرد لیورپول و اورتون عرض‌اندام می‌کرد! آنهایی که بعد از 4دربی بدون گل پایتخت از ضعیف‌ترین دربی تاریخ یاد می‌کردند باید بدانند علاوه‌بر مسبوق به سابقه بودن 4تساوی متوالی بدون گل لیگی (دربی مرسی ساید)، 2دربی قرمز و آبی بندر لیورپول پس از آن 4بازی بدون گل، مجموعا 3گل داشت و 2دربی بعد از 4تساوی بدون گل ما، 4گل! گذشته از این دلخوشی‌ها، استقلال و پرسپولیس در دربی80 حداکثر تلاش برای کنار گذاشتن محافظه‌کاری را نشان دادند اما بضاعتی که در کل فصل آزارشان داد، مانع به ثمر نشستن تلاش‌ها شد.
حاشیه‌  ها
سوت پایان بازی، آغاز درگیری‌ها بود. درگیری‌های پراکنده روی سکوها و «حیا کن، رها کن» استقلالی‌ها خطاب به قلعه‌نوعی به‌کنار، اتفاق اصلی توسط سوشا مکانی رقم خورد. وقتی او عدد6 را به هواداران استقلال نشان داد، حنیف عمران‌زاده عصبانی شد و از پشت مشتی به او حواله کرد. درگیری‌ها خیلی زود با پادرمیانی خاتمه یافت و در پایان یکی از تنها 5دربی تشریفاتی تاریخ فوتبال ایران، پرسپولیس با دابل کردن استقلال و به پایان رساندن فصل در رتبه هشتم، هوادارانش را از خودکشی بابت این فصل فاجعه‌بار بازداشت. استقلال که تا 6هفته قبل مدعی قهرمانی بود، لیگ قهرمانان آسیا را قبل از دربی از دست داد و قلعه‌نوعی را هم بعد از دربی.
شکواییه    قلعه‌نوعی
پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر، حالا اولین مربی 19‌سال اخیر استقلال است که در یک فصل، 2بار به پرسپولیس می‌بازد! او بعد از بازی به نشست خبری نرفت اما در مواجهه با دوربین‌های تلویزیونی نتوانست سفره دلش را باز نکند: «یک تک‌به‌تک را کمک داور برای ما اشتباه گرفت و آفساید اعلام کرد. آقایانی که می‌گفتند قلعه‌نوعی درباره بازی استقلال و پیکان و حق‌وردی شلوغ کرده است، بیایند صحنه‌های این بازی را ببیند و پاسخ بدهند. به هواداران پرسپولیس هم تبریک می‌گویم. هواداران حق دارند ناراحت باشند.» ژنرال سابق از درگیری درون زمین اظهار بی‌اطلاعی کرد: «نمی‌دانم علت درگیری چه بوده است، تیم برنده باید لذت ببرد و تیم بازنده هم باید با ناراحتی کنار بیاید. تیمی که نتیجه نمی‌گیرد، باید جریمه شود. تنبیه را هم از من شروع کنید!» او درباره آینده هم حرف زد: «درباره آینده‌ باید صبر کنیم. فصل سختی را پشت‌سرگذاشتیم، به همین خاطر لازم است زمان برای فکر کردن داشته باشم تا دراین‌باره تصمیم‌گیری درستی انجام دهم.» قلعه‌نوعی در هر 7 رویارویی این فصل با مربیان خارجی شکست خورد.
خوشحالی   برانکو
در کوچه برانکو، عروسی بود. سرمربی کروات به قول خودش پشت ظاهری آرام، دریایی هیجان و خروش داشت: «از این‌که فصل را به خوبی به پایان بردیم، خوشحالم. دوباره دست هواداران را می‌بوسم که به تعداد کثیر آمدند تا شادی را با هم تقسیم کنیم. شاید این برد مرهمی برای آرام کردن هواداران باشد. نمی‌توانم بگویم چقدر خوشحالم. از این‌گونه بازی‌ها در سوابقم خیلی دارم؛ از بازی در نیمه‌نهایی جام‌جهانی گرفته تا دربی‌ها. باید بگویم دربی اخیر یکی از بهترین‌هایش بود. نمی‌دانید در من چه جوش‌وخروشی وجود دارد! به مربیان قبلی پرسپولیس بابت ساختن این تیم غرورآمیز تبریک می‌گویم. استقلال هم در این بازی خوب ظاهر شد اما اگر آنها مدعی هستند داور پنالتی‌شان را نادیده گرفت، باید بگویم داور در نیمه اول اشتباه مشابهی درمورد ما مرتکب شد.» قلعه‌نوعی می‌رود، برانکو با رویای آسیایی زنده می‌ماند و دو قطب فوتبال ایران که روزی بقیه را برای عنوان «بهترین تیم شهرستانی» و فرار کردن از فانوس شکل گرفته روی جدول کاغذی روزنامه‌های سابق حریص می‌کردند، ظاهرا فصل بعد باید برای تصاحب عنوان بهترین تیم تهرانی لیگ بجنگند!

داور، تاثیری روی نتیجه دربی نداشت

هوشنگ   نصیرزاده کارشناس داوری

تورج حق‌وردی برای اولین‌بار دربی پایتخت را سوت می‌زد و قضاوت بدی هم از او شاهد نبودیم. البته چند صحنه مشکوک در این دیدار اتفاق افتاد. در دقیقه23 برخوردی میان ابراهیمی و اومانیا در محوطه جریمه پرسپولیس رخ داد که در این صحنه امید ابراهیمی پای خود را به پای مدافع پرسپولیس گیر داد و هرگز پنالتی نبود. در صحنه‌ای که در دقیقه68 رخ داد، باز هم خطای پنالتی رخ نداد. در این صحنه مگویان و طارمی با هم در حرکت بودند که درنهایت طارمی سرنگون شد. مگویان خطایی انجام نداد اما داور نباید به مهدی طارمی اخطار نشان می‌داد. اتفاق دیگری در دقایق پایانی در محوطه جریمه استقلال به وجود آمد. عالیشاه که قصد عبور از طالب‌لو را داشت، سرنگون شد اما به عقیده بنده طالب‌لو هیچ خطایی روی بازیکن پرسپولیس انجام نداد و این صحنه یک برخورد طبیعی در فوتبال محسوب می‌شود. در مجموع تصمیمات کلیدی حق‌وردی قابل قبول بود و او هیچ تاثیری روی نتیجه بازی نداشت.


تعداد بازدید :  278