شماره ۵۶۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
تأکید یادگار امام بر ضرورت احیای نواندیشی دینی:
مبارزه با تحجر با رحلت امام(ره) بر زمین ماند

یادگار امام(ره) با تأکید بر اینکه نواندیشی را باید در چارچوب دینی دنبال کنیم، گفت: یکی از دلایل بارور نشدن بحث نواندیشی دینی این بود که عمر امام کفاف نداد و چارچوب اصلی و اصول ثابت آن به‌رغم مشخص شدن، تبیین نشد.
به گزارش جماران، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی استان خوزستان، با اشاره به سخنان حضار در جلسه درخصوص مشکلات و محرومیت‌های اهالی عرب خوزستان، افزود: شیعه بودن به معنی عدم اختلاف نیست و در استان‌های مختلف ممکن است میان شهرهای گوناگون اختلاف وجود داشته باشد؛ اما این اختلافات را ملی نکنید، بلکه ارتباطات خود را افزایش دهید تا
حل شوند. وی در این زمینه اظهار داشت: یکی از بحث‌های بسیار مهم امام در‌ سال پایانی عمر شریفشان مبارزه با تحجر است که متاسفانه با رحلت ایشان روی زمین ماند.
سیدحسن خمینی افزود: اساسا اغلب انقلابیون مسلمانی که وارد مبارزه شدند، از طیف سنتی نبودند، بلکه نوعی نواندیشی و پویایی فقهی در نگاه‌شان بود و با همین نگاه وارد جهاد شدند و ساختار انقلاب را نیز همین جریان نواندیشی دینی شکل داد و تا آخر نیز امام روی این جریان فکری تأکید داشتند.
یادگار امام به یکسال پایانی عمر امام اشاره کرد و یادآور شد: ایشان در آن ‌سال سد‌های بزرگی را شکستند که بعضا اکنون هم بحث از آنها غیرممکن است. وی در آسیب‌شناسی جریان فکری نواندیشی دینی گفت: نواندیشی به معنای آن نیست که هیچ اصولی وجود ندارد؛ بلکه اصول باید تعریف شود و شاید یکی از دلایل بارور نشدن بحث نواندیشی دینی این بود که عمر امام کفاف نداد و چارچوب اصلی و اصول ثابت آن به‌رغم مشخص شدن، تبیین نشد. لذا این عرصه رشد ناهمگونی پیدا کرد و عده‌ای آن را به سمتی بردند که از بین برود؛ طبیعتا در چنین شرایطی طرف مقابل به خوبی سوءاستفاده می‌کند و ایرادات جزیی در این طرف را به کل آن تعمیم می‌دهد؛ لذا موضوع نواندیشی را در چارچوب دینی باید
دنبال کنیم. وی در پایان با محکوم کردن آنچه به‌عنوان جنایت در یمن واقع می‌شود کلام امام‌خمینی درباره آل‌سعود را یادآور شد و گفت: یمن مرز حق‌طلبی و ایستادگی است و همه وظیفه داریم به این امر مهم کمک کنیم.


تعداد بازدید :  227