شماره ۵۶۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
دنیایی که مرز ندارد

سیدامیرمحسن ضیایی رئیس جمعیت هلال‌احمر  جمهوری اسلامی ایران

خون هلال‌احمر و صلیب‌سرخ در رگ‌های انسان‌های نوعدوست جاری است اما همواره در مقابل هر خیر، یک شر وجود دارد! به‌رغم احترام جوامع مدنی به نشان صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و با وجود وضع حقوق بشردوستانه که داوطلبان و امدادگران را در زمان کمک‌رسانی به مجروحین جنگ‌ها و غیرنظامیان از حملات نظامیان مصون داشته است اما متاسفانه می‌بینیم که در مظلوم‌کده‌ای همچون غزه یا در بحبوحه درگیری‌های سوریه و اوکراین و خشونت‌های سودان، داوطلبان و امدادگران به جرم انساندوستی آماج گلوله قرار می‌گیرند.
تاریخ به ما می‌گوید که 156‌سال پیش یک جنگ، سرنوشت بدیعی را برای نوعدوستی رقم زد تا بشر نسخه تازه‌ای از عشق انسانی را تجربه کند. هرچند که آقای «هانری دونان» سوییسی یک تاجر و بازرگان جوان بود اما عاطفه‌ای لطیف داشت که رنگ مادیات و سرمایه در آن رخنه نکرده بود.
«دونان» می‌توانست بی‌تفاوت از محل نبرد خونین میان ارتش‌های ساردینی و فرانسه با ارتش اتریش در سولفرینوی ایتالیا گذر کند اما واقعا چه قدرت و حسی مانع از آن شد تا او درنگ کند. آیا می‌توان غیر از اکسیر انساندوستی معجزه دیگری را در آن لحظات فاجعه تصور کرد؟ درنگ دونان و احساس مسئولیت او و همراهانش برای کمک‌ به مجروحان نبرد سولفرینو مقدمه‌ای شد تا 4‌سال بعد کمیته بین‌المللی امدادرسانی به مجروحان تأسیس شود که بعدها کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ نام گرفت. این مسیر عشق و نوعدوستی به تدریج بزرگترین شبکه بشردوستی دنیا یعنی نهضت بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را در این کره خاکی پدید آورد. به پاس قدرشناسی کار بزرگ ‌هانری دونان و زحمات او در تشکیل کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، روز 8 می ‌میلادی برابر با 18 اردیبهشت روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر نام‌گذاری شد و هر‌سال در تمام دنیا این روز بزرگ گرامی داشته می‌شود.
امروز در 189 کشور دنیا میلیون‌ها انسان عاشق با هر دین، مذهب و رنگ پوست عضو صلیب‌سرخ یا هلال‌احمر کشور خود می‌شوند و با کمک‌های‌شان مرهمی بر زخم بی‌خانمان‌های مظلوم و نیازمندان گرفتار می‌گذارند.
متاسفانه جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران نیز متاثر از رفتار دشمنان بشردوستی نبوده و نیست. چند ‌سال پیش که کشتی حامل کمک‌های غذایی و دارویی مردم و جمعیت هلال‌احمر ایران عازم غزه شده بود رژیم صهیونیستی مانع از ورود این کمک‌ها به خاک غزه شد. چند روز پیش نیز جنگنده‌های سعودی مانع فرود هواپیمای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه جمعیت هلال‌احمر ایران برای مردم بی‌دفاع و جنگ‌زده یمن شدند.
اما همان‌طور که دنیای بشردوستی مرزهای انسانی و سرحدات خط‌کشی شده ندارد دَرهای کمک به همنوعان گرفتار، فارغ از مذاهب و رنگ‌ها، همیشه به روی عاشقان بشردوستی باز است و دست دشمنان انساندوستی نمی‌تواند بر این درها قفلی بزند.
در پایان باید اذعان کرد به‌رغم این‌که در دنیا یک روز به نام صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و در ایران یک هفته به نام هلال‌احمر داریم اما درحقیقت همه روزهای ‌سال متعلق به صلیب‌سرخ و هلال‌احمر هستند و با وجود تمامی محدودیت‌ها مادامی که مردمان دردمند نیاز به کمک داشته باشند امدادگران پاک‌ضمیر و داوطلبان سخاوتمند از هیچ تلاشی برای گشودن گره کار گرفتاران دریغ نمی‌کنند.

 


 


تعداد بازدید :  258