شماره ۵۶۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار‌ دیپلماسی

انتقاد روسیه از موضع آمریکا درخصوص تحویل اس-300 به ایران
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه از موضع آمریکا درخصوص تحویل مجموعه سامانه پدافند هوایی اس-300 به ایران انتقاد کرد. به گزارش ایرنا، ریابکوف روزجمعه به خبرنگاران گفت:  اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی براینکه مجموعه‌های اس-300 در صورت حملات هوایی به ایران نمی‌تواند این کشور را نجات دهد از چارچوب رفتار دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی خارج می‌شود. «کولین کال»، معاون دستیار رئیس جمهوری آمریکا درگفت وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت: «هر چند مجموعه‌های پدافند هوایی اس-300 تسلیحات موشکی بسیار موثری هستند اما نمی‌توانند در صورت حمله احتمالی آمریکا به ایران، این کشور را نجات دهند.» سرگئی ریابکوف در واکنش به اظهارات دستیار رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: «تهدید به حمله به هر کشوری ازجمله ایران اقدام نادرستی است و به نظر ما اظهارات مقام آمریکایی خارج از عرف مناسبات بین‌المللی است». معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: «همه کارشناسان از مشخصات فنی تسلیحات اس-300 اطلاع دارند و معتقدم  کسانی که در این نوع موضوعات سررشته دارند دیدگاه متفاوت با مقام آمریکایی درمورد امکان دفاع این تسلیحات از ایران در صورت حمله احتمالی دارند.»

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با اشپیگل: به دنبال تسلط بر منطقه نیستیم
وزیر خارجه ایران در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل گفت: «بعضی در منطقه (از توافق هسته‌ای احتمالی ایران) آشکارا وحشت دارند. (اما) هیچ دلیلی برای این نگرانی وجود ندارد. ما به دنبال تسلط بر منطقه نیستیم (و) از اندازه و جغرافیای خود راضی هستیم». به گزارش پرس‌تی‌وی، ظریف ضمن ابراز خوشبینی درباره حصول توافق جامع میان ایران و گروه 1 + 5 افزود: «توافق بسیار محتمل است به شرطی که طرف‌های مذاکره ما آن را جدی بگیرند». وزیرخارجه ایران همچنین از ابراز نگرانی عربستان‌سعودی که ادعا کرده بود توافق هسته‌ای می‌تواند ایران را جسور و به امنیت عربستان خدشه وارد کند، انتقاد کرد.

رایزنی امیر عبداللهیان با نمایندگان روسیه و سازمان ملل برای امدادرسانی به یمن
حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه با نمایندگان پوتین و دبیرکل سازمان ملل برای امدادرسانی به مردم یمن گفت‌وگو کرد. به گزارش ایرنا، در مذاکره تلفنی معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با میخاییل باگدانف نماینده پوتین در امور خاورمیانه از مانع‌تراشی عربستان در روند ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن انتقاد شد. امیرعبداللهیان با اشاره به این‌که به‌رغم تلاش سازمان ملل متحد، عربستان در 2 مسیر پایبندی به آتش‌بس و روند کمک‌های انساندوستانه به‌شدت کارشکنی می‌کند، تأکید کرد: «عربستان نمی‌تواند برای کشورهای کمک‌دهنده به یمن و سازمان ملل تعیین تکلیف کند». امیر عبداللهیان با انتقاد شدید از رفتار نادرست عربستان، وضع انسانی در یمن را فاجعه انسانی قرن خواند و اعلام آتش‌بس عربستان را صرفا حرکتی نمایشی خواند.


تعداد بازدید :  260